Sunday, November 14, 2010

FRAGMEN 47: DETIK DEBAR


Foto:mountalexander.vic.gov.au

World Economic Islamic Conference, PICC Putrajaya

PARA wartawan yang sedia menanti John Martinez terus mengerumuni beliau sebaik sahaja beliau keluar daripada dewan persidangan. Masing-masing mengemukakan soalan. Namun, John hanya tersenyum dan menggeleng penuh hormat.

“Tuan Presiden tidak akan membuat kenyataan akhbar pada petang ini. Tunggu esok pagi, jam 9.00 di Hotel Prominent,” kata David Doron dengan lantang kepada para wartawan.

Para wartawan yang bersesak-sesak di laluan John Martinez jelas kecewa. Masing-masing berhenti melangkah mengejar Tuan Presiden. Pada ketika itulah John terpandang Jennifer yang datang menghampirinya.
“Young lady! Saya tak sangka kita bertemu lagi,” sapa John lantas tersenyum.
“Saya ingin bertanya dengan tuan beberapa soalan…”
“Esok, Jenny… esok,” celah David Doron seraya menghadang Jennifer menghampiri John.

“It’s okey, Doron…” ujar John. Dia pula yang melangkah menghampiri Jennifer.
“Kita tak dapat minum kopi di White House, Jennifer… jadi… apa kata kita minum the tarik Malaysia, malam ini di hotel saya?”

Jennifer terpaku dengan pelawaan John. Benar. Dia menolak pelawaan John untuk minum kopi bersama di White House beberapa minggu lalu. Tetapi kali ini, situasinya sudah berbeza. Sebagai wartawan, kini dia pula yang lebih memerlukan John.
“Why not, Mr. President… why not?” jawab Jennifer seraya mengukir sebuah senyuman paling manis.

Hotel Prominent, Putrajaya

MAJLIS minum petang itu diadakan di dalam sebuah bilik kecil hotel ini, yang boleh memuatkan 40 orang. Hanya terdapat enam buah meja makan. Tiap satu menempatkan lapan buah kerusi. Ia sudah dipenuhi dengan para jemputan yang terdiri daripada para pegawai tinggi Jabatan Perdana Menteri, Kementerian Penerangan dan Kementerian Dalam Negeri.

Di meja paling hampir dengan meja utama, terdapat beberapa orang pegawai daripada Kedutaan Amerika Syarikat yang ditemani oleh beberapa orang pegawai tinggi Kementerian Luar Negeri.
Masing-masing tidak berbual dengan gelak ketawa. Malah, perbualan hanya secara perlahan dengan penuh tertib kerana ia adalah sebuah majlis rasmi yang ringkas. Sesekali, pandangan masing-masing tertoleh ke arah sepasang suami isteri yang duduk penuh tertib di meja utama.

Mereka adalah Encik Abdul Samad bin Abdul Syukur dan isterinya Puan Sakinah binti Mustajab. Mereka adalah ibubapa Zamir Abdul Samad, kelasi yang terbunuh akibat terkena serpihan peluru dari kapal perang Amerika USS Nakota. Allahyarham adalah pekerja di kapal dagang Iran, al-Bahr yang ditembak oleh komando Amerika.

Kedua-duanya dijemput oleh pihak Kedutaan Amerika ke majlis ini kerana Presiden Amerika John Martinez, berhasrat untuk menemui mereka bagi mengucapkan takziah.

Beberapa orang petugas katering pihak hotel sedang sibuk mempersiapkan meja dan juadah berupa kuih-kuih Melayu seperti kuih lopis, kasui dan puding buah-buahan. Mr. Cook, tukang masak Presiden pun turut sibuk menuang kekacang pinyon ke dalam mangkuk-mangkuk kecil terutamanya di meja utama, di mana akan diduduki oleh John Marrtinez.

DI SEBUAH bilik hotel di tingkat 15 yang dijadikan bilik pemantauan BISIK, beberapa orang pegawainya sedang meneliti keadaan di dalam bilik jamuan itu melalui kamera CCTV rahsia yang tersemat di butang-butang para petugas catering jamuan, yang sebenarnya adalah anggota BISIK juga.

“Jennifer ni… cantik ya?” kata Darren, Eksekutif IT BISIK sambil menekur ke arah skrin. Memandang keayuan wartawan wanita itu.
“Jangan tengok lama-lama Darren. Nanti ada orang cemburu!” Normala yang turut berada di bilik itu mengusik.
Pandangannya teralih ke arah Fariz yang juga sedang memerhati keadaan di bilik jamuan itu. Fariz perlahan-lahan mengukir senyuman seraya menjeling ke arah Normala.

DAVID Doron, Setiausaha Politik Tuan Presiden muncul di ambang pintu. Menarik perhatian para hadirin. David mengangguk perlahan ke arah para hadirin tatkala melangkah masuk. Bersama-samanya ialah Jennifer Miles, wartawan WorldLiveLine yang turut dijemput oleh Tuan Presiden ke majlis itu.

Jennifer dibawa duduk di meja bersama dengan ibu bapa allahyarham. Wartawan itu kelihatan teragak-agak kerana berasa tidak layak ditempatkan di meja utama bersama-sama dengan Tuan Presiden. Namun, David Doron mengisyaratkan agar gadis itu duduk di sebelah Puan Sakinah. Jennifer menghulurkan senyuman kepada Puan Sakinah dan bersalaman dengannya sebelum duduk.

Belum pun sempat David melangkah kembali ke pintu, John Martinez sudah muncul bersama-sama dengan Perdana Menteri Malaysia. Semua para hadirin berdiri sebagai tanda hormat. John mengisyaratkan agar semuanya duduk kembali. Beliau terus bersalaman dengan Encik Abdul Samad sebelum melabuhkan punggungnya di sebelah Jennifer.

“Apa khabar, Tuan Presiden?” sapa Jennifer seraya menyambut tangan John Martinez untuk bersalaman.
“Bagus. Bagus sekali,” jawab John.
“Mengapa Tuan Presiden tidak mahu membuat kenyataan akhbar selepas persidangan pagi tadi?”
“Saya fikir tidak perlu mengulang apa yang saya cakapkan.”
“Bukankah pihak media inginkan ulasan lanjut mengenai pendirian Tuan?”

“Ha-ha,” John tertawa sinis. “Lihatlah di TV, akhbar dan internet. Para pemimpin dunia, pakar ekonomi, kewangan, wartawan dan blogger di seluruh dunia sudah mentafsirkan kesemuanya untuk saya. Saya rasa itu sudah lebih daripada cukup.”

Jennifer mengangkat kening dan mencebirkan bibirnya. Walaupun seharusnya John membuat kenyataan media, tetapi lelaki itu memang tidak sukakan formaliti. Inilah keunikan John Martinez yang tiada pada Presiden Amerika sebelum ini.

“Saya nak jumpa dengan awak, Jennifer,” tiba-tiba John berbisik ke telinga Jennifer.
Jennifer terkejut. Hampir tersedak air mineral yang sedang dihirupnya. “Err… boleh, Tuan Presiden,” jawab Jennifer.
“In private!”
Sekali lagi mata Jennifer mencerlang memandang John Martinez. Presiden itu tersenyum sedikit seraya mengenyitkan matanya. Dada Jennifer berderau. Pelbagai persoalan bersimpang-siur melintasi layar mindanya.

“Good evening ladies and gentleman...” juruacara majlis memulakan acara. “Kita bertuah kerana pada petang yang bermakna ini, kita dapat mengadakan sebuah majlis ringkas.
Pada petang ini, Kedutaan Amerika di Malaysia menjemput sepasang suami isteri, Encik Abdul Samad Abdul Syukur dan Puan Sakinah Mustajab bagi pihak Jabatan Presiden Amerika.

Pertemuan ini adalah di atas kehendak peribadi John Matinez, Presiden Amerika bagi menyampaikan rasa simpati yang amat mendalam terhadap apa yang berlaku terhadap anak kesayangan Tuan Abdul Samad dan Puan Sakinah. Bagi menyampaikan rasa simpati ini, saya dengan hormatnya mempersilakan Tuan Presiden, John Martinez untuk menyampaikan ucapan.”

John Martinez berdiri diiringi dengan tepukan para hadirin. Dia terus berjabat salam dengan Encik Abdul Samad lalu membisikkan sesuatu seraya memeluk bahu bapa itu dan mengajaknya ke rostrum. Kemudian dia melambai Puan Sakinah agar turut serta. Kini, kedua-dua mereka berdiri di sebelah kiri John.

“Selamat petang kepada semua.” John Martinez memulakan ucapan. “Kesilapan berlaku di mana-mana dan pada setiap ketika. Kesilapan adalah pengajaran yang amat berguna buat manusia. Tanpa kesilapan, manusia tidak akan tahu kelemahan diri dan berusaha memperbaikinya.

Amerika... dalam usahanya menjamin keselamatan manusia di seluruh dunia akan melakukan apa sahaja agar dunia sentiasa aman. Pada hari ini, malah pada saat ini kita berdepan dengan ancaman daripada seluruh pelosok dunia.

Amerika tidak sanggup melihat umat manusia hidup dalam ketakutan. Oleh kerana itu, kita akan bekerjasama dengan mana-mana negara untuk mengawal kesejahteraan umat manusia. Dalam melaksanakan tugasnya, kita akan bertindak dengan penuh tanggungjawab.

Tetapi, dalam proses melakukan apa yang sepatutnya, kita akan melakukan kesilapan yang tentunya tidak disengajakan. Baru-baru ini, dalam satu operasi di Selat Melaka, kapalperang USS Lakota telah bertindak ke atas sebuah kapal dagang al-Bahr.

Operasi menahan kapal itu terpaksa dilakukan kerana kapal dagang itu sebenarnya adalah sebuah kapal perisik pengganas yang pernah cuba mengintip kapalperang kami di Teluk Parsi. Ketika berlaku adegan tembak-menembak itulah anak Encik Abdul Samad dan Puan Sakinah yang disayangi itu telah terkorban.”

John berhenti seketika untuk meminum air yang disediakan di meja rostrum sebelum menyambung ucapannya. “Meskipun saya belum lagi menjadi seorang bapa...”
Kata-kata itu mengundang bisikan di kalangan para hadirin. Masing-masing berbicara kerana tahu John Martinez masih membujang. Ada di kalangan para hadirin yang tersenyum-senyum. Membuatkan John turut terenyum apabila pandangan mereka bertembung.
John menoleh ke arah PM yang sedang memerhatinya. Lelaki itu turut melemparkan senyuman lalu mengisyaratkan agar John meneruskan ucapannya.

“Meskipun saya belum lagi menjadi seorang bapa, saya juga mempunyai tujuh orang anak-anak saudara yang saya amat sayangi. Salah seorang daripadanya adalah Sheera, anak abang saya yang paling kecil.

Si kecil yang berusia 4 tahun ini cukup saya sayangi kerana saya pernah tinggal dengan keluarga abang saya ketika menuntut di kolej. Pada hujung minggu, apabila abang saya dan isterinya pergi membuat kerja-kerja kebajikan kira-kira empat jam di kelab, sayalah yang menjaga Sheera.

Pada setiap Sabtu, Sheera akan menceritakan kepada saya apa yang dia pelajari di tadikanya di sepanjang minggu itu. Permainan barunya, kawan-kawannya, dan apa sahaja yang dia lalui akan diceritakan kepada saya. Malah dia pernah cuba memadankan saya dengan cikgu tadikanya kerana Sheera kata, saya ini lelaki yang hensem!”

Kata-kata John mengundang tawa para hadirin. John tersenyum juga buat seketika. Namun kemudian wajahnya berubah sugul.

“Setelah saya melanjutkan pelajaran di universiti, Sheera kerap bersembang dengan saya di internet. Sehinggalah pada satu hari, apabila saya melihat kotak sembangnya terbuka dan saya mengucapkan ‘hi…’ tiba-tiba ucapan itu dijawab oleh abang saya sendiri.

Katanya, pada hari itu, Sheera tidak akan dapat lagi bersembang dengan saya. Malah, dia tidak akan dapat bersembang dengan saya sampai bila-bila. Saya bertanya ‘mengapa’ kepada abang saya.

Jawapannya adalah kata-kata yang saya tidak ingin dengari. Katanya, baru sebentar tadi, Sheera menghembuskan nafasnya yang terakhir akibat lelah. Saya terkedu… memikirkan bagaimana orang yang paling saya sayangi telah pergi buat selama-lamanya.

Saya menangis bila teringatkan Sheera. Tidak mungkin saya akan menemui lagi anak kecil yang petah dan bijak seperti Sheera. Berminggu-minggu fikiran saya terganggu akibat kehilangan Sheera…

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian… apa yang dialami oleh Encik Abdul Samad dan Puan Sakinah adalah sama seperti yang saya lalui. Kami kehilangan orang yang amat dikasihi. Alangkah bahagianya andainya kita dapat bertemu lagi dengan mereka yang pergi meninggalkan kita.

Kerana itu, saya amat bersimpati terhadap apa yang berlaku ke atas Encik Abdul Samad dan Puan Sakinah...”
John menyeluk poket kotnya lalu mengeluarkan sepucuk sampul surat.

“Sebagai orang yang turut bersimpati terhadap apa yang terjadi, saya ingin menyampaikan sumbangan, bukannya sebagai Presiden Amerika, tetapi sebagai seorang insan yang turut berasakan kehilangan anda berdua...”

John melangkah menghampiri Encik Abdul Samad lalu menghulurkan sampul surat itu. Bapa malang itu nyata terharu dengan pemberian John. Kelihatan dia mengetap bibirnya ketika bersalaman dengan John. Seluruh para hadirin terdiam kerana turut bersimpati dengan kesedihan kedua ibubapa itu.

PINTU bilik terbuka. Para wartawan yang sedang melepak di lobi hotel kesemuanya tertoleh. Ada yang memanjangkan leher masing-masing untuk meninjau-ninjau kelibat John Martinez. Beberapa orang jurufoto sudah terlari-lari ke arah pintu. Pergerakan mereka terhenti apabila dihalang beberapa orang pegawai keselamatan Presiden.

“It’s okey guys…” gesa David Doron kepada para pegawai keselamatan yang membentengi laluan. “Silakan masuk, tuan-tuan para wartawan…”

Lampu sorot segera terpasang menerangi bilik ini. Para hadirin sudahpun menjamu selera. Hanya hidangan kopi dan manisan yang tinggal terhidang. John melambai ke arah para wartawan dan membenarkan mereka meletakkan alat perakam dan mikrofon masing-masing ke atas meja.

Mulutnya tidak henti-henti mengunyah kacang pinyon. Setelah meminta PM, Jennifer, Encik Abdul Samad dan Puan Sakinah turut sama menjamah kacang yang dibawanya daripada Amerika, dia mendepangkan tangannya seraya tersenyum simpul.

“Let’s start with the press conference…” katanya riang.
Maka lensa kamera pun berkelip-kelip memancarkan cahaya. Merakam wajahnya beraksi. Alat perakam pun turut berputar untuk merakam apa yang bakal diperkatakan oleh John mengenai pertemuan beliau dengan kedua ibubapa malang itu.

Apartmen Selesa, Kota Damansara

“HEI, hei, hei!” pekik Ali memecah kesunyian ruang tamu apartmen ini. “Cepat tengok apa yang aku nampak!”

Seketika sahaja Moussa terkocoh-kocoh muncul daripada bilik masing-masing. Mata mereka menyelusuri jari telunjuk Ali yang terarah ke skrin TV. Di kaca TV, tertayang siaran berita. Kelihatan John Martinez sedang tersenyum sambil menjawab soalan-soalan para wartawan dalam sidang akhbarnya. Mulutnya masih mengunyah kacang pinyon!”

“Nampak tak apa yang aku nampak?” tanya Ali lagi.
“Nampak apa?” soal Moussa kembali.
“Bodoh! Engkau tak nampak ke John Martinez sedang mengunyah kacang pinyon?”
“Habis tu?” Moussa bertanya kerana tidak mengerti.
“Maknanya dia tak mati… bahalul!” jerit Ali seperti orang histeria.

Baharulah Moussa terangguk-angguk faham. Kedua-duanya terkebil-kebil kecewa memandang John Martinez ketawa gembira. Racun polonium yang disembur Ali ke dalam botol kekacang pinyon bukannya tidak berkesan. Tetapi botol kacang itu telah diganti oleh BISIK. Ia dilakukan oleh Normala ketika menyambut beg berisi kacang itu daripada tukang masak Presiden, Mr. Cook apabila dia menyamar sebagai pemandu.

“Sepatutnya kita tembak sahaja Presiden Amerika tu. Tak payah pakai racun. Cara tu susah!” bebel Moussa.
“Engkau ingat, senang ke nak pergi tembak Presiden Amerika yang dikelilingi berpuluh-puluh pengawal?” bentak Ali.
“Boleh… kalau kena dengan caranya…”

Ali dan Moussa tertoleh apabila terdengar suara Omar. Lelaki itu baru sahaja keluar daripada biliknya. Dia melangkah perlahan lalu duduk di sofa bersama-sama Ali dan Moussa. Tangannya mencapai alat kawalan jauh lalu menghalanya ke TV. Seketika sahaja suara di TV diperlahankan.
“Kita masih berpeluang untuk menamatkan riwayat John Martinez, Presiden Amerika!” ujar Omar.

“Macam mana?” soal Ali dan Moussa serentak.
Omar mengeluh perlahan. Kemudian dia memandang Ali di kanannya dan Moussa di kirinya.
“Melalui jarak jauh…”
“Jarak jauh?” tanya Ali dan Moussa serentak.
“Hmm…”
“Bila kita boleh mulakan?” tanya Ali tidak sabar.
“Itu cerita esoklah pulak…” jawab Omar tenang.

Sekali lagi alat kawalan jauh dihalakan ke TV. Saluran TV bertukar daripada saluran berita di saluran WorldLiveLine ke saluran TV Arab Astro Art yang menayangkan drama Arab.

Bersambung lagi, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP