Saturday, January 8, 2011

FRAGMEN 55: DETIK DEBAR


Foto: kyspeaks.com

Avenue K, Kuala Lumpur

SETELAH berkunjung ke Petrosains, Fariz mengajak Jennifer menjamu selera. Suasana sesak di KLCC menyukarkan mereka bergerak, apatah lagi mencari restoran yang mempunyai tempat duduk yang kosong. Akhirnya Fariz mengajak Jennifer ke Avenue K yang terletak bersebelahan KLCC. Di sana keadaannya tidaklah begitu sibuk.

Di sepanjang pertemuan kali ini, Jennifer kelihatan sugul. Tidak petah seperti biasa. Tidak rajin mempersoal kembali apa yang diperkatakan Fariz. Sikap ini menggusarkan Fariz sendiri. Dia mati akal memikirkan bagaimana untuk menarik kembali agar Jennifer berbual dengan rancak atau bertanya itu dan ini. Malah, dia lebih gemar mendiamkan diri.

Piza yang terhidang pun tidak dinikmati wanita itu. Jennifer hanya mengambil sepotong. Fariz cuba untuk makan dengan berselera agar suasana tidak dingin di antara mereka.
“I have something to tell you…” kata Jennifer perlahan.

Fariz terhenti mengunyah. Matanya tepat memandang Jennifer. Hatinya teruja sedikit kerana akhirnya ada tanda-tanda yang wanita itu akan melahirkan apa yang terbuku di sanubarinya.
“You want to talk about it?” soal Fariz dalam bentuk pujukan.

“Fariz tahu, kan? Semalam saya menemui John Martinez…”
Fariz mengangguk sebagai tanda supaya Jennifer terus bercerita.“John menceritakan kepada saya yang dia menerima tekanan hebat dari pihak Yahudi akibat pendiriannya menyokong sistem kewangan Islam. Sebenarnya, dia sedang menghitung hari…”
“Maksud awak?” tanya Fariz.
“Dia sudah bersedia untuk mati!”

Lalu Jennifer pun menceritakan apa yang diceritakan oleh John dalam pertemuan empat mata itu. Sungguh. Apa yang disampaikan Jennifer itu adalah maklumat yang amat penting.
Seandainya berlaku pembunuhan Presiden Amerika di bumi Malaysia, pada Hari Merdeka yang bukan sahaja disaksikan oleh rakyat Malaysia, malah seluruh dunia, ia adalah satu peristiwa sejarah. Sejarah hitam bagi Amerika yang turut membabitkan imej Malaysia. Malah, pihak keselamatan Amerika bukan sahaja akan menuduh Malaysia cuai tetapi menuding telunjuknya dengan mengatakan ia adalah angkara pengganas yang bersarang di negara ini.

Memori Fariz bersimpang siur menghantar maklumat ke layar mindanya. Dia teringat peristiwa penggunaan racun polonium untuk membunuh John Martinez melalui makanannya.
Dia tahu peranan Omar, Moussa dan Ali yang terlibat dengan komplot untuk membunuh Presiden Amerika itu. Sebentar tadi, Fariz menerima maklumat mengenai kehilangan ketiga-tiga lelaki itu. Hingga kini, BISIK masih menjejaki mereka. Di mana mereka?

“Kalau begitu, mengapa Presiden awak tidak mahu pulang sahaja?”
“Katanya, mati ada di mana-mana. Dia akan terus bertugas seolah-olah tiada apa-apa yang akan terjadi. Katanya, kalau sudah ajalnya di sini, maka dia tidak akan melarikan diri,” jawab Jennifer.
“Bagaimana dengan pihak keselamatan Presiden? Tentu mereka tahu akan perkara ini dan meningkatkan kawalan.”
“John ada memberitahu saya, hanya ada seorang sahaja pegawai yang dia percayai. Namanya Ed Arden, Ketua Keselamatan Presiden.”

“Tak ada orang lain?” tanya Fariz lagi.
“Orang kedua, mungkin tukang masaknya.”
“Kalau begitu, hanya ada tiga orang yang boleh dipercayainya.”
“Siapa yang seorang lagi?”

“Awak!”
Bersambung lagi, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP