Sunday, February 6, 2011

FRAGMEN 59: DETIK DEBAR


Foto credit: Ibnismail.files.wordpress

“MAAFKAN saya, tuan!” kedengaran satu suara.
“Wanita ini adalah rakan media yang bertugas di syarikat saya dalam program pertukaran wartawan.”

Jennifer menoleh. Dia mengeluh lega kerana Fariz datang untuk menyelamatkannya. Lantas Fariz mengeluarkan kad medianya kepada lelaki yang rupanya seorang pegawai polis yang berpakaian preman. Lelaki itu meneliti kad yang diserahkan kepadanya. Kemudian dia terangguk-angguk sebagai isyarat yang dia berpuashati dengan dokumen yang ditunjukkan Fariz.

“TERIMA KASIH,” ujar Jennifer ketika kedua-duanya menuruni tangga pondok polis bergerak itu. “Kenapa Rizal lambat sampai?”
“Jalan jem. Saya ke mari pun dengan LRT. Kereta saya di parkir di KLSentral.” Fariz memberi alasan. Padahal, dia ke mari dengan kenderaan BISIK.

“Saya pulak datang dengan monorel. Dari Medan Tuanku, saya berjalan ke mari. Oh, saya lihat ramai sekali anggota SAKA yang berhimpun di situ. Mereka akan mengadakan demonstrasi anti-Amerika. Ramai anggota polis berkawal di sana.” Jennifer pula menceritakan apa yang dilaluinya tanpa disoal.

Bunyi deram tiba-tiba berkumandang dari arah Jalan Raja. Menandakan perarakan lintas hormat akan berlangsung.
“Upacara hendak bermula... jom kita ke sana,” kata Fariz seraya mengunjuk ke arah pentas utama. “Jangan lupa, awak kena berada berhampiran dengan pentas. Presiden awak mengharapkan awak berada berhampiran dengannya. I’ll be around. Telefon saya jika awak hendak ke mana-mana!”
“Ya, Rizal,”jawab Jennifer.

Setelah Fariz berlalu entah ke mana, Jennifer melontarkan pandangannya ke atas pentas. Di sana, dia nampak John bersama-sama dengan PM Malaysia. Berdiri di antara mereka berdua ialah DYMM Seri Paduka Baginda Yang diPertuan Agong. Matanya menyusur ke arah barisan Menteri-menteri Kabinet Malaysia yang turut berada di atas pentas. Pandangannya kemudian teralih ke arah dif-dif kehormat yang lain. Di antara mereka yang sama-sama berdiri menyaksikan perarakan ialah Ed Arden dan David Doron.

Dengan menggunakan kamera digitalnya, Jennifer memfokus untuk merakam imej mereka di pentas utama. Imejan itu akan dihantar ke ibupejabat WLL di Cleveland, Ohio. Beberapa kali tubuhnya disenggol secara tidak sengaja oleh mereka yang berhimpit atau lalu lalang di belakangnya. Walaupun suasana sesak dan tidak selesa, Jennifer terus menjalankan tugasnya.

Sesekali dia kerap tertoleh-toleh memandang John Martinez yang kelihatan tersenyum riang berbual dengan baginda tuanku. Apa yang John mahu dia perhatikan, Jennifer sendiri tidak pasti. Setakat yang dilihat, keadaan adalah biasa sahaja. Dia tahu, keselamatan Tuan Presidennya pasti dipantau oleh pegawai-pegawai keselamatan Presiden dan juga pihak polis Malaysia.

Satu demi satu pasukan pancaragam melintasi pentas utama. Masing-masing memainkan lagu-lagu patriotik. Secara berselang-seli, kontingen daripada pelbagai jabatan kerajaan dan swasta turut sama berbaris dengan gaya pakaian beranika warna dengan pelbagai gaya. Jennifer begitu teruja menyaksikan perarakan itu. Walaupun dalam keadaan sesak dan disenggol oleh orang yang lalu lalang, tangannya tak henti-henti memfokus kamera untuk mengambil gambar melalui digicamnya.

“Hal annata alas ta’dad?" kedengaran satu suara dalam bahasa Arab.
'Apakah kau sudah bersedia?' Secara spontan, Jennifer menterjemahkan kata-kata itu di dalam hatinya. Pengalamannya bertahun-tahun bertugas di Palestin membuatkan dia petah berbahasa Arab. Perlahan-lahan Jennifer menoleh untuk mengenalpasti siapakah orang yang berkata-kata itu.

Darahnya berderau. Dia kenal dengan siapakah itu. Dialah lelaki yang pernah cuba mencederakannya beberapa hari lalu di parkir Masjid Putrajaya. Apa yang Moussa Arafat buat di sini?
Bersambung minggu hadapan, insya-ALLAH...

1 comments:

Zonan February 20, 2011 at 5:43 PM  

Assalamualaikum Tuan

Kekeliruan nama Fariz dan Rizal...

Itu sahaja

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP