Saturday, January 15, 2011

FRAGMEN 56: DETIK DEBAR


Foto hiasan: http://www.designshare.com/
index.php/projects/school-art-design-media/images@4515


BISIK, Putrajaya

SEBAIK sahaja pintu pejabat terkuak dan tetamu Tuan Aziz keluar, Fariz meluru sebelum sempat bosnya menggamitnya masuk. Lantas Fariz menyampaikan maklumat penting yang diperolehi daripada Jennifer. Maklumat kebimbangan John Martinez mengenai keselamatannya.

Tuan Aziz tenang di sepanjang waktu. Dia memerhati dan mengangguk tanda memahami apa sahaja yang Fariz sampaikan. Tiada reaksi risau yang terpamer di wajahnya. Seolah-olah apa yang Fariz taklimatkan itu tidak mengujanya. Membuatkan rasa cemas yang dirasai Fariz ketika mula-mula memasuki bilik ini menjadi kendur dan sejuk.

Keadaan ini membuatkan Fariz pula yang mati akal. Tidak tahu apa lagi yang mesti dilakukannya apabila Tuan Aziz tidak melontarkan persoalan, bertelingkah dengan hujah mahupun merangka kebarangkalian yang bakal terjadi seandainya apa yang disampaikan Jennifer itu benar-benar terjadi.

“Kita mesti lakukan sesuatu, Tuan!” kata Fariz akhirnya setelah mereka membisu buat “Hmm…” jawab Tuan Aziz pendek.
“Apa perintah tuan? Bagaimana kita hendak mengenalpasti kalau-kalau ada rancangan membunuh Presiden Amerika itu di khalayak ramai? Kita pasang ejen? CCTV? Selidik kawasan perimeter satu kilometer Dataran Merdeka?” soal Fariz yang berupa desakan kepada bosnya. Di dalam hatinya, Fariz ingin terlibat sama di dalam operasi itu. Sudah lama benar dia tidak beraksi.

“Tuan… apa yang patut kita buat?” soal Fariz lagi pabila Tuan Aziz masih mendiamkan dirinya.
“Kita tak perlu buat apa-apa, Fariz.”
“Apa maksud Tuan?” tanya Fariz dengan perasaan kaget.
“Kes ini sudah jadi kes polis! BISIK sudah tidak terlibat!” jawab Tuan Aziz.
“Kenapa?” Mata Fariz mencerlang. Dia terkejut.
“Pihak polis telah ternampak Pak Arab yang bertiga itu mencuri Proton Saga setelah keluar daripada kenderaan pacuan empat roda mereka. Polis mengejar dan hanya menemui kereta Proton Saga itu tersadai di Bukit Bintang. Ketiga-tiga mereka sudah lari.

Bila mereka menyelidik kenderaan pacuan empat roda kepunyaan Pak Arab itu pula, mereka jumpa sebuah spycam. Mereka tanya kita bila mendapati, jenis spycam itu adalah model yang BISIK gunakan.

Saya mesti mengaku dengan pihak polis yang spycam itu kita yang punya. Walaupun berlainan organisasi, kita mesti bekerja dalam satu pasukan. Dalam mesyuarat khas dengan Ketua Polis Negara semalam, saya kenalah bentang fakta kes ini. Akhirnya, kami setuju kes ini diserahkan kepada Special Branch!”

“Cawangan Khas? Bukankah kes ini melibatkan perisikan di peringkat antarabangsa? Justeru itu, kes ini BISIK yang punya!” bantah Fariz.
“Kita tidak boleh berfikiran macam tu. Tidak ada istilah, ini kes engkau... dan ini kes aku. Yang penting, saling bantu membantu di antara satu bahagian dengan satu bahagian yang lain demi kepentingan negara,” jawab Tuan Aziz dengan perlahan tetapi tegas.

“Apa peranan BISIK?” soal Fariz lagi.
“BISIK hanya fokus kepada tujuan asal iaitu Pintas 3 buat Jennifer. Dan tugas itu diserahkan kepada awak.”

Fariz terdiam mendengar penerangan itu. Pintas 3 adalah kategori pengintipan yang berupa kawalan di mana subjek sasaran hanya dikepung dan dikawal hingga meninggalkan negara.
“Bagaimana jika apa-apa berlaku pada Hari Merdeka, esok?”
“Pihak Cawangan Khas sudah berkeliaran di KL, sekarang. Mereka lebih cekap dalam mengendalikan kes berskala besar seperti ini. Awak temankan sahaja Jennifer, okey?” kata Tuan Aziz seraya bangun.

Fariz tahu yang ia adalah isyarat agar Fariz keluar sahaja daripada bilik bosnya itu. Perlahan-lahan dia bangkit dan melangkah ke pintu.
“Fariz…”
Fariz menoleh memandang bosnya. Mungkin ada arahan baru yang ingin disampaikan kepadanya. Mana tahu kalau Tuan Aziz mengubah fikiran dan memintanya memantau keselamatan Presiden Amerika pula!

“Semalam, saya jumpa Tan Sri Daud dalam satu majlis makan malam…”
Wajah Tan Sri Daud, ayah Faryna segera menjelma di layar mindanya. Tokoh korporat itu amat baik dengannya. Setiap kali dia bertemu dengan Faryna, gadis itu pasti menyampaikan salam ayahnya kepada Fariz.

“Dia tanya saya tentang awak. Katanya, dah lama awak tidak berkunjung ke rumah dia.”
Fariz hanya tersenyum sedikit. Tidak mahu mengulas apa-apa.
“Bagaimana dengan Faryna?” tanya Tuan Aziz dengan nada mengusik.

“Okey, tuan,” jawab Fariz selamba. Dia tiada mood untuk melayani usikan bosnya itu. Hatinya masih tidak dapat menerima hakikat mengapa tugasan BISIK diserahkan kepada pihak Cawangan Khas pula.


Bersambung di minggu hadapan, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP