Sunday, December 26, 2010

FRAGMEN 53: DETIK DEBAR


Foto: ahmadzul.net

Pusat Media Polis DiRaja Malaysia,
Bukit Aman, Kuala Lumpur

SEPERTI yang dijangka oleh pihak media, PDRM pasti akan memanggil sidang akhbar menjelang Hari Merdeka. Apabila Jabatan Perhubungan Awam PDRM Bukit Aman mengirim e-mel dan pesanan ringkas kepada pihak media, mereka segera mengunjungi Pusat Media ini.

Mereka mengharapkan PDRM akan membuat kenyataan berhubung dengan rancangan SAKA menganjurkan demonstrasi pada Hari Merdeka untuk mengusir Presiden Amerika, John Martinez. Apabila Komisioner Polis, Datuk Farush Khan, Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam muncul, mereka semakin teruja kerana beliaulah orang yang selayaknya memberi kenyataan akhbar mengenai rancangan SAKA itu.

Tripod-tripod kamera sudah terdiri, lampu-lampu sorot mula terpasang dan sebaris mikrofon sudah tersusun di atas meja. Dengan senyuman, Datuk Farush memulakan,

“Terima kasih kepada tuan-tuan kerana menghadiri sidang akhbar ini. Ini adalah sidang akhbar biasa untuk memberi taklimat kepada tuan-tuan mengenai persiapan yang akan pihak polis lakukan.

Jalan-jalan menuju ke Dataran Merdeka akan kami tutup mulai jam 6.00 pagi esok. Nama-nama jalan yang terlibat ada saya sediakan di dalam siaran akhbar. Saya tak mahu membacakan dengan panjang lebar nama-nama jalan tersebut. Sila dapatkan salinan kenyataan PDRM di kaunter Pusat Media ini.”

Pelbagai soalan dikemukakan oleh para wartawan mengenai kawalan keselamatan lebih-lebih lagi kerana Presiden Amerika akan turut sama menyaksikan perarakan itu. Kesemuanya dijelaskan dengan panjang lebar oleh Datuk Farush.

“Baiklah... jika tiada apa-apa soalan lagi, saya ucapkan terima ka...”
“Nanti dulu, Datuk!” Palie mencelah. “Jangan pergi lagi. Kami semua ada soalan penting nak tanya...”
“Apa dia, Palie?” jawab Datuk Farush seraya tersengih.

Sebagai pegawai polis yang kerap bertemu dengan media, Datuk Farush kenal dengan sebilangan para wartawan. Bila dia tidak jadi bangun, para wartawan berkerumun menghampiri mejanya.

“Datuk tentu maklum SAKA mempunyai rancangan mengadakan demonstrasi esok untuk menghalau Presiden Amerika. Apakah langkah-langkah keselamatan pihak polis?”

“Inilah yang tak seronoknya. Kita semua ingin menyambut Hari Merdeka dengan rasa gembira, dalam suasana yang berwarna-warni dengan perasaan bangga. Malangnya ada pihak yang mengambil kesempatan untuk merosakkan kegembiraan itu.

Pihak yang ingin mengadakan demonstrasi tidak pernah mendapatkan permit dan pihak polis tentu sekali tidak akan membenarkan apa jua bentuk demonstrasi diadakan pada Hari Merdeka. Oleh itu, saya menyeru kepada mana-mana pihak yang ingin mengadakan demonstrasi agar membatalkan hasrat mereka.

Kalau hendak tunjuk perasaan pun, tunggulah selepas Hari Merdeka. Pihak polis sedia mempertimbangkan permohonan rapat umum yang mereka kemukakan.”

“Apa yang akan pihak polis lakukan sekiranya berlaku juga demonstrasi?” tanya Palie lagi.
“Seperti yang saya kata tadi, pihak polis bertanggungjawab untuk menjaga ketenteraman awam. Oleh itu, kami akan mengambil tindakan terhadap pihak yang sengaja cuba mencemarkan upacara yang gilang gemilang itu,” jawab datuk Farush dengan tenang tetapi tegas.

“Apakah pihak polis akan mengenakan ISA terhadap mereka yang terlibat di dalam demonstrasi esok?” Palie cuba mendesak dengan soalan berbentuk provokasi.
“Itu soalan spekulasi. Saya tak mahu jawab soalan berbentuk spekulasi. Sekian, terima kasih,” jawab Datuk Farush dengan senyuman sinis seraya bangun.

Beberapa orang wartawan cuba mengejar dan melontarkan beberapa soalan.
Namun, Datuk Farush hanya tersengih lantas berlalu.

Bersambung lagi, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP