Sunday, December 12, 2010

FRAGMEN 51: DETIK DEBAR


Foto: exmsft.com

Apartment Selesa, Kota Damansara

PAGI. Omar melangkah perlahan sambil membaca akhbar. Di tangan kirinya ada sebungkus plastik berisi capati yang baru dibeli di restoran berhampiran dengan apartment tempat tinggalnya. Biasanya, pada sebelah pagi, Omarlah yang membelikan sarapan untuk diri dan teman-temannya.
Tumpuan bacaannya terganggu apabila melewati laman rekreasi. Kedengaran suara seorang lelaki memberi instruksi kepada sekumpulan warga tua dari kaum Cina yang sedang beriadah taici. Beberapa orang remaja sedang bersembang di bangku. Dan tiga orang kanak-kanak sedang bermain badminton.

Omar melangkah ke dalam lif. Seketika sahaja dia sudah tiba ke aras tempat kediamannya. Ketika menghampiri ke pintu apartmennya, Omar ternampak seorang kanak-kanak sedang terlompat-lompat hendak menggapai sesuatu dengan reket badmintonnya.

Dia cam, kanak-kanak itu tinggal di hadapan biliknya. Kanak-kanak itu terlompat lagi. Omar tersenyum bila melihat kanak-kanak itu sedang cuba menguis sebiji bulu tangkis yang tersangkut di celah kotak lampu kalimantang di siling.

“Mari… biar uncle tolong…” sapa Omar.
Kanak-kanak itu menoleh dengan wajah yang terkejut. Memang dia tidak sedar langsung akan kehadiran Omar kerana begitu asyik berusaha untuk menggugurkan bulu tangkis itu ke lantai. Sebentar tadi, ketika menanti lif untuk turun ke bawah bermain bersama kawan-kawannya, dia melambung-lambung bulu tangkis. Kerana terlalu kuat lambungannya, bulu tangkis itu tersangkut.

Tanpa berkata apa-apa kanak-kanak itu menghulurkan reketnya kepada Omar. Hanya dengan menjengketkan kakinya, Omar dapat menjulurkan reket itu ke celah kotak lampu kalimantang lalu menguis bulu tangkis itu ke bawah.

Tanpa bersuara juga, kanak-kanak itu terus mencapai reket dari tangan Omar dan segera mengambil bulu tangis lalu berlari memasuki lif yang sudah terbuka. Omar hanya tersenyum dan tergeleng-geleng melihat ulah kanak-kanak itu. Dia tidak kisah walaupun kanak-kanak itu tidak berbahasa untuk mengucapkan terima kasih kepadanya.

Sambil memutar kunci pintu apartment, Omar tertoleh semula ke arah lampu kalimantang. Ada sesuatu yang menarik pandangan matanya. Terdapat seutas wayar hitam terjuntai dari celah kotak lampu itu. Dia tidak sedap hati. Lantas Omar menghampiri lampu itu untuk memeriksa wayar yang terjuntai itu.

Tiba-tiba dia melompat dan merentap putus wayar itu. Diamati hujung wayar yang mempunyai bentuk bulat seperti guli. Permukaannya berkilat bila dipanah cahaya.
‘Lensa?’ kata hatinya. Dahi Omar berkerut. Dia mengesyaki sesuatu. Lantas dia menerpa masuk ke apartmentnya. “We are in trouble!” pekiknya.

Omar mencampak akhbar dan bungkusan makanan ke atas meja. Kerana balingannya tidak cermat, bungkusan capati itu jatuh ke lantai. Omar tidak peduli. Dia berlari ke dalam bilik pula. Ditariknya selimut Ali dan Moussa. Kedua-duanya celik dan terpisat-pisat. Masing-masing menggeliat dan menguap.

Omar memanjat kerusi dan mencapai alat pendingin hawa lalu dibuka penutupnya. Di situ terdapat seutas lagi wayar berlensa. “Spycam! Kita diintip! Kita mesti keluar dari sini! Sekarang!”

Pekikannya kali ini benar-benar mengejutkan Ali dan Moussa. Kedua-duanya bingkas bangun dan berpandangan sesama sendiri. Kemudian memandang Omar dengan wajah yang cemas.

OMAR menghidupkan enjin kenderaan pacuan empat rodanya. Ali dan Moussa kelam-kabut menjinjing beg masing-masing sebelum masuk ke dalam kenderaan dan menutup pintu. Pandangan Omar teralih ke kisi-kisi penghawa dingin di dalam kenderaannya. Lantas dia mencabutnya. Dia menjulurkan jejarinya ke dalam lubang penghawa dingin kenderaan. Lalu dikeluarkan satu lagi kamera intipan.

“Cis! Polis Malaysia dah intip kita!” ujar Omar lalu mencebir.
Kenderaan segera terundur. Bunyi tayarnya berdecit. Omar memutar stering dan kenderaan mula bergerak laju meninggalkan kawasan parkir. Apabila ia melewati persimpangan, Omar membaling wayar spycam ke luar tingkap!

“Damn!” katanya sambil menggigit bibirnya.

Pusat Kawalan BISIK, Putrajaya

SEORANG pegawai Unit Pemantauan terkial-kial menekan butang-butang di papan kekunci komputernya kerana tiada imej yang terpapar. Dia menekan-nekan lagi. Tetapi imej di skrin sudah tiada. Yang kelihatan hanyalah bintik-bintik kelabu seperti televisyen yang tamat siaran.

“Imej Pak Arab tu dah hilang! Kamera 1, 2 dan 3 sudah tidak berfungsi!” kata teman di meja sebelahnya. “Biar aku panggil Encik Suren!”
Ketua Pegawai Penyelidik itu segera dipanggil ke Unit Pemantauan. “Kalau imej kamera dah tak ada, cuba pantau dengan GPS,” gesa Suren.

Kedua-dua pegawai itu mencuba pula pemantauan dengan isyarat GPS. Namun, mereka tidak dapat mencerap lokasi kenderaan pacuan empat roda yang membawa Omar, Ali dan Moussa itu. Dahi Suren berkerut. Dia hairan bagaimana mereka boleh hilang isyarat intipan secara tiba-tiba.

KIRA-KIRA 5 kilometer perjalanan, Omar menghentikan kenderaan di sebuah padang letak kereta lalu mengarahkan Ali dan Moussa untuk keluar. Omar mengajak rakan-rakannya untuk masuk ke sebuah kereta Proton Saga yang terparkir berhampiran. Seketika sahaja kereta curi itu bergerak meninggalkan Kota Damansara.

Bersambung lagi, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP