Saturday, January 22, 2011

DETIK DEBAR: FRAGMEN 57


Credit foto: rusdi3713fotopagescom

Stesen STAR-LRT Titiwangsa

SEJAK jam 6.00 pagi lagi ramai para penumpang sudah membanjiri stesen ini. Mereka ke mari untuk bertolak ke Dataran Merdeka bagi menyaksikan sambutan perayaan Hari Merdeka. Di kalangan mereka adalah ibubapa yang membawa anak-anak kecil, para pelajar sekolah dan para remaja. Masing-masing menanti tren yang akan membawa mereka ke Stesen Masjid Jamek iaitu stesen LRT yang paling hampir dengan Dataran Merdeka.

Mereka berwajah ceria, berpakaian cantik lagi berwarna-warni. Pelbagai kaum dan agama kelihatan berpusu-pusu ke pletform. Mereka bangga menjadi rakyat Malaysia, negara tumpah darah yang tercinta. Terdapat juga pelbagai kaum pendatang seperti daripada India, Bangladesh, Vietnam, Kemboja dan tentu sekali pendatang daripada Indonesia yang ingin tumpang bergembira.

Di antara ratusan manusia yang membanjiri pletform itu, terdapat sekumpulan penumpang yang memakai baju yang mempunyai corak jalur gemilang. Baju yang mengikut potongan cekak musang itu kelihatan menarik bila dipakai beramai-ramai.

Ada di antara mereka yang mengenakan songkok, kupiah, topi berambu-rambu, tudung atau ikat kepala ~ juga bermotifkan jalur gemilang. Mereka juga kelihatan ceria sekali berbual sesama mereka dengan rancak dengan suara yang kuat. Sekali imbas seperti sekumpulan penyokong pasukan bolasepak ataupun sekumpulan peminat yang ingin menghadiri konsert.

Bunyi deru enjin tren yang menghampiri stesen membuatkan para penumpang berhimpit-himpit ke tepi pletform. Apabila tren berhenti, kelihatan di dalamnya kosong kerana stesen ini terletak di hujung laluan.

Sekumpulan mereka yang berpakaian motif jalur gemilang tadi segera menaiki gerabak yang paling hadapan. Membuatkan lain-lain penumpang pergi ke gerabak-gerabak lain kerana berasa terasing dengan kumpulan itu.

“Okey semua?” Seorang lelaki berambut panjang, bermisai tebal dan berikat kepalanya dengan bendera jalur gemilang bersuara lantang di bahagian hadapan gerabak. Daripada gayanya, jelas sekali dia adalah ketua bagi kumpulan itu.
“Okey!” tempik yang lain secara serentak.

“Mari kita mulakan… satu, dua, tiga!”
“Malaysia kita sudah berjaya… aman makmur bahagia… Malaysia abadi selamanya… berjaya dan berjaya. Berbagai kaum sudah berikrar… menuju cita-cita… satu bangsa satu bahasa… Malaysia berjaya.

Dari Perlis sampailah ke Sabah… kita sudah merdeka… negara makmur rakyat mewah… kita sudah berjaya. Dengan semboyan kita berikrar… gemuruh di angkasa… satu bangsa satu bahasa… Malaysia berjaya.”

Seiring dengan gerakan tren, lagu Malaysia Berjaya ciptaan composer Saiful Bahari pun berkumandang dinyanyikan oleh kumpulan itu. Suara mereka lantang, membingitkan, namun meriakan suasana. Para penumpang di gerabak yang lain begitu teruja dengan nyanyian itu hinggakan ramai para penumpang yang lain turut bernyanyi bersama.

Melihatkan itu, beberapa anggota kumpulan berpakaian jalur gemilang itu mula bergerak ke gerabak belakang sambil menggalakkan para penumpang yang lain turut bernyanyi bersama-sama. Suasana menjadi riuh-rendah, bersemangat dan begitu menggembirakan.

Kini, seluruh para penumpang bernyanyi beramai-ramai lagu itu berulang-ulang kali. Mana-mana penumpang yang tidak tahu senikata lagu turut sama ternganga-nganga ikut bernyanyi.
Siapakah mereka? Dari manakah kumpulan ini?

Mereka adalah ahli-ahli Sekretariat Anti-Keganasan Amerika ~ SAKA! Pada pagi ini, mereka akan berhimpun di Dataran Merdeka untuk menunjuk perasaan di depan John Martinez untuk memaksa Presiden Amerika itu meninggalkan majlis sambutan Hari Merdeka.

Mereka datang daripada seluruh pelosok Lembah Kelang hingga Negeri Sembilan. Kenderaan tren komuter dan LRT menjadi pengangkutan kerana kereta dan bas akan diperiksa oleh pihak polis yang menjalankan sekatan jalanraya menghala ke Kuala Lumpur agar ahli-ahli SAKA tidak dapat berdemonstrasi. Pakaian baju bertemakan jalur gemilang juga menyukarkan pihak polis mengenalpasti mereka daripada satu kumpulan kerana ramai juga warga kota yang lain berpakaian bertemakan jalur gemilang sempena Hari Merdeka.

Di stesen sebelah timur, Putraline Taman Melati dan stesen-stesen lain hingga ke stesen Kelana Jaya di barat Lembah Kelang, stesen komuter selatan dari Seremban dan Rawang di utara, ahli-ahli SAKA sudah berhimpun bersama-sama dengan para penumpang yang lain menuju ke Dataran Merdeka.

Sebelum jam 7.00 pagi, beribu-ribu anggota SAKA sudah menderu-deru tiba dan berhimpun di kompleks membelibelah SOGO di Jalan Tuanku Abdul Rahman. Mereka menanti arahan Presiden SAKA, Bakar Buang untuk bergerak ke Jalan Raja.

Satu drama bakal terjadi di hadapan pentas utama di Dataran Merdeka pada Hari Merdeka pada pagi ini!
Bersambung di minggu hadapan, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP