Wednesday, August 18, 2010

FRAGMEN 38: DETIK DEBAR


Foto: jetson.com.my
FRAGMEN 38
DETIK DEBAR


Seri Perdana, Putrajaya

JOHN Martinez dan Perdana Menteri Malaysia sedang berehat di Bilik Tamu Khas setelah makan malam. Inilah bilik yang digunakan untuk perbincangan tertutup para pemimpin tertinggi negara. Para pegawai Malaysia dan Amerika kini sedang berbual-bual di ruang bersebelahan.

“Apakah agenda pada hari esok?” tanya John secara berbasa-basi. Walhal, dia sendiri sudah dimaklumkan oleh para pegawainya mengenai agenda forum WIEF esok.

“Para pegawai negara peserta, kesemuanya sedang merangka memorandum persefahaman," jawab PM. "Pagi tadi, mereka semuanya bersetuju untuk mewujudkan sistem ekonomi Islam. Kami akan mulakan dengan sistem takaful. Kemudian barulah kami wujudkan sistem matawang emas dan dinar.”

“Where do I come in?” tanya John.
Kata-kata itu mengundang senyuman PM. “Seperti yang awak tahu, Kesatuan Eropah sedang meneliti perkembangan di WIEF. Malah, ada yang menghantar Menteri Kewangan masing-masing sebagai pemerhati.

Dan, tumpuan mereka juga adalah pada acara petang esok. Kemunculan awak akan menjadi pertimbangan pendirian Kesatuan Eropah untuk mengadaptasi sistem kewangan Islam dan meninggalkan sistem kewangan konvensional.”

“Nampaknya Kesatuan Eropah amat serius kerana mengambilkira pendirian saya dalam hal ini.” ujar Tuan Presiden.
“Itulah yang pasti, Tuan Presiden. Awaklah yang akan diikut. Kerana, awaklah bintang pada petang esok!”

Kedua-duanya tertawa. Tidak sedar yang tawa mereka mengundang David Doron untuk mengintai kedua-duanya dari celah langsir pintu dengan wajah yang berkerut seribu.

Precint 3, Putrajaya

SEBUAH pacuan empat roda meluncur perlahan merentasi Jambatan Seri Wawasan. Baru tiga minit ia bergerak daripada kawasan parkir Masjid Sultan Zainal Abidin, meninggalkan Jennifer setelah tidak berjaya mengapa-apakan gadis itu.

“Kamu bodoh!” jerkah Ali.

Sedari tadi, Ali yang duduk di kerusi hadapan tidak habis-habis berleter. Mengutuk tindakan Moussa yang tidak sabar-sabar untuk melempiaskan amarahnya terhadap Jennifer.

“Aku tunjukkan pada kamu di mana Jennifer supaya kamu percaya bahawa apa yang aku perkatakan selama ini adalah benar. Aku tidak suruh kamu cekik leher dia!” bebel Ali lagi.
“Biarlah aku buat apa yang aku suka. Apa kamu peduli?” jawab Moussa dengan kasar.
“Hei!” Ali menoleh ke kerusi belakang. Matanya membulat memandang Moussa. “Jangan melawan dengan apa yang aku cakap! Bila aku beri arahan, kamu mesti patuh. Mengerti?”

“Ah! Sudahlah!” bantah Moussa.
“Apa? Kau melawan? Kau nak mati?”
Ali terus bangun dan menjongkongkan tubuhnya. Leher Moussa cuba digapai. Namun, Moussa menjauhkan dirinya. Tali pinggang keledar yang terikat kemas menyukarkan Ali untuk bergerak. Dengan terkial-kial, Ali melekangkan selak tali pinggang keledar. Baru sahaja dia mahu merangkak ke kerusi belakang...

“Woi! Duduk!” jerkah si pemandu yang sedari tadi hanya mendiamkan diri..
Tangannya yang besar menunjal kepala Ali hingga menyebabkan lelaki itu tersandar ke pintu.
“Aku tak peduli! Aku tak peduli! Aku nak kerjakan dia. Biar aku...”

Belum pun sempat Ali bangkit kembali dari tempat duduknya, si pemandu menekan brek kecemasan. Mengakibatkan Ali tersembam ke dashboard. Ali menekup wajahnya. Kepalanya terasa bengang. Hidungnya terasa sengal. Menyebabkan dia terdiam seperti murid yang baru dimarahi cikgu.


Bersambung lagi...

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP