Sunday, March 6, 2011

FRAGMEN 63: DETIK DEBAR


Photo credit: ibnismail.wordpress.com

ALI
tersenyum sendirian bila sedar helikopter-helikopter yang melintasi kepalanya tadi hanya membuat lintas hormat sebagai salah satu acara Hari Merdeka. Dengan segera dia merangkak keluar daripada rusuk simen seraya memerhati helikopter-helikopter yang kian menjauh.

Dia membuka kembali plastik hitam yang menutupi Al-Hada’ 338nya. Rifelnya dilurut-lurut. Seolah-olah menumpahkan kasihnya kepada senjata itu. Pandangannnya kini mencerun ke kawasan Pentas Utama di hadapan Bangunan Sultan Abdul Samad. Kelihatan perbarisan lintas hormat masih berjalan.

“Ali… kamu dah siap?” kedengaran suara Moussa.
“Insya-ALLAH!” jawab Ali sambil menekan punat mendengar handsfree agar kejap ke telinganya. “Kau ke mana? Kenapa tiba-tiba senyap?”
“Tak ke mana. Ada sedikit gangguan tadi…” jawab Moussa tanpa menceritakan apa yang terjadi kepadanya.

Sebentar tadi, dia sempat memboloskan dirinya daripada tindihan Palie. Wartawan muda yang gempal itu dapat ditolaknya ke samping ketika pihak polis menghampiri.
“Kelajuan angin masih sama iaitu 0.7 knot. Teruskan rancangan!” kata Moussa.
“Hmm,” jawab Ali.

Dia menghela nafas dengan tenang. Bagi penembak tepat, pernafasan yang teratur amat penting. Target boleh tersasar seandainya seseorang itu menembak dalam keadaan beremosi. Perlahan-lahan, Ali melekapkan matanya ke teropong rifelnya. Jejari telunjuknya perlahan-lahan melekap ke picunya.

Melalui teropong, Ali nampak John Martinez sedang tersengih-sengih seraya melambaikan tangannya ke arah kontingen perbarisan yang melintasi Pentas Utama.

TANPA disedari John Martinez, muncung sepucuk pistol kelihatan terjulur dari lantai berkarpet merah hampir dengan tempatnya berdiri. Daripada bawah pentas, Alvaro memandang John Martinez sedang melambai-lambaikan tangannya kepada kontinjen perarakan dengan senyuman.

Muncung pistol Alvaro hanya kira-kira setengah meter daripada kaki John. Pistol yang akan menamatkan riwayat John Martinez itu juga mempunyai periskop kecil yang membolehkan Alvaro melihat sasaran daripada bawah pentas. Pandangan Alvaro kini menjalar ke arah kasut John.

‘Sayang sekali kalau darah kau terpercik ke kasutmu yang berkilat,’ kata Alvaro sambil memandang kasut jenama Cole Haan yang dipakai John Martinez.

TUAN PRESIDEN benar-benar tidak mengetahui nyawanya kini terancam. Dua orang pembunuh sedang membidik senjata masing-masing untuk menamatkan riwayatnya. Seorang penembak sedang menyasarkan senjatanya kira-kira satu kilometer dari atas sebuah bangunan. Seorang lagi sedang menghalakan senjata automatiknya dari lantai tempatnya berdiri.

Ali adalah anggota Gerakan Lashkar Jihad, sebuah pertubuhan yang anti-Amerika. Sementara Alvaro pula adalah pembunuh upahan yang ditugaskan oleh The Group, sebuah kumpulan pelobi yang berpusat di Amerika.

Gerakan Lashkar Jihad mahu John tidak bernyawa agar dunia sedar akan kesombongan Amerika menyokong rejim Zionis di Israel. The Group pula ingin John maut kerana mengancam sistem ekonomi riba yang selama ini mencengkam ekonomi dunia. Ironinya, kedua-dua penembak tepat yang mahu membunuh John Martinez tidak mengetahui akan kehadiran masing-masing.

Siapakah yang terlebih dahulu menembak John Martinez tidak penting. Yang penting ialah apabila Presiden Amerika itu tumbang menyembah bumi. Ali dan Alvaro akan sama-sama gembira apabila John Martinez terbunuh. Namun, masing-masing tidak akan tahu apakah peluru mereka yang menamatkan riwayat pemimpin dunia itu.

HELIKOPTER-HELIKOPTER TUDM yang meluncur semakin menjauh menuju ke Lapangan Terbang Sungai Besi, kini kelihatan begitu halus seolah-olah bintik-bintik di langit. Orang ramai di Dataran Merdeka mula menumpukan perhatian kembali ke perbarisan. Sebentar lagi acara tarian dan jimrama oleh pelajar-pelajar sekolah menengah Kuala Lumpur akan berlangsung di Padang Kelab Selangor.

Mereka semua tidak menyedari, salah sebuah helikopter, iaitu yang membawa bendera Jalur Gemilang telah berpaling arah dan terbang kembali ke Dataran Merdeka. Ia berpatah balik kerana mendapat arahan untuk melakukan satu tugasan semerta dan tergempar di luar jangka!

Bersambung pada minggu hadapan, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP