Wednesday, October 21, 2009

FRAGMEN 16: DETIK DEBAR

FROM ME TO YOU:
Saya menulis menggunakan lateral plotting ~ tiga plot yang bergerak seiring sebelum ia dicantum menjadi sebuah cerita. Untuk mudah difahami, saya namakan setiap plot sebagai jalur.

KISAH SETAKAT INI:
Jalur 1:
FARIZ ZAFAR dan Normala Mustakim, ejen-ejen perisik Biro Risikan Negara (BISIK) ditugaskan ke selatan Thailand, menyamar sebagai penyeludup manusia. Mereka telah diserang oleh kumpulan penjahat. Normalaterkorban dan Fariz ditangkap dan ditempatkan di sebuah sel.

Jalur 2: Tindakan, Jennifer Miles seorang wartawan TV Amerika, menggunakan dua orang kanak-kanak yang sedang nazak sebagai prop untuk liputan beritanya telah mendapat kecaman bila stesen TV Al-Kiraat menghebahkannya. Akibatnya demonstrasi mengutuk Jennifer dan Amerika terjadi di mana-mana. Ia turut menjadi perhatian The Group, sebuah kumpulan pelobi Yahudi...



Foto: whitehouse.gov

FRAGMEN 16:
DETIKDEBAR


The White House, Washington DC

JOHN Martinez menekur melihat monitor CCTV. Memandang Jennifer Miles berjalan pantas diiringi dua orang pegawai keselamatan keluar daripada perkarangan White House. Satu keluhan kecewa terhembus perlahan. Kecewa kerana wartawan itu tidak mahu langsung duduk minum kopi bersamanya di laman.

Kalaulah gadis itu setuju, sekurang-kurangnya imej beliau bersama dengan Jennifer akan dirakam lensa kamera dan TV para wartawan di dalam dan di luar negara. Foto dan shot video akan tersebar dan akan menjadi bahan berita serta spekulasi siapakah yang sedang mempengaruhi siapa?

Apakah Jennifer Miles dipanggil John Martinez untuk diberi amaran secara berdiplomasi ataupun Jennifer Miles pula berjaya mengadakan pertemuan dengan Tuan Presidennya. Yang lebih penting, kritikan terhadap Jennifer Miles diharap akan dilupakan oleh dunia. Sebaliknya, gosip pertemuan itu akan menjadi isu mainan media.

Bertindak ke atas Jennifer akan memberi mesej bahawa Amerika tidak menghormati kebebasan suara walaupun tindakan ke atas Jebnniferlah yang dunia Islam dan NGO-NGO mahukan. Membiarkan isu Jennifer menjadi semakin hangat pula akan mengakibatkan folus dunia adalah ke atas hal-hal Israel dan Palestin. Krisis yang sudah melebihi separuh abad itu cukup memeningkan kesemua presiden Amerika yang berdepan dengannya termasuk dirinya. John Martinez mengeluh lagi memikirkannya. Tidak menyedari bila David Doron menonong memasuki biliknya.

“Jack is on the line,” kata David Doron. “Jangan berbual panjang. The Group sedang menunggu!”

John menyambut fonsel dari tangan David dengan selamba. Tidak mahu David menyedari yang lelaki itu mengganggu lamunannya.

“Apa khabar, Jack?” bisik John sambil melangkah ke jendela. Menjauhi David agar lelaki itu tidak dapat mendengar biji butir perbualannya. “Suara awak serak... awak sakit? Awak kenalah makan ubat, Jack. Kalau awak sakit, saya pula yang akan susah.” Sambil bertutur perlahan, John terjeling-jeling ke arah David. Tampak khuatir kalau-kalau pegawainya itu dapat mencuri dengar perbualannya.

“Okey... nanti kita bertemu. Saya akan ke luar negara pada minggu hadapan. Awak kenalah ikut, ya?” kata John mengakhiri perbualan.

David tegak berdiri sambil memerhati. Bibirnya tercebir-cebir bagai mahu mencelah perbualan John. Tidak sabar menyambut fonsel sebaik sahaja John menghulurkan kepadanya. Lalu David melangkah dan menolak pintu ke bilik mesyuarat. John turut mengekori. Sebaik sahaja memasuki bilik itu, John sedikit terkejut kerana disambut tidak kurang daripada 20 orang tetamu dari The Group. Inilah kali pertama dia menemui kumpulan pelobi Yahudi yang berpengaruh itu.

“Oh, nampaknya, saya mempunyai ramai sekali tetamu,” kata John seraya bersalaman dengan anggota The Group, seorang demi seorang.

Masing-masing bangun serentak dan bersalaman dengan Tuan Presiden. Kemudian, hampir serentak, mereka terus duduk. Ada keseragaman dari segi pakaian mereka. Kesemuanya memakai kot dan seluar hitam, berkemeja putih dan bertali leher putih berbelang biru. Keseragaman itu menampakkan kesatuan hati mereka.

“Sudah enam bulan Tuan Presiden memimpin Amerika.” Seorang lelaki yang berusia lebih separuh abad memulakan perbualan tanpa bertangguh-tangguh. Dia tahu, masa amat penting buat seorang pemimpin seperti John. Kerana itu, dia terus bercakap kepada topik perbualan.

“Kami amat menyanjungi ketokohan dan kepetahan tuan memerintah dalam tempoh tersebut. Cuma...” Lelaki itu berhenti berkata-kata lalu tersenyum-senyum.

Kelakuannya mengundang perhatian John. Dia menjongkongkan tubuhnya sebagai tanda ingin menumpukan perhatian. Sesekali John menoleh ke arah lain-lain tetamu lalu menghulurkan senyuman manis. Untuk menyedapkan hatinya dan para hadirin. Perlahan-lahan, John Martinez menelan liurnya.

“Err... sejak dua minggu ini, isu mengenai Jennifer Miles terus menjadi perhatian dunia. Dan kami kurang selesa dengan keadaan ini. Apa kata...”

“Saya sudah pun bertindak. Saya sudah minta pihak World Live Line mengambil tindakan untuk mengeluarkan Jennifer daripada Palestin,” jawab John seraya teringat perbualannya dengan Miles Steward, CEO WLL yang juga bapa Jennifer.

“Ya, ya... dan sebentar tadi dia nyaris mendapat perhatian dunia!” celah lelaki yang berkening tebal sambil tertawa dan diikuti oleh mereka yang lain.

John menjadi serba-salah dengan reaksi itu.
“Jangan risau, John. Imej awak tidak akan terjejas. Kami akan menjaga imej itu. Kami sudah aktifkan virus di dalam kesemua komputer bimbit dan kamera para wartawan yang membuat liputan di White House sebentar tadi. Imej tuan tidak akan tercalar.”

“Apa yang harus saya katakan, melainkan ucapan terima kasih,” jawab John dengan keningnya yang terangkat.

Walaupun insidennya dengan Jennifer di sidang media sebentar tadi boleh menjejaskan imejnya, namun dia kurang setuju dengan tindakan The Group yang padanya kurang demokratik.

“Well... kami hanya mahukan imej Tuan Presiden bersih. Dalam pada itu, kami juga mahukan sokongan tuan ke atas Israel diteruskan sepertimana yang dilakukan oleh presiden-presiden sebelum ini.”

“Untuk pengetahuan tuan, saya sudah bersumpah bahawa saya akan melaksanakan tugas presiden dengan penuh amanah dan sedaya mungkin memelihara, menjaga dan mempertahankan perlembagaan Amerika,” kata John.

Dia sengaja mengulangi Sumpah Presiden Amerika sebagai mesej bahawa dia tetap berpegang kepada prinsip. Kata-kata itu mengundang kemarahan lelaki separuh usia itu. Wajahnya berkerut seribu bila John tidak mengendahkan manipulasi katanya.

“Kalau begitu, kita amat menghormati pendirian Tuan Presiden. Teruslah memimpin Amerika dengan adil, amanah dan saksama.”

Lelaki itu terus bangun lalu membutang kotnya. Lain-lain para hadirin juga turut bangun.

“Saya memimpin kerana undi rakyat!” jawab John. Wajahnya memerah kerana diperli.

“Ya, kami tahu mengenainya kerana kami juga bukan sahaja mengundi kamu, tetapi menaja seluruh kempen kamu! Nampaknya, kami terpaksa pergi kerana masing-masing ada urusan.”

Menyedari keterlanjurannya, John segera menghulurkan tangannya untuk berjabat.
“Maafkan saya. Saya berjanji akan terus membantu The Group,” kata John.

“Hmm... kami akan terus menyokong kamu,” jawab lelaki itu dengan suara yang mendatar. “Jumpa lagi...”

John terpegun memerhati seluruh anggota The Group beransur-ansur keluar dari bilik mesyuarat.

“See you, Mr. Gluke Chayim...” gumam John Martinez perlahan.

Bersambung minggu hadapan, insya-ALLAH...

3 comments:

din October 21, 2009 at 7:07 AM  

Gluke Chayim, baru saya ingat nama tu.

akimsensei October 21, 2009 at 9:27 AM  

o, gluke chayim ni la yg hntr silent dead kat bruce dulu tu.. rupa2nya dia ketua the group ek..

eyman hykal October 21, 2009 at 5:41 PM  

Din & Akimsensei... Ya, itulah tokoh Gerakan Zionis Sedunia di dalam Meniti Maut. Gluke bermaksud 'good luck' dan Chayim bermaksud 'live'. Makna Gluke Chayim bolehlah diertikan sebagai orang yang berumur panjang kerana bernasib baik. (Gluke Chayim adalah nama Yahudi)!

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP