Saturday, February 19, 2011

FRAGMEN 61: DETIK DEBAR


Photo credit: life.com

FARIZ
memulas lensa alatnya untuk memfokus imej. Ya! Dia nampak seperti kepala seseorang yang terselindung di sebalik tembok! Kelihatan terhendap-hendap.
‘Siapa, tu?’ kata hatinya lagi. ‘Apa kena mengena lelaki di atas bangunan itu dengan Pak Arab ini?’

Pelbagai gambaran terus bersimpang-siur di mindanya. Lokasi tinggi dan tersembunyi biasanya dilakukan untuk menyerang. Itulah yang pernah Fariz pelajari di dalam latihan. Dengan cepat, dia dapat menelah kemungkinan yang akan terjadi.

‘Penembak curi! Sharp shooter! Senjata sniper!’ desak hatinya lagi. ‘Aku mesti pergi ke bangunan itu. Mesti cepat. Tapi… macam mana?’

DARI bumbung bangunan Dewan Usahawan Malaysia, Ali sudah tersandar di tembok. Sepucuk senapang sniper jenis Al-Hada’ 338 buatan Iran sudah terdiri di sisinya. Senapang bersaiz 1.5 meter itu menggunakan bolt action, dengan feed system 5 hingga 7 round. Al-Hada’ 338 berkuasa menuju ke sasaran sejauh dua kilometer. Teropongnya pula menggunakan gelas fiber multi-coated optic yang jelas penglihatannya.

Untuk menjamin ketepatan misi ini, Ali memerlukan bantuan wind velocity meter, iaitu alat yang menyukat kelajuan angin. Bacaan kelajuan angin di kawasan sasaran akan membantu ketepatan agar apabila peluru meledak, sasarannya menepati 99 peratus! Moussalah yang memainkan peranan sebagai penyampai maklumat mengenai keadaan angin di hadapan pentas utama.

Ali yang berpakaian kelabu, warna yang sama dengan warna simen di bumbung bangunan ini meneguk minuman. Kemudian dia mengambil kurma dari poket bajunya. Perlahan-lahan dia mengunyah sambil mendongak ke langit. Tiba-tiba dia ternampak beberapa buah helikopter menuju arah tempatnya bersembunyi.

Lekas-lekas Ali menutup senapang snipernya dengan plastik hitam. Kemudian dia menyusup ke bawah rusuk simen untuk melindungi dirinya. Matanya tetap mengintai ke langit. Memerhati helikopter yang semakin menghampiri dengan rasa cemas.

FARIZ memerhati Moussa yang sedang bercakap dengan seseorang menerusi fonselnya. Pasti lelaki itu sedang merancang sesuatu dengan orang yang berada di atas bangunan Dewan Usahawan Malaysia. Dan dia mesti mematahkan rancangan itu. Fariz menoleh ke sekelilingnya.

Orang ramai berhimpit-himpit. Tiada ruang untuknya membolos dan bergerak. Daripada posisinya di hadapan pentas utama, dia perlu menyelit untuk ke Padang Kelab Selangor.
Dari situ, dia harus berlari ke belakang padang, menyeberangi jalanraya sebelum sampai ke bangunan Dewan Usahawan Malaysia. Dalam kesesakan ini, dia memerlukan lebih sepuluh minit untuk ke puncak bangunan itu. Fariz mengeluh dalam kerana berasa bimbang akan terlewat sampai ke bangunan itu.

“Halo…” Akhirnya Fariz memanggil ke ibu pejabat BISIK untuk meminta bantuan.
“Halo…” kedengaran suara yang menjawab.
“Ini ejen Fariz… ejen Fariz…”
“Halo…”

“Saya nampak seseorang… saya ulang… seseorang yang mencurigakan berada di puncak bangunan Dewan Usahawan Malaysia.”
“Halo… tak dengar!” kata suara yang menjawab.
“Saya nampak seseorang di puncak bangunan Dewan Usahawan Malaysia. Hantar unit untuk bertindak. Saya ulang... unit untuk bertindak.”
“Halo... tak dengar, tak dengar, tak dengar!” jawab suara itu lagi.

Fariz mendengus. Fonsel segera dimatikan. Dia terpaksa ke bangunan itu sendiri. Lantas dia berpaling untuk berlari.

“RIZAL!”
Kedengaran suara Jennifer. Langkah Fariz terhenti. Dia berpaling. Darahnya berderau. Cemas bila terlihat Moussa sedang bergelut dengan Jennifer. Orang ramai di sekeliling hanya memerhati drama itu. Masing-masing tidak berani meleraikan.

‘Bila masa pulak, Pak Arab ni nampak Jennifer? Apa yang aku nak buat, ni?’ kata hati Fariz.
Dia serba salah. Sepatutnya dia menjaga Jennifer. Bukan melakukan apa-apa perkara lain yang tidak ditugaskan. Tetapi, apa yang dia nampak di puncak bangunan Dewan Usahawan Malaysia lebih berbahaya.
Sesungguhnya Fariz berada di dalam dilema. Benar-benar dalam dilema!


Bersambung pada minggu hadapan, insya-ALLAH.

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP