Sunday, October 10, 2010

FRAGMEN 42


Foto: nothernstarhotel.com

FRAGMEN 42
DETIK DEBAR

Hotel Prominent, Putrajaya

KENDERAAN pacuan empat roda yang dipandu Omar membelok dan berhenti di kawasan belakang hotel. Dengan berhati-hati, Moussa dan Ali keluar dari kenderaan dan berjalan pantas lalu menyelinap di sebalik sebuah pintu kecil yang menghala ke bilik kakitangan hotel itu.

Mereka bertiga tidak menyedari pergerakan mereka diintip di sepanjang masa oleh BISIK. Malah, sebaik sahaja keluar dari bilik hotel mereka sebentar tadi, wajah ketiga-tiga mereka dapat dirakam sepenuhnya melalui kamera yang terpasang di hadapan bilik hotel. Pergerakan mereka turut diekori secara bersilih ganti oleh team ejen-ejen BISIK dari hotel penginapan hingga ke mari.

Setelah Moussa dan Ali berlalu, Omar mendail nombor Ketua Chef hotel.
“Selamat pagi. Itu Mr. Chef?” tanya Omar sebaik sahaja penggilan disambut.
“Ya, saya…” kedengaran suara Mr. Chef menjawab panggilan.

“Saya mewakili Mr. Cook, Tukang Masak Tuan Presiden,” ujar Omar dengan suara yang menyakinkan. “Pada pagi ini, Mr. Cook tidak bertugas menyediakan sarapan untuk Tuan Presiden. Tuan Presiden akan bersarapan bersama para delegasi Persidangan WIEF di PICC. Oleh itu, apa… bolehkah Mr. Cook bertemu dengan tuan untuk bersembang-sembang dan mencuba citarasa Malaysia?”

“Oh, tentu sekali,” jawab Mr. Chef dengan suara ceria. “Ini satu penghormatan buat saya dan Malaysia. Saya persilakan Mr. Cook untuk datang bersarapan di Bilik Anggerik. Saya sendiri amat ingin berbual-bual dengan Mr. Cook.”
“Terima kasih, Mr. Chef. Sepuluh minit nanti, Mr. Cook akan ke sana.”

Omar tersenyum apabila rancangannya mempertemukan Mr. Chef dan Tukang Masak Presiden Amerika bakal berjaya. Setelah memutuskan talian, Omar mendail pula Mr. Cook.
“Selamat pagi, Mr. Cook. Saya mewakili pihak Hotel Prominent… kami amat berbesar hati mempelawa tuan untuk datang bersarapan dan berkenal-kenalan dengan Ketua Tukang Masak kami, Mr. Chef.”

“Bersarapan? Oh, mengapa tidak,” jawab Mr. Cook. “Saya pun tidak bertugas pada pagi ini. Ya… saya ingin sekali menemui Mr. Chef.”
“Kalau begitu, tuan dipersilakan ke Bilik Anggerik. Sebentar nanti, seorang petugas kami akan ke bilik untuk mengajak tuan ke sana,” kata Omar.
“Bagus. Izinkan saya bersiap-siap. Saya akan tunggu petugas anda,” jawab Mr. Cook.

Omar tersenyum lagi tatkala memutuskan panggilan. Setakat ini, rancangan untuk mengheret Mr. Cook keluar daripada biliknya tampak menjadi. Apabila Mr. Cook tiada di biliknya, mudahlah mereka menyelongkar bilik kakitangan Presiden itu. Kini, giliran Ali dan Moussa pula melaksanakan pelan seterusnya.

MOUSSA muncul dari bilik pekerja dengan berpakaian kemeja putih berlengan panjang dan berseluar slack hitam ~ uniform petugas di hotel ini. Dia segera ke tingkat 35 di mana kesemua para petugas Presiden Amerika menginap. Sebaik sahaja melangkah keluar lif, dia dihampiri pihak keselamatan Presiden.

“Mau ke mana?” soal seorang pegawai keselamatan yang bermisai tebal dengan renungan tajam menikam.
“Saya ke mari atas arahan pihak pengurusan hotel ini untuk menjemput Mr. Cook bersarapan dengan Chef hotel kami,” jawab Moussa.

Pegawai itu hanya menjeling Moussa dengan wajah curiga. Kemudian dia menghubungi bilik Mr. Cook dengan walkie-talkie. Sejurus dia berpuas hati dengan jawapan Mr. Cook, dia segera menggamit Moussa untuk mengekorinya.
“Selamat pagi, Mr. Cook… saya…”

“Okey…saya tau awak ke mari untuk menjemput saya, bukan?” kata Mr. Cook belum pun sempat Moussa menghabiskan kata-katanya. “Beri saya lima minit untuk menyudahkan cukuran saya,” kata Mr. Cook lalu terus menuju ke bilik air. Tangannya memegang pisau cukur elektrik yang berwayar. Pada kesempatan itu, Moussa merenggangkan sedikit kad pintar bilik itu dari kotaknya. Mengakibatkan aliran eletrik di bilik itu terputus.

“Apa yang terjadi?”tanya Mr. Cook dengan kepalanya terjengul di balik pintu bilik air.
“Mungkin fius tuan. Izinkan saya panggil pihak penyenggaraan, ya?”
Mr. Cook terpaksa mengizinkan. Dia hanya memerhati Moussa menghubungi seseorang menggunakan fonselnya. Sebentar sahaja Ali muncul, menyamar sebagai seorang petugas bahagian penyenggaraan, siap dengan sebuah beg bimbit yang berisi peralatan membaiki elektrik.

Ali segera menjangkau kotak fius yang berada di belakang pintu. Sambil itu, dia segera meletakkan seketul ais kering. Lalu ais itu mengeluarkan asap yang berkepul-kepul.
“Tuan…” kata Ali seraya menoleh ke arah Mr. Cook. “Ada sedikit litar pintas. Apakah tuan ada menggunakan apa-apa peralatan elektrik?”

“Err… ya… ya…” jawab Mr. Cook lalu mengunjukkan pisau cukur elektriknya. Dengan wajah yang kesal, dia berkata lagi, “Err… maafkan saya.”
“Tak mengapa tuan. Izinkan saya membaikpulihnya,” kata Ali. “Tapi ia tentu mengambil sedikit masa.”
“Masa agak suntuk, tuan,” desak Moussa pula dengan wajah yang sedikit cemas. “Oleh kerana tiada elektrik, saya cadangkan tuan menggunakan sahaja pisau cukur yang disediakan oleh pihak hotel sebelum saya bawa tuan bersarapan.”

Mr. Cook terangguk-angguk seperti orang bodoh. Lantas memasuki kembali ke bilik air untuk bercukur. Sebentar sahaja dia sudah keluar menuju ke Moussa yang sedang menanti.
“Buatlah apa yang patut,” kata Mr. Cook kepada Ali. “Saya akan beritahu pihak keselamatan yang awak sedang membaikpulih aliran elektrik di bilik ini. Bila selesai, tutup sahaja pintu, ya?”

“Baik, tuan,” jawab Ali tanpa menoleh. Kepalanya masih terdongak ke arah kotak fius. Berlakon seolah-olah sedang membaiki fius dengan menggunakan sebatang pemutar skru.
Sebaik sahaja Mr. Cook dan Moussa berlalu, Ali segera membuka almari yang ada di sebelah katil. Benar seperti jangkaannya. Di dalam almari itu terdapat dua baling balang berisi kacang pinyon.

Tanpa membuang masa, Ali membuka salah sebuah balang kacang pinyon dengan berhati-hati. Kemudian dia mengeluarkan sebuah botol sprei polonium ~ racun dalam bentuk semburan dari poketnya. Lalu disemburnya racun itu ke dalam balang. Dengan berhati-hati juga, Ali melilit kembali pelekat kedap udara balang itu sebelum memasukkannya kembali ke dalam almari.

Sebelum meninggalkan bilik, Ali mengetatkan kembali kad pintar bilik itu ke dalam kotaknya. Bilik itu terang benderang kembali bila karan elektrik mengalir semula.

Bersambung lagi, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP