Sunday, April 3, 2011

FRAGMEN 67: DETIK DEBAR


Photo credit: gametactics.com


“ALLAH!” Fariz terjerit. Belum pun sempat dia menyentuh buntut rifel itu, kelengkangnya ditendang. Rasa sengal menyentap hingga ke kepalanya. Fariz terundur. Belum sempat dia membalas, satu lagi tendangan singgah ke pergelangan kakinya. Fariz dibentes dan jatuh terduduk.


“Jangan ganggu aku!” bentak Ali.

“Walau siapa pun kau, aku tahu kau berniat jahat! Tugas aku ialah menghalang kau!” jawab Fariz. Dari ekor matanya, Fariz nampak musuhnya menghampiri. Jangkaannya benar. Dalam pertarungan, seseorang itu tidak boleh terlalu yakin apabila telah menjatuhkan lawan. Dengan kedua-dua tangannya di lantai, Fariz membuat gerakan airswipe, persis seorang penari breakdance dengan memutar kakinya dalam bentuk bulatan. Cuma gerakannya pantas dan jitu. Kedua-dua kakinya mengepit kaki Ali. Kali ini giliran Ali pula yang jatuh terduduk.

Ali bingkas bangun. Tangannya pantas memncapai sebuah pisau belati yang tersisip di betisnya. Ali mengibas-ngibas pisau itu untuk menakut-nakutkan Fariz. Membuatkan Fariz terundur-undur kerana berhati-hati. Seperti biasa di dalam pertarungan, orang yang bersenjatalah yang lebih agresif. Fariz hanya menunggu untuk menjimatkan tenaga. Sebaik sahaja Ali menyerang, Fariz menyendengkan tubuhnya dan menyentap pergelangan tangan Ali lalu dihentak ke lututnya sekuat hati. Pisau tercampak ke lantai.

Namun, Ali juga mahir dalam pertempuran tanpa senjata. Dengan pantas dia memutar tubuhnya dan kini berada di belakang Fariz. Lengannya menjerut leher Fariz. Sungguh, lelaki Arab ini tidak kurang tangkasnya. Dia mengasak dan menghimpit Fariz hingga ke tembok. Dengan pantas, lebihan tali nylon yang digunakan untuk mengikat Jalur Gemilang dililit ke leher Fariz. Perlakuannya begitu pantas hinggakan Fariz tidak sempat mengeluskan dirinya. Ali menyentap tali itu dengan kejap.

Serentak dengan itu, nafas Fariz juga tersekat. Lehernya sudah terjerut. Ali menarik tali itu dengan sekuat tenaganya. Membuatkan pandangan Fariz berpinar kerana tidak boleh bernafas. Akhirnya Fariz jatuh terkulai. Lalu Ali menolak tubuh Fariz ke tepi tembok.

Tugasnya belum selesai. Dia perlu menyudahkannya dengan segera. Ali mencapai rifel al-Hada’ 338nya.

“Moussa! Engkau di mana?” panggil Ali melalui fonsel handsfreenya.

“Aku ada di sini! Mana kau pergi?” jawab Moussa. “Okey. Macam mana dengan kelajuan angin?” “Macam biasa. Macam biasa. Cepatlah!” desak Moussa. “Hmm…” jawab Ali.

Muncung rifelnya disasarkan ke arah pentas utama. Ali memfokus teropongnya. Wajah John Martinez kian jelas pada pandangannya. Perlahan-lahan, muncung rifel disasarkan ke leher John. Jejarinya sudah melekap di picu. Bersedia untuk memetiknya.

“Aghhhhh!” Kepala Ali terasa sengal. Belum sempat dia menoleh, satu lagi tendangan singgah ke kepalanya. Fariz menyerangnya bertubi-tubi tanpa memberi peluang Ali mempertahankan dirinya.

“Kau bukan jantan! Kau menyerang hendap!” Ali sempat membebel.

Baru seketika tadi, Ali begitu yakin yang dia dapat menewaskan Fariz. Tetapi ejen itu penuh helah. Dia berpura-pura tewas untuk menyusun serangan hendap.

Dalam pertempuran, helah itu berguna. Tidak mustahak sama ada seseorang itu gentleman atau tidak dengan menyerang hendap. Yang penting ialah memenangi pertempuran. Kali ini, Ali benar-benar terkejut dengan serangan yang bertubi-tubi Fariz. Beberapa kali dia terundur-undur dan cuba mengelak dengan menepis setiap serangan Fariz. Namun, Fariz tidak lengsung memberinya peluang menyerang balas.

Akhirnya Ali terpaksa membuka langkah seribu untuk menyelamatkan dirinya. Peluang itu diambil Fariz untuk menerjah dengan satu tendangan padu di belakang Ali. Menyebabkan Ali jatuh tersungkur. Ali cuba bangun dan berlari lagi. Namun, Fariz lebih pantas. Kakinya terus menujah lutut Ali.

‘Tup!’ Bunyi letupan kecil kedengaran.

Dan Ali pun meraung jatuh tertiarap. Dia cuba bangun lagi dan berlari. Tetapi kakinya terdengkut-dengkut kerana kepala lututnya sudah beralih! Akhirnya Ali tertiarap. Dengan kasar, Fariz menyeret pergelangan tangan Ali. Kemudian tangan itu diikat dengan tali nylon yang digunakan untuk meregang Jalur Gemilang. Fariz menyeluk saku dan mengeluarkan fonselnya. Barulah disedarinya yang Jennifer sudah beberapa kali cuba menghubunginya.

“Jen…” ucap Fariz apabila panggilannya dijawab.

“Rizal! Awak di mana? Cepat ke mari! Satu pembunuhan bakal terjadi!”

Tanpa menjawab, Fariz mematikan fonselnya. Walaupun dia masih tertanya-tanya apakah maksud Jennifer, namun dia terus berlari menuju ke Pentas Utama.

Bersambung minggu hadapan, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP