Saturday, February 12, 2011

FRAGMEN 60: DETIK DEBAR


Foto credit: saifulrizan.com

LELAKI
itu sedang memegang sesuatu alat berbentuk silinder seperti lampu suluh.
‘Dengan siapa dia bercakap?’ tanya Jennifer di dalam hati.
Dia cuba memerhati ke sekitar lelaki itu. Namun dia tidak nampak dengan siapakah Moussa sedang bercakap. Setelah mengamati sekali lagi, baharulah dia ternampak alat Bluetooth di sebelah telinga lelaki itu. Fahamlah dia yang Moussa sedang bercakap dengan seseorang menggunakan alat itu.

“Sar at raiha ana 0.7 acard” kata Moussa.
'Kelajuan angin di sini ialah 0.7 knot,' Jennifer menterjemah lagi di dalam hati.

“A’taqad ansar at raiha lamyat ghairi alal madda tawil.”
'Aku rasa kelajuan angin tak berubah dalam tempoh yang lama,' terjemah Jennifer lagi.

Jennifer yang berdiri di belakang Moussa mengintai untuk melihat apa yang sebenarnya dilakukan oleh lelaki itu. Moussa menekan-nekan butang pada alat itu dan kemudian dia angkat tangannya ke udara dan mengibar-ngibarkannya lagi. Kemudian dia menekur dan membaca sesuatu yang tertera pada alat itu. Dalam keadaan kesesakan orang ramai, mudah bagi Jennifer untuk berselindung dan tidak disedari.
‘Alat yang dipegang lelaki itu kelihatan pelik. Yang pasti, ia bukannya fonsel. Tapi, itu alat apa? Apa tujuan alat itu digunakan?’ bisik hati Jennifer.

“Naaam. Waana la urya laghuyum tataharaqu abrar assama. Yusyiruli tira wanaka tirah,” kata Moussa lagi seraya mendongak ke langit yang semakin cerah disinari mentari.
'Ya, aku nampak awan tidak bergerak di langit. Menandakan tidak ada gangguan angin.'

“Wayuhithu hazal majalana khilal almabani alaliah. Alriyah alqadhinah wainqasamah. Watahabbu fi’an taqabiluth.”

'Kawasan ini di kelilingi bangunan tinggi. Angin yang datang akan terpecah dan bertiup perlahan ke kawasan ini. Tugas kamu tidak akan terganggu.'

‘Alat tu seperti penyukat angin! Tapi untuk apa dia menyukat kelajuan angin? Dan, dengan siapa dia bercakap, tu? Nampaknya lelaki ini tidak berniat baik,’ kata Jennifer lagi.

Kali ini Moussa menoleh ke arah kemuncak bangunan Dewan Usahawan Malaysia. Sambil berbisik, Moussa mengangkat ibu jarinya mengunjukkan isyarat 'bagus.' Pandangan Jennifer turut tertumpu ke arah bangunan itu. Dia mula menjangka Moussa berkata sesuatu pada seseorang yang berada di atas bangunan itu. Siapakah yang berada di atas bangunan itu?

DARI jarak yang tidak disedari Jennifer, Fariz memerhati. Dia nampak Moussa yang terkibar-kibar tangannya dan Jennifer yang terhendap-hendap di belakang lelaki itu. Dia kenal Moussa sebagai lelaki yang disyaki hendak membunuh John Martinez. Malah, sebelum itu Fariz pernah bergelut dengannya di parkir Masjid Putrajaya.

Dia sengaja membiarkan Moussa dengan gelagatnya kerana pada firasatnya, Moussa sedang merancang sesuatu. Namun, dia bersedia untuk bertindak andainya Moussa ternampak Jennifer lalu mengapa-apakan gadis itu. Tugas utamanya adalah untuk mengawal Jennifer, bukan melakukan tugasan yang lain.

SEKALI lagi Moussa memandang ke puncak bangunan Dewan Usahawan Malaysia. Jennifer turut tertoleh. Cuma kali ini, Jennifer turut mensasarkan digicamnya ke arah bangunan biru itu. Perlahan-lahan dia memfokuskan lensa kameranya untuk melihat dengan siapakah Moussa berbual.

Dengan teliti, lensa digicamnya menyusur puncak bangunan itu. Jarak 500 meter di antara tempatnya berdiri dengan bangunan itu memaksa Jennifer memicingkan matanya. Dia tidak nampak apa-apa kecuali kaca-kaca tingkap bangunan yang kelihatan seperti titik-titik hitam yang kecil.

FARIZ turut melontarkan pandangannya ke puncak bangunan itu. Dengan mata kasar, dia tidak nampak sesiapa pun yang berada di sana. Perlahan-lahan dia menyeluk poket dan mengeluarkan megavision viewer.

Dia terus menyangkut alat yang berbentuk kacamata itu di atas dahi. Wayar kecil daripada kacamatanya itu terus disambung ke port di fonselnya. Seketika sahaja, imej yang dibesarkan 1,000 kali ganda terpapar di fonselnya.

Fariz menyusurkan pandangannya daripada satu ruang ke satu ruang. Dia memerhati dengan penuh teliti dan perlahan. Tiba-tiba pandangannya terhenti. Dia nampak sesuatu sedang bergerak-gerak seperti tubuh manusia.

‘Ya, ALLAH!’ seru hatinya.

Bersambung minggu hadapan, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP