Saturday, January 29, 2011

FRAGMEN 58: DETIK DEBAR


Foto credit: lokatgame.com

Dataran Merdeka, Kuala Lumpur

DATARAN Merdeka mula dipenuhi orang ramai. Masing-masing berwajah ceria dan berhimpit-himpit di sebahagian Jalan Raja, Jalan Raja Laut dan juga di sekeliling Padang Kelab Sulaiman. Ibubapa, kanak-kanak dan remaja kelihatan ceria sekali menanti saat-saat sambutan penuh gilang gemilang yang bakal berlangsung.

Jennifer Miles tertoleh ke arah bunyi siren kereta peronda PDRM yang berkumandang dari hala Jalan Raja. Bunyi hon motorsikal polis trafik juga kedengaran. Semua mata yang berada di kawasan berhampiran terpaling juga melihat kereta peronda polis yang memasang lampu hazard berkelip-kelipan yang menghampiri. Lampu LED lightbar di bumbung kereta itu membiaskan cahaya biru yang berkeliling ke kawasan sekitarnya. Mempinarkan mata sesiapa yang melihatnya.

‘Itu PM Malaysia dan John Martinez,’ kata Jennifer di dalam hati.
Lantas dia melangkah mendekati kereta peronda polis itu bergerak perlahan diikuti dengan sebuah kereta Proton Perdana, kereta rasmi kerajaan Malaysia. Kenderaan-kenderaan itu pun berhenti di hadapan pentas utama. Empat buah motorsikal polis trafik yang mengiringi turut berhenti. Si pemandu dan rakannya yang duduk di kerusi hadapan keluar bergegas membuka pintu penumpang. Kedengaran bunyi tepukan mereka yang berada di sekeliling kenderaan itu.

Para wartawan terus berkerumun menerpa. Jennifer Miles tidak ketinggalan sama-sama berhimpit untuk merakam foto PM Malaysia dan Presiden Amerika, John Martinez yang keluar daripada kenderaan itu.

Kedua-duanya melambaikan tangan kepada orang ramai yang sudah membanjiri jalanraya. Para jurufoto dengan gaya masing-masing mengambil kesempatan untuk merakamkan pos menarik mereka untuk dipaparkan di dada akhbar dan layar kaca masing-masing. Tidak lama kemudian, kedua-duanya berjalan beriringan menaiki pentas utama.

Sebaik sahaja konvoi kenderaan yang membawa PM dan John Martinez berlalu, kedengaran lagi siren sebuah kenderaan kereta peronda polis yang lain menghampiri pentas utama. Sekali lagi, para jurufoto berkalih pandangan dan meluru ke arah sebuah kereta Maybach 62S buatan German yang mendatang. Itulah kenderaan rasmi Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang diPertuan Agong.

Jennifer juga tidak melepaskan peluang untuk melangkah ke hadapan jurufoto yang lain untuk merakam gambar DYMM Seri Paduka Baginda Yang diPertuan Agong. Baginda turut berangkat mencemar duli untuk menyaksikan sambutan Hari Merdeka pada pagi ini. Baginda kelihatan tersenyum lebar sambil melambaikan tangannya ke arah rakyat jelata.

“Excuse me, ma’am…” kedengaran satu suara menegur Jennifer.
Jennifer menoleh. Seorang lelaki beruniform biru gelap dan bertubuh tegap merenungnya dengan wajah serius. Jennifer sempat memandang tiga paku yang terletak kemas di kanan dan kiri bahunya.
'Police officer...' seru Jennifer di dalam hatinya.

“Can you please follow me?” pelawa lelaki itu.
Meskipun hatinya tertanya-tanya, mengapakah dia dipanggil mengekori lelakim itu, namun Jennifer melangkah mengekori lelaki itu ke belakang sebuah pondok polis bergerak.
“Puan ini seorang wartawan? Boleh saya tengok pengenalan puan?”

“Boleh…” jawab Jennifer. Dia terus meraba ke dalam beg sandangnya untuk mencari pas media. Puas mencari, baru dia sedari yang dia tidak membawa apa-apa dokumen. “Err… maafkan saya. Sebenarnya saya seorang wartawan. Saya tak bawa kad pengenalan media saya...”

“Kalau begitu, sila naik ke atas pejabat bergerak ini. Saya terpaksa ambil sedikit keterangan....” kata lelaki itu.

Jennifer mengetap bibirnya. Tidak menyangka kealpaannya membawa kad pengenalan media menimbulkan masalah. Apa akan terjadi andainya dia ditahan? Bagaimana dengan permintaan John Martinez agar dia memerhati keadaan presidennya itu? Dengan perasaan kesal, dia melangkah menaiki tangga pondok polis bergerak itu.

'Patutkah aku lari sahaja dari sini?' usik hatinya.


Bersambung di minggu hadapan, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP