Sunday, January 10, 2010

FRAGMEN 25: DETIK DEBAR


Foto: padang-today.com
FRAGMEN 25
DETIK DEBAR


Saperah Cafe, Klang Valley Hotel, Kuala Lumpur

PALI yang baik hati sempat menghantar Fariz ke stesen komuter Shah Alam bagi memudahkan lelaki itu sampai ke Kuala Lumpur. Dia tampak begitu bersalah, seolah-olah telah mengecewakan Fariz.

“Saya betul-betul mintak maaf kat abang. Sungguh... berita yang saya dapat di Kelang ni penting. Kematian mangsa rakyat Malaysia tu mencetus kemarahan NGO-NGO kat negara kita terhadap Amerika. Bos saya dok tunggu laporan daripada saya. Kalaulah saya tak ada hal, mesti saya hantar abang ke KL tu,” ujar Pali.

Tangan Fariz digenggam dan digoncangnya berkali-kali sebagai tanda memohon maaf. Fariz hanya tersenyum. Peribadi Pali amat menyenangkan hatinya.
‘Masih ada lagi insan yang baik di dunia ini. Aku akan bantu kau kalau memerlukan, Pali...’ kata hati Fariz ketika dia melangkah memasuki foyer hotel bertaraf lima bintang ini. Bertukar senyuman dengan Normala yang sedang menunggunya.

“DIA duduk di bilik 2023. Kita boleh tempah bilik 2021 kat sebelahnya. Pejabat dah sediakan bilik tu untuk kita,” kata Normala sebaik sahaja Fariz melabuhkan punggungnya.
“Untuk kita? Wah! Bagus!” mencerlang mata Fariz mendengarnya. “Kita boleh tempah bilik sama-sama. Menyamar sebagai suami isteri... macam dalam cerita James Bond, tu!”
“Ah, sudah! James Bond ke, Mat Bond ke... kalau engkau nak menggatal, aku belasah engkau nanti!” jawab Normala sambil mengepal penumbuk dan mengetap bibirnya.

Fariz terkekeh-kekeh tertawa. Dia suka sangat menyakat wanita ibu tunggal ini. Baginya, wanita cantik ini boleh dibawa bergurau. Kemesraan mereka dalam bertugas membuatkan Fariz begitu rapat dengan wanita ini. Perhubungan platonic mereka pun sudah diketahui di kalangan anggota BISIK.

“Pukul 7.00 malam nanti, Jennifer akan menemui seseorang dari kedutaan Amerika Syarikat...”
“Pukul 7.00? Kat mana?” soal Fariz.
“Kat restoran Hotel Empire,” ujar Normala seraya menjuihkan bibirnya ke arah Hotel Empire yang sebenarnya terletak bersebelahan dengan hotel ini.
“Pukul 7.00 tu dah nak masuk Maghrib. Maghrib, pukul berapa, kak?”
“Engkau sembahyanglah, Riz. Biar akak bayangi dia dulu.”
“Oh, okey. Lepas saya sembahyang, saya akan ganti tempat akak.”
“Ah, tak payah. Akak cuti!”

Pulau Sembilan, Pangkor, Selat Melaka

PULAU Sembilan sebenarnya mengandungi sembilan pulau-pulau kecil iaitu, Pulau Agas, Pulau Payong, Pulau Nipis, Pulau Rumbia, Pulau Lalang, Pulau Saga, Pulau Buluh, Batu Puteh dan Batu Hitam. Pulau-pulau yang tidak berpenghuni ini amat popular sebagai tempat perkhemahan dan kawasan menyelam. Ia juga popular di kalangan para pemancing terutamanya sebagai tempat berteduh jikalau rebut melanda Selat Melaka.

Di pantai Pulau Lalang yang terkenal dengan pantainya yang cantik, kelihatan sesusuk tubuh terdampar di pantai. Pukulan ombak yang melanda tubuhnya membuatkan si empunya diri tersedar. Dia menggelupur dan menelentang menghadap langit senja. Mulutnya ternganga merebut udara. Dadanya mula berombak kencang. Dia kelihatan letih. Teramat letih.

TIDAK lama kemudian kelihatan seorang lelaki terlari-lari ke arah tubuh yang terdampar itu. Dia terus duduk bertinggung dan menekan-nekan perut lelaki yang lemas itu. Apabila lelaki itu mula memuntahkan air, tubuhnya segera ditelungkupkan.

Menyebabkan lebih banyak air yang keluar daripada mulutnya. Lelaki itu terbatuk-batuk lalu tersedar.

“Alhamdulilah, kau tidak lemas,” ujar lelaki yang memulihkannya. “Cuma terbanyak minum air laut dan keletihan. Ambil ni,” ujarnya lagi lalu mencampakkan sebotol air mineral yang diambil daripada poketnya.
Lelaki yang lemas itu segera membuka botol minuman lalu menggogoknya.

“Terlupa menyebut nama ALLAH?” tegur lelaki si penyelamat kepadanya kerana tidak mengucapkan ‘bismillah.’
“Dah baca. Dalam hati…” jawab lelaki yang lemas itu lalu menjirus mukanya dengan baki air yang tidak habis diminum. “Nasib baik aku sempat terjun ke laut. Jika tidak, nahas aku.”

Lelaki si penyelamat itu terus bangun seraya menarik tubuh si mangsa agar sama-sama berdiri.
“Amerika ada di mana-mana, wahai sahabatku. Dia akan buru orang macam kita. Ya… terlupa aku hendak perkenalkan… namaku Ali. Assalamualaikum…” katanya lalu memeluk erat tubuh si mangsa.
“Alaykumsalam…”
Kedua-duanya saling bertatapan. Lalu sama-sama tersenyum. Menzahirkan rasa setiakawan. Padahal, inilah kali pertama mereka bertemu.

“Selamat datang ke Malaysia, wahai Moussa Arafat…” kata Ali.


Bersambung di minggu hadapan, insya-ALLAH...

5 comments:

Anonymous January 10, 2010 at 4:02 AM  

Salam...
maaf, sesaje nak tanya, ada "and" kat senarai nama pulau 2..memang cam2 ke?hehe
MM2 bakal rancak dgn penampilan pejuang2!
Hrrmm, tak sabar ni!
All the BEST En Eyman>>(",)

eyman hykal January 10, 2010 at 7:44 AM  

Anonymous... dah dibetulkan 'and' kepada 'dan.' Hehe, terima kasih. Mudah-mudahan cerita ini makin ada pick-up, insya-ALLAH. Terima kasih di atas sokongan.

CikLie January 10, 2010 at 10:14 PM  

makin menarik dan mendebarkan eyman.. Tahniah..

eyman hykal January 16, 2010 at 11:30 PM  

Ciklie... terimakasih. Saya menghargai kesabaran dan kerajinan saudara ke mari.

akimsensei January 23, 2010 at 1:46 AM  

berdebar2 saya membaca fragmen ni en. norden, dalam hati, turut berdoa senyap2, jangan la cepat habis cerita ni.. ;)

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP