Saturday, December 18, 2010

FRAGMEN 52: DETIK DEBAR


Foto: Eramuslim.com

Sekretariat Anti-Keganasan Amerika (SAKA), Wangsa Maju


KIRA-KIRA 30 orang wartawan sudah berkeliaran di luar pejabat SAKA. Mereka daripada akhbar arus perdana, alternatif, rangkaian televisyen, internet malah wartawan daripada luar negara kini sedia menanti sebuah sidang akhbar penting yang akan diadakan sebentar lagi.

Beberapa orang petugas kelihatan sedang mempersiapkan kerusi dan meja yang diletak di kaki lima pejabat NGO itu. Oleh kerana pejabat SAKA yang kecil, sidang akhbar NGO itu biasanya dibuat di luar sahaja.

“Eh, abang ada kat sini pulak? Nak buat liputan jugak ke?”
Fariz tersenyum seraya bersalaman dengan Palie. Dari tadi lagi dia sudah nampak Palie dari jauh. Fariz sengaja menghampiri wartawan itu agar Palie sedar akan kehadirannya. Dia tidak mahu Palie terkejut akan kedatangannya pada waktu yang tidak sesuai hingga mencuri tumpuan orang lain.

Pandangan wartawan itu segera tertarik dengan kehadiran Jennifer di sisi Fariz. Dari gerak laku Palie, Fariz tahu, Palie tertanya-tanya apa kaitan Fariz dengan wartawan mat salih ini. Tanda tanya yang boleh menimbulkan kecurigaan perlu segera Fariz matikan agar tidak mengundang masalah hingga di luar jangkaan.

“Saya perkenalkan... Jennifer Miles dari WorldLiveLine! Jennifer... this is my friend, Palie from Sinar Harian.”
“Hi!” Kedua-duanya saling menyapa serentak sambil tersenyum.

Perbualan mereka terhenti apabila beberapa orang wartawan mula bertumpu ke hadapan di mana sidang akhbar akan dibuat. Kelihatan Buang Bakar sudah sedia duduk di kerusi sambil tersenyum-senyum. Seronok melihat begitu ramai para pemberita menghadiri majlisnya. Bangga kerana dirinya mendapat perhatian media, lebih-lebih lagi media dari luar negara.

“Tuan-tuan sekalian...” Buang Bakar memulakan ucapan ringkasnya. “Terima kasih kerana datang ke sidang akhbar ini. Esok, adalah 31 Ogos... hari merdeka bagi negara Malaysia. Tetapi hari merdeka kali ini tiada erti apabila kita mempelawa satu kuasa besar untuk sama-sama hadir. Kita semua tahu bahawa pada hari esok, Presiden Amerika, John Martinez akan berdiri di pentas utama bersama-sama dengan para pemimpin negara kita.

SAKA berpendirian untuk tidak mengiktiraf kehadiran John Martinez kerana dia adalah simbol paksi kejahatan Amerika. Malah, sikap kerajaan kita menerima kehadiran John Martinez menggambarkan seolah-olah kita tunduk kepada kuasa perosak dunia ini!

SAKA tidak rela perarakan Hari Merdeka kita dicemari dengan kedatangan Presiden sebuah negara kuku besi. Malah, SAKA berasa malu kerana kita seolah-olah tiada maruah kerana membenarkan ketua negara yang bertopengkan syaitan hadir untuk ditabik dan dihormati dalam majlis yang suci di negara kita yang berdaulat ini!”

“Bukankah Amerika telah menunjukkan sikap pragmatiknya kerana baru beberapa hari yang lalu telah mengumumkan pendiriannya untuk menerima sistem ekonomi Islam?” seorang wartawan mencelah.
“Itu semua lakonan! Mana mungkin John Martinez mengubah sistem ekonomi Amerika sedangkan seluruh sistem kewangannya dicengkam oleh kuasa Yahudi sejak berkurun lamanya?”

“Tapi John Martinez juga telah menemui keluarga mangsa kapal al-Bahr untuk menunjukkan rasa simpati Amerika! Bukankah itu satu lagi petanda bahawa Amerika secara tidak langsung telah meminta maaf di atas kesilapannya?” sampuk seorang wartawan lagi.
“Apakah nyawa boleh dikembalikan dengan sebuah senyuman dan tepukan di bahu? Apakah kita mudah digula-gulakan dengan sebuah majlis minum petang?” jawab Bakar, lantang.

“Jadi, apa kaitan sidang akhbar ini dengan Presiden Amerika dan Hari Merdeka?” Tiba-tiba Palie mencelah.
“Maksud saudara?” soal Bakar kembali.
“Apa yang SAKA ingin lakukan apabila melihat John Martinez di pentas utama esok?” jelas Palie. Sambil tersenyum, Bakar menjawab, “Kita akan pastikan John Martinez turun dari pentas dan terus balik ke Amerika!”

“Bagaimana kalau dia tak mahu turun?”
Pertanyaan itu membuatkan Bakar tersentap. Dia merenung Palie sambil mengetap bibirnya. Menzahirkan rasa geramnya kerana Palie meningkah jawapannya dengan soalan.
“Jangan kita pandang rendah kepada kuasa rakyat! Kuasa rakyat akan dapat kita lihat esok!” jawab Bakar, lantang. “Next question!”
“Apakah kuasa rakyat yang saudara maksudkan itu? Apakah ia bermakna SAKA akan berdemonstrasi untuk memaksa John Martinez turun daripada pentas?” soal Jennifer pula.

Bakar tersenyum lega. Lakonannya memancing minat seorang wartawan asing bertanyakan soalan. “Ya! Kita akan berarak bersama-sama rakyat untuk menunjukkan bahawa kita benar-benar merdeka! Kita akan laungkan kata-kata yang akan membuatkan John Martinez tertunduk ke tanah!”

“Bukankah perarakan SAKA esok akan mengganggu satu upacara murni negara anda sendiri? Tidakkah ia nanti akan memalukan Malaysia kerana dunia juga akan memancarkan perarakan Hari Merdeka apabila Presiden Amerika hadir?”

“Atas nama demokrasi, atas nama kebebasan, atas nama maruah… SAKA tidak akan mengizinkan John Martinez berdiri lama di pentas utama. Kami akan turunkan dia daripada pentas walau apapun yang terjadi!”

Jawapan Buang Bakar membuatkan para wartawan saling berpandangan. Ada yang kelihatan seronok kerana bakal mendapat cerita yang menarik pada hari esok. Tidak kurang juga yang mencemuh.
Bersambung lagi, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP