Saturday, August 8, 2009

DETIK DEBAR: FRAGMEN 7

FROM ME TO YOU: Saya menulis menggunakan lateral plotting ~ tiga plot yang bergerak seiring sebelum ia dicantum menjadi sebuah cerita. Untuk mudah difahami, saya namakan setiap plot sebagai jalur.

KISAH SETAKAT INI:
Jalur 1: FARIZ ZAFAR dan Normala Mustakim, ejen-ejen perisik Biro Risikan Negara (BISIK) ditugaskan ke selatan Thailand, menyamar sebagai penyeludup manusia. Mereka telah diserang oleh kumpulan penjahat. Normala terkorban dan Fariz ditangkap.

Jalur 2: Jennifer Miles, seorang wartawan perang dari WorldLiveLine telah dengan selamba menggunakan dua orang kanak-kanak yang sedang nazak sebagai prop untuk liputan beritanya walaupun dia tahu mereka perlu diberi rawatan kecemasan.



Foto: imemc.org

FRAGMEN 7:
DETIK DEBAR

Media Centre, West Wing, White House, Amerika Syarikat

JOHN MARTINEZ, baru sahaja selesai memperoleh taklimat semasa dari Jabatan Keselamatan Negara. Dia hanya punyai 15 minit untuk berehat sebelum menerima kunjungan beberapa orang usahawan dan para pelobi. Masa yang terluang itu digunakannya bersantai di bilik ini bersama dengan para pegawainya.

Sebagai Presiden Amerika Syarikat yang pertama dari etnik Hispanik, dia ingin sekali mempamerkan kelainan. Seboleh-bolehnya dia tidak mahu melayani kakitangan pejabatnya secara formal, khususnya kakitangan bawahan. Meskipun dia punyai kuasa untuk menghentikan kesemua para pegawai di sini sebaik sahaja beliau menang pilihanraya, lalu membawa masuk pasukannya, John lebih suka bekerjasama dengan kakitangan yang sedia ada. Kebaikan hatinya menjadikan John popular di kalangan seluruh warga kerja Rumah Putih.

“What’s up, Mike?” sapanya sambil menumbuk bahu Mike Dougall, Ketua Bilik Media secara bergurau.
“You come at the right time, Mr. President. Jennifer Miles is on air!” jawab Mike lalu mengunjuk ke skrin televisyen plasma yang terlekap di dinding dengan alat kawalan jauhnya. Wajah Jennifer Miles sudah terpapar. Suara TV dikuatkan.

“Setengah jam yang lalu, sebuah jet Israel muncul secara solo untuk melakukan kemusnahan di Al-Muntaseer, sebuah perkampungan di Selatan Gaza. Belum ada laporan rasmi mengenai angka kematian dan nilai kerosakan. Tetapi anda lihatlah di sekeliling saya.

Untuk makluman para penonton, terowong-terowong yang berselirat di Al-Muntaseer ini bukannya terowong penyeludupan. Malah, ia adalah terowong kehidupan. Ia umpama saluran pernafasan yang amat anda perlukan jika anda ditakdirkan terbaring di wad ICU! Tanpa terowong-terowong ini, dari manakah mereka akan memperoleh makanan, pakaian dan ubat-ubatan?


Rumah-rumah, kedai-kedai, masjid kesemuanya hancur musnah. Ranap angkara prasangka Israel! Di sini, tiada kem askar… saya ulang… tiada kem askar! Malah tiada seorang askar Palestin pun yang berada di sini. Dan Israel sudah menggugurkan berpuluh-puluh butir bom ke kawasan yang dipenuhi terowong untuk menutupnya. Seolah-olah mencekik saluran penafasan mereka!

Lihatlah mayat kanak-kanak yang tidak berdosa ini. Mereka menjadi mangsa perang walaupun tidak mengetahui apa-apa…”

JOHN dan Mike memandang aksi Jennifer yang duduk bersimpuh sambil mengusap kepala dua orang kanak-kanak yang kononnya sudah meninggal dunia. Padahal, mereka masih bernyawa. Jennifer sanggup berlakon untuk memberi kesan terhadap laporannya.

“Jennifer Miles sepatutnya bertugas di stesyen Al-Kiraat,” komen Mike Dougall seraya mengecilkan suara televisyen.
“Kenapa awak cakap macam tu?” tanya John seraya mencapai sekeping biskut yang dihulur salah seorang pegawai wanita di situ.

“Dia punyai lebih semangat Palestin dari orang Palestin! Mengusap mayat kanak-kanak Palestin tetapi tidak pernah melakukan begitu pada kanak-kanak Israel!” ujar Mike yang termakan dengan lakonan wartawan wanita itu. “Laporannya kerap mengkritik Israel! Lebih lantang daripada pelapor dari stesyen Al-Kiraat sendiri!” jelas Mike.

“Ya,” John terangguk-angguk. “Saya setuju! Sekarang, cuba kita tengok apa yang Al-Kiraat kata, pulak!”

Mike memetik butang. Saluran stesyen Al-Kiraat, sebuah stesyen berita alternativf yang turut dikenali sebagai ‘TV Islam’ terpapar dengan logonya di kiri skrin TV. Wajah Jennifer Miles tiba-tiba muncul. Tertayang memenuhi skrin.
“Apa pulak tu?” tanya John seraya menuding ke TV.

Mike segera menekan-nekan butang alat kawatan jauh untuk meninggikan suara TV. Kesemua pegawai media di dalam bilik itu terpaku. Masing-masing memandang ke arah skrin.

“Jennifer Miles telah melakonkan sebuah drama yang paling hodoh untuk tatapan dunia! Seorang rakyat Palestin yang sedang mencari saki baki hartanya yang musnah telah ternampak drama buruk ini. Beliau telah mengirim sebuah rakaman yang diambil menggunakan telefon bimbitnya. Lihatlah lakonan yang paling jijik ini…”

Kaca TV menayangkan gambar Ahmed melekapkan telinganya ke kedua-dua kanak-kanak yang cedera. Dia menjerit menggesa Jennifer menghantar kanak-kanak itu ke hospital. Namun, Jennifer enggan. Sebaliknya dia mahu meneruskan kerjanya. Rakaman menunjukkan Jennifer sempat menggincu bibirnya sebelum duduk bertinggung di sebelah dua orang kanak-kanak Palestin untuk membuat sebuah laporan keganasan Israel. Padahal, dia juga tidak berperikemanusiaan!

“Oh, no! Oh, no! Jennifer telah memburukkan profesion wartawan!” kata Mike seraya tergeleng-geleng dengan wajah kesal.
Mereka di dalam bilik ini turut tercebir dan berasa malu dengan gelagat wartawan popular yang disanjung sebagai wartawan yang berani dan telus selama ini.

“Mike!” ujar John dengan wajah sugul. Bibirnya diketap geram. “Hubungkan saya dengan CEO WLL! Siapa namanya?”
“Miles Steward!”
“What? Another Miles?” soal John kerana nama itu ada persamaan dengan nama Jennifer Miles.
“Oh, Miles Steward ialah ayah Jennifer Miles!”
“Hmm! So much the better!”kata John perlahan.

Namun, wajahnya memerah menahan kemarahan. Kakitangan di bilik itu semuanya menikus bila melihat muka menyinga presiden mereka.

John Martinez tidak pernah kelihatan marah sebegitu!


The Making of fragmen 7:
Inspirasi latar tempat :
White House, Wikipedia
Musik cadangan ketika membaca fragmen ini: You.Tube. WestWing Theme Song

4 comments:

eyman hykal August 9, 2009 at 6:55 PM  

Komen Ciklie:
Detik Debar yang makin mendebarkan. Tertanya2 apa yang bakal berlaku seterusnya. Eyman, apa yg bakal terjadi pada Fariz?

Jawab EymanHykal:
Ciklie... apa yg akan terjadi? Lebih konflik, lebih suspens, mudah2an. Fariz? Dia hero, kan?
Details

Anonymous August 11, 2009 at 3:34 AM  

Salam..en.Eyman,tak puas nya m'baca seterusnya kenapalah si John ni naik marah??
sabar2...

eyman hykal August 12, 2009 at 2:18 PM  

Sdr. Anonymous,
Thank u kerna highlightkan mgapa John begitu marah. Oh, baru sy dapati yg sebabnya x jelas. Sedangkan sebabnya ada dlm kepala saya.

Saya dah betul dan detailkan mengapa, pd manuskrip asal. TQ di atas komen. :)

Web Template August 14, 2009 at 8:28 PM  

SEMOGA DUNIA SEMAKIN DAMAI...

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP