Sunday, March 20, 2011

FRAGMEN 65: DETIK DEBAR


Photo credit: chrissrau.wordpress

FARIZ
menoleh. Apa yang ingin dielak, itulah yang dia temui. Seorang pengawal keselamatan berdiri mencekak pinggang.
“Kamu nak ke mana?” soal pengawal itu seraya melangkah menghampiri.
“Saya nak tumpang ke tandas, bang…” jawab Fariz sambil mengusap-usap perutnya. Bibirnya dikerinyut, kononnya menahan sakit.

“Tak boleh. Keluar kamu. Ini kawasan larangan!” kata pengawal itu dengan lantang.
“Sekejap, aje,” jawab Fariz seraya berpaling lalu menonong melangkah.
“Woi!”
‘Sekejap aje,’ kata Fariz lagi di dalam hatinya.

Fariz terasa bahunya dipaut. Inilah yang dinantinya. Pergelangan tangan pengawal itu direntap. Fariz membongkokkan tubuhnya. Pergerakannya menghasilkan momentum. Lalu pengawal itu melayang dan terhenyak ke tembok. Berdebuk bunyinya. Fariz tidak menunggu lagi. Dua jarinya terus menunjal ke titik tekanan leher pengawal itu. Mematikan nadi di situ hingga pengawal itu tidak bergerak lagi buat seketika.

“Sori. Sepuluh minit aje,” kata Fariz perlahan memohon maaf di atas kekasarannya.
Fariz memasang penutup muka untuk melindungi identitinya sambil berlari ke lif. Ketika melintasi bilik kawalan, dia ternampak seorang lagi pengawal yang duduk membelakangkan pintu sedang asyik menonton TV liputan Hari Merdeka.

RAMAINYA pengikut-pengikut SAKA memang tidak dijangka. Bakar Buang semakin galak menapak sambil menjulang genggaman tangan ke udara seraya melaungkan sorakan. Pemandu-pemandu arah SAKA terus membawa pengikut-pengikut SAKA menuju ke Dataran Merdeka. Bagai bala tentera, mereka bergerak beriringan. Ramainya jumlah mereka menjadikan keadaan sudah tidak dapat dikawal.

Pada saat ini, 10 buah kereta kebal PT91-M yang dikenali dengan nama Pendekar daripada Kor Armor DiRaja sedang menghampiri pentas utama. Kereta kebal buatan Poland ini sudah diubahsuai mengikut spesifikasi Angkatan Tentera Malaysia. Ia dilengkapi meriam konstrukta 2A46MS 125mm buatan Slovakia dan mesin gan FN Mag 7.62 dan mesin gan FN Browning M2 HB .50 cal buatan Belgium.

Pergerakan kereta kebal itu tiba-tiba terhenti! Rupa-rupanya di hadapan, pengikut-pengikut SAKA sudahpun berduyun-duyun bergerak menghampiri pentas utama dari hala sebelah kanan pentas. Pengikut-pengikut SAKA masih berdegil untuk meneruskan agenda mereka iaitu untuk menghalau Presiden Amerika, John Martinez.

Jika mereka berjaya memaksa Presiden itu turun daripada pentas, SAKA percaya tindakan itu satu kejayaan simbolik menghalau Amerika daripada tanah air. Walhal, mereka tidak menyedari, ketua mereka sendiri sudah termakan pujukan dan menerima habuan daripada dalang Yahudi yang ingin melihat John Martinez jatuh.

“SAKA, Saka, Saka! Bara, bara, bara! Mara, mara, mara! Jahanam Amerika! Jahanam Amerika!”
“SAKA, Saka, Saka! Bara, bara, bara! Mara, mara, mara! Jahanam Amerika! Jahanam Amerika!”
“SAKA, Saka, Saka! Bara, bara, bara! Mara, mara, mara! Jahanam Amerika! Jahanam Amerika!”
“Assalamualaikum, Bakar…”

Laungan Bakar Buang terhenti, langkahnya mati apabila tiba-tiba, Datuk Farush Khan sudah berdiri di hadapannya. Nyaris dia berlaga hidung dengan Ketua Komisioner Polis itu. Dia tidak sedar bilakah masa pegawai tertinggi polis itu muncul dicelah-celah orang ramai.
“Waalaikumsalam,” jawab Bakar dengan wajah terkejut.

“Aku nak tanya... engkau nak pergi mana?” soal Datuk Farush Khan, tegas.
“Saya hendak turut sama memeriahkan Hari Merdeka,” jawab Bakar Buang dengan lantang.

“Memeriah Hari Merdeka atau mencemarkan Hari Merdeka kita?” sanggah Datuk Farush Khan.
“Memeriah Hari Merdeka yang kini telah tercemar!” patah Bakar.

“Tindakan kamu memalukan negara kita di mata dunia!” nasihat Datuk Farush Khan.
“Tindakan Malaysia menjemput penyangak Amerika juga memalukan negara kita di mata dunia!” jawab Bakar.

Apa yang dihujah oleh Datuk Farush Khan sengaja dikilas Bakar Buang. Mereka bertekak di situ, di hadapan ribuan orang ramai yang memerhati. Malah, jutaan manusia lain daripada seluruh dunia apabila sambutan Hari Merdeka Malaysia pada tahun ini mendapat liputan dunia berikutan dengan kehadiran Presiden Amerika, John Martinez.

Bersambung di Ahad hadapan, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP