Saturday, January 1, 2011

FRAGMEN 54: DETIK DEBAR


Foto: puteramahsuri.blogspot.com

Bangunan Dewan Usahawan Malaysia,
Kuala Lumpur

BANGUNAN
ini adalah satu-satunya bangunan persatuan yang terletak di tengah-tengah Kuala Lumpur. Dengan ketinggian 28 tingkat, bangunan ini tampak gah seperti lain-lain bangunan tinggi berhampiran seperti bangunan Bank Rakyat, Agrobank, Dewan Bandaraya, Dayabumi dan juga Bangunan Bukit Aman iaitu ibu pejabat PDRM. Daripada segi warna, ia dicat biru, berbeza dengan lain-lain bangunan yang dicat dengan warna putih.

Omar, Moussa dan Ali melangkah pantas mendaki tangga besar bangunan itu. Langkah mereka terpaksa diperlahankan apabila melewati seorang tukang cuci yang sedang mengelap lantai tangga besar di pintu masuk bangunan. Oleh kerana bangunan ini berhampiran dengan Dataran Merdeka, ia juga perlu kelihatan bersih untuk menyambut Hari Merdeka.

Hampir-hampir sahaja Ali tertendang baldi yang terletak di sisi pintu cermin. Wanita itu berhenti bekerja sejenak untuk memberi laluan kepada Omar, Moussa dan Ali yang melewati kawasan kerjanya.

Dia mengeluh dalam kerana kerjanya terganggu. Matanya menjeling melihat tapak-tapak kasut Omar, Ali dan Moussa yang sudah memudarkan bahagian yang telah dilapnya berkilat.
“Mana Pak Jono?” tanya Omar kepada wanita itu.

Wanita itu hanya menuding jarinya ke arah sebelah dalam bangunan. Dia tampak malas menjawab kerana sudah rasa jengkel dengan perangai ketiga-tiga Pak Arab yang tidak menghormati susah payahnya mengelap lantai.

“Pak Jono...” sapa Omar apabila terpandang seorang lelaki gempal yang berkupiah. Lelaki separuh usia itu menoleh lantas tersengih. Dia adalah mandor kepada para pekerja di bangunan itu.

“Ini dua orang kawan saya, Moussa dan Ali seperti yang saya janjikan. Mereka akan bekerja mulai hari ini. Pas kerja mereka sudah saya uruskan. Pak Jono tak usah bimbang,” kata Omar.
“Mari sini...” seru Pak Jono seraya menggamit mereka bertiga menghampiri. “Ikut aku.”

Mereka berempat memasuki lif. Pak Jono menekan butang yang paling atas. Sebentar sahaja mereka sudah tiba ke aras 28 iaitu tingkat tertinggi bangunan itu. Keempat-empat mereka keluar. Pak Jono mendahului mereka berjalan hingga ke hujung koridor di mana terdapat sebuah pintu.

Pintu dikuak. Menampakkan sebuah bilik kecil dengan sebuah tangga besi di ruang yang agak sempit dan suram. Pak Jono mendahului dengan memanjat tangga itu diikuti dengan yang lain. Di hujung tangga, terdapat sebuah pintu lagi.

Sebaik sahaja Pak Jono menguaknya, cahaya yang terang benderang menyelinap masuk. Angin kencang mula menyerbu. Mereka berempat memanjat keluar. Kini mereka berada di bumbung bangunan. Pakaian masing-masing berkibaran ditiup angin.

Buat seketika, mereka terpegun melihat panorama indah Kuala Lumpur. Sayup di bawah kelihatan Bangunan Sultan Abdul Samad dengan jam besarnya. Di hadapan bangunan itu kelihatan pentas utama yang sudah siap dengan berlatarkan jalur gemilang. Di seberang pentas kelihatan pula Padang Kelab Selangor yang menghijau. Kelihatan juga jalur gemilang yang besar berkibaran di sudut padang itu.

Di belakang Bangunan Sultan Abdul Samad pula kelihatan bangunan ibu pejabat Agrobank dan Dayabumi di sebelah kanan sementara di sebelah kiri pula bangunan Dewan Bandaraya.
Pak Jono melangkah ke hujung ruang. Ketiga-tiga mereka mengekori. Di situ terdapat sebuah kotak besar berisi jalur gemilang. Berhampiran dengan kotak itu terdapat bergulung-gulung tali belati daripada nylon.

“Hari ini kita kena ikat jalur gemilang,” ujar Pak Jono seraya membuka bidang bendera yang amat besar yang lebarnya seperti sebuah bilik darjah dan panjangnya melebihi 100 meter. “Pangkalnya kita tambat di sini… kemudian bahagian yang hujung kita tebarkan sahaja ke bawah.”

Mereka berempat melilit pangkal bendera ke sebatang besi panjang. Tali nylon itu pula ditambat di kerangka besi yang terdapat di bumbung bangunan. Sebentar sahaja kesemuanya sudah siap dan bahagian bendera yang lain sedia untuk dilepas dan dijulurkan ke bawah.

“Biar aku turun ke tingkat lima. Kawan-kawan kita yang lain sedang menanti di sana untuk mengikat bahagian hujung bendera. Tunggu panggilan saya sebelum kamu lepaskan bendera itu,” kata Pak Jono lalu bergegas ke bawah.

Omar, Moussa dan Ali hanya mengangguk. Apabila Omar mendapat panggilan, ketiga-tiga mereka mengheret jalur gemilang ke hujung bangunan. Setelah mengikat pemberat di hujung bendera, sedikit demi sedikit jalur gemilang dijulurkan ke bawah. Tiupan angin mula mengibarkan bendera itu, menarik perhatian semua warga kota yang melihat dari sekitar Dataran Merdeka.

Yang berjalan kaki terhenti melangkah sementara yang berkereta pula memperlahankan kenderaan masing-masing untuk memerhati fenomena indah itu. Masing-masing kelihatan teruja menatap satu fenomena yang indah. Akhirnya, jalur gemilang berkibar dan beralun menyelimuti sebahagian daripada bangunan itu.

“Lepas ini, kita berpisah!" ujar Omar yang lebih berbentuk perintah. "Kamu buatlah apa yang disuruh Pak Jono. Aku nak buat persiapan. Esok, kamu berdua datang ke tempat ini. Lakukan mengikut apa yang dirancang! Satu dunia teringin lihat otak John Martinez berkecai!”
Bersambung lagi, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP