Friday, December 11, 2009

FRAGMEN 21: DETIK DEBAR


fOTO: SPACE4SPACE
FRAGMEN 21
DETIK DEBAR


The White House, Washington DC
JOHN MARTINEZ menatap skrin televisyen dengan wajah sugul. Di situ terpapar imej beberapa orang Palestin sedang meratap dan meraung. Mereka bersedih kerana 15 anggota keluarga mereka maut setelah dihujani peluru dari sebuah jet pejuang Israel.

Wartawan melaporkan bahawa rakyat Palestin itu sebenarnya sedang dalam perjalanan dari sebuah upacara pengkebumian keluarga di kawasan perbukitan. Setelah mengkebumikan mayat, mereka berjalan kaki beramai-ramai membawa peralatan seperti pengusung dan cangkul. Tiba-tiba mereka diserang oleh jet Israel kerana disangkakan mereka kumpulan pengganas yang sedang merancang melancarkan bedilan roket ke arah Israel.

“Bila benda-benda seperti ini hendak tamat, David?” soal John separuh merungut.
“Presiden-presiden sebelum Tuan pun bertanya soalan yang serupa, John,” jawab David Doron yang berada di sisinya.

John Martinez mengeluh dalam bila mendengar jawapan itu. Dia tahu, masalah Israel dan Palestin tidak akan berkesudahan sehingga kiamat.
“Tapi yang pasti, masyarakat antarabangsa akan salahkan Amerika,” ujar David lagi seraya menukar saluran televisyen untuk menjelaskan apa yang dimaksudkan.

Kali ini terpapar pula imej-imej demonstrasi masyarakat Islam dari merata dunia. David Doron sengaja menukar-nukar saluran televisyen agar bosnya mendapat gambaran betapa seriusnya reaksi masyarakat antarabangsa terhadap kekejaman Israel lalu memalingkan kebencian mereka kepada Amerika kerana berasakan Amerika adalah pelindung Israel.

‘And now... breaking news...’ umum seorang wartawan ketika skrin televisyen memaparkan saluran WorldLiveLine. John dan David terus menumpukan perhatian.
‘Sebuah kapal perang Amerika, USS Lakota telah tertembak kapal kecil Iran di perairan Selat Melaka. Kapal yang pada mulanya dipercayai kapal lanun Selat Melaka itu ditembak kerana dikatakan cuba melarikan diri. Dua orang anak kapal dilaporkan terkorban.’

“Apa yang dibuat oleh kapal kita kat Selat Melaka, tu?” tanya John.
“Agaknya... meronda.”
“Meronda? Mana mungkin? Negara-negara Malaysia, Singapura dan Indonesia tidak pernah setuju dengan kehadiran kita di situ!”

“Secara rasminya, kita hormati pendirian negara-negara itu. Tapi secara praktiknya, kita perlu hadir di situ kerana kepentingan kita.”
“Sejak bila kita tidak hormati persefahaman dengan negara-negara di sana? Dapatkan Ketua Turus Angkatan Tentera!”
“Err... Tuan Presiden...” David cuba menjelaskan...
“Now!” bantah John dengan wajah yang memerah.

LEFTENAN JENERAL Tack Scott muncul di pintu. John Martinez hanya mendepangkan tangannya sebagai tanda mengizinkan Tack Scott duduk. David Doron sempat menjeling ke arah pegawai tinggi tentera itu lalu kedua-duanya saling bertukar-tukar pandangan. Kedua-duanya mengangguk perlahan.

“Perjelaskan...” ujar John dengan nada mendatar sebelum Tack Scott sempat menghela nafasnya.
“Kami hanya belayar di sana menuju ke Singapura lalu terserempak dengan kapal itu. Kapal al-Bahar didaftarkan di Iran, Tuan Presiden.”

“Ia bukan kapal lanun seperti yang dinyatakan dalam berita?” desak John.
“Itu laporan kami kepada pihak maritim Malaysia,” jawab Tack dengan tenang. Atas sebab-sebab keselamatan, dia yang menyampaikan kepada pihak media seolah-olah mereka tersilap tembak. Padahal, mereka tahu sejak mula ia adalah kapal Iran.

“Kenapa kamu tembak?”
“Ia mencurigakan, Tuan Presiden. Sebab itu kami terpaksa membedil ketika ia cuba lari.”
“Soalnya, apa hak kamu bertindak di sana?” Suara John mula meninggi. “Malaysia, Indonesia dan Singapura adalah negara-negara berdaulat. Mengapa kamu membelakangkan mereka? Tidak bolehkah kamu menghubungi pihak maritim mereka kalau benar kapal Iran itu mendatangkan masalah?”

“Keadaan memaksa, Tuan Presiden!”
“Apakah saya tidak penting? Sebuah kapal perang Amerika, menembak sebuah kapal dagang Iran di perairan Selat Melaka. Mengapa saya tidak diberitahu?”
“Ia rahsia, Tuan!”

“Rahsia? Sebuah kapal perang Amerika menembak sebuah kapal dagang di selat yang paling sibuk di dunia... kamu kata itu rahsia? Apa yang kamu buat di sana?” desak John.
“Mempastikan keselamatan Tuan Presiden!”

“Apa? Keselamatan saya? Kalau begitu, tentera Amerika boleh menembak sesiapa sahaja di dunia ini dan meletakkan alasan bahawa ia adalah untuk menjaga keselamatan saya? Apakah kamu ni siuman, Tacky?”
“Err... sepatutnya David sudah beritahu Tuan...” jawab Tack Scott seraya menjeling ke arah David Doron.

John Martinez menjadi terpinga-pinga. “Apa ni, David? Saya tak mengerti...”
David Doron terus mengukir sebuah senyuman bagi menenangkan hati Presidennya.
“Apakah Tuan sudah lupa yang Tuan akan ke Malaysia pada minggu hadapan?”

“Well...” John terdiam seketika. Wajahnya berubah tenang. Baru dia sedar mengapa pihak tenteranya sudah berada di perairan Selat Melaka. “Saya tau yang saya akan di Malaysia selama setengah hari. Forum Ekonomi Dunia Islam itu tidak lama. Tidak perlulah berkawal sampai begitu...”

“Itu adalah tanggungjawab kami, Tuan Presiden. Walaupun Tuan akan berada di sesebuah tempat dalam masa seminit... kami tidak sekali-kali akan berkompromi dengan prosedur keselamatan Presiden kami!” celah Tack Scott dengan nada penuh bersemangat.
Kata-kata itu membuatkan John Martinez kembang dada kerana berasa bangga dengan kecekapan anak buahnya.

“Kalau begitu, saya boleh terima jawapan awak, Tacky,” ujar John seraya menumbuk perlahan lengan pegawai tinggi tentera itu sebagai tanda bergurau. “Tapi, apa yang perlu saya nyatakan pada dunia nanti? Satu lagi maaf?”

“Bukan maaf, Tuan...” celah David. “Hanya penyataan kesal di atas kesilapan pihak tentera Amerika. Sebuah kenyataan yang umum sahaja.”
“Bagaimana kalau kerajaan Iran membuat bantahan?” tanya John.

“Lewatkan permohonan maaf sehingga dunia terlupa.
Bila dunia terlupa, maaf sudah tidak perlu lagi!” jawab David.
Bersambung di minggu hadapan...

4 comments:

akimsensei December 12, 2009 at 4:34 PM  

“Lewatkan permohonan maaf sehingga dunia terlupa.
Bila dunia terlupa, maaf sudah tidak perlu lagi!” jawab David.

betul3.. kdg2, dorg besarkan isu yg kecil2, then, isu yg patutnya jadi isu, terlepas pandang. mata hati tidak pernah berdusta, cewah. saspen en.norden, kerajaan iran akan buat bantahan ke? hehe.. something will happen kat dalam forum ekonomi tu kan.. wohaa.. semoga dianugerahkan lebih idea yg best dan bombastik en.norden..

eyman hykal December 13, 2009 at 12:20 AM  

terima kasih di atas semangat yg diberi dalam bentuk terjah-terjah! ;)

saya sedang menggarap part yg lagi menarik.

MK December 13, 2009 at 6:55 AM  

nmpknya dlm fragmen 20&21 ni, en.eyman bg kita rehatkan minda, tak terlalu bnyk fkir.

eyman hykal December 13, 2009 at 2:45 PM  

MK... Fragmen 20-21 ~ peleraian persoalan bahagian pertama. Fragmen 22 akan memacu kembali pendakian suspens. Mudah-mudahan mampu menggarapnya dgn menyakinkan.

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP