Saturday, December 26, 2009

FRAGMEN 23: DETIK DEBAR


nurnana.wordpress

FRAGMEN 23
DETIK DEBAR




Lebuhraya Persekutuan, Kuala Lumpur

SEBAIK sahaja teksinya memasuki Lebuhraya Persekutuan menghala ke Kelang, Fariz mula hilang sabar. Sudah 30 minit dia meminta maklumat tambahan mengenai Jennifer Miles daripada Suren, Pegawai Penyelidik yang berada di ibupejabat BISIK. Namun, Suren masih belum menghubunginya meskipun melalui SMS.

Fariz memandang limosin yang membawa Jennifer Miles yang kini berada kira-kira 15 meter di hadapannya. Sebentar tadi, sebaik sahaja mendapat akhbar, Jennifer kelihatan tercari-cari sesuatu berita di dalamnya. Tidak lama kemudian, dia kelihatan menelefon seseorang sebelum bergegas menaiki sebuah teksi. Sepantas Jennifer, Fariz turut mendapatkan sebuah teksi untuk mengekorinya.

BISIK telah mengarahkan Fariz melakukan intipan ke atas Jennifer Miles di tahap Pintas 3. Pintas 3 adalah kod di mana subjek sasaran hanya dikepung tetapi pergerakkannya dilorongkan agar dapat melepaskan diri. Ia dilakukan untuk mengelak kesan yang mengakibatkan masalah lebih besar kepada negara. Ia berbeza dengan kod Pintas 2 di mana subjek diekori dan kemudian ditangkap atau dilarikan. Pintas 1 pula bermakna subjek dihapuskan serta merta. Fariz terasa fonselnya bergetar.

“Kenapa lambat sangat, Suren?” soal Fariz sebaik sahaja fonselnya dilekap ke telinga.
“Sibuklah, Fariz. Aku sedang berurusan dengan kedutaan Amerika. Kau tak tau ke, Presiden US nak datang ke Malaysia?,” jawab Suren, Pegawai Penyelidik yang kini berada di ibupejabat BISIK.

“Aku pernah dengar dari Tuan Aziz. Tapi, apa kena mengena Jennifer Miles dengan lawatan Presiden tu?”
“Engkau fikirlah sendiri, Riz. Kau ini pun... aku benar-benar sibuk, Riz. Yang aku boleh beritahu engkau ialah... Jennifer Miles adalah wartawan terkenal yang pernah menggemparkan dunia dengan laporannya dari bumi Palestin.”
“Apa yang dia dah buat?” tanya Fariz.
“Engkau carilah sendiri dalam internet. Yang penting ialah... BISIK mahu kau bayangi dia sehingga ada arahan seterusnya.”
“Tapi, kenapa aku asyik kena jaga orang perempuan? Dulu, aku disuruh menjaga Faryna, anak Tan Sri, tu,”

“Eh, patutnya engkau seronok. Lagipun, engkau tu hensem, Jennifer pun lawa. Padanlah dengan engkau,” jawab Suren sambil tergelak-gelak.
“Iyalah tu. Eh, Suren! Aku nampak kereta Jennifer dah membelok ke Taman Sri Andalas. Apa cerita ni, Suren?”
“Wei, engkau tu ejen perisik. Aku ni penyelidik. Ha, engkau carilah sendiri. Aku dah dapat banyak mesej dari ejen-ejen lain ni. Okey, bye!”

Fariz mematikan fonsel dengan rasa jengkel. Teksi yang dinaiki Jennifer kelihatan berhenti berhampiran sebuah simpang. Kelihatan wanita itu tergesa-gesa keluar dan melangkah pantas. Fariz terus mengarahkan pemandunya berhenti. Setelah membayar tambangnya, Fariz segera keluar mengekori Jennifer. Kelihatan ramai orang di sebuah rumah berbandung di hujung jalan. Fariz mematikan langkah bila terpandang suasana di rumah itu.

‘Ada kematian? Siapa yang mati? Kenapa Jennifer ke mari?’ kata Fariz di dalam hati seraya memandang Jennifer memasuki pekarangan rumah itu.
“Assalamualaikum... boleh tumpang tanya?” sapa Fariz kepada seorang pemuda yang berdiri berhampiran dengannya.
“Saya...” pemuda itu menoleh.

“Brother ni, wartawan Sinar Harian, ya?” soal Fariz sebaik sahaja terpandang baju-T berwarna merah yang tertera logo akhbar itu.
“Ya, saya bertugas buat berita follow-up. Boleh saya bantu, bang?” Pemuda itu tersenyum manis seraya menghulurkan tangannya. “Nama saya Fazli... panggil saja Pali.”
“Amrizal...” Fariz memperkenalkan dirinya dengan menggunakan nama samaran yang terlintas di hatinya. “Siapa yang meninggal, Pali?”

“Jenazahnya adalah kelasi kapal dagang Iran. Kapal itu pulak ditembak kapal perang Amerika kerana disyaki kapal lanun di Selat Melaka, dua hari lepas. Dah jadi isu diplomatik Iran-Amerika. Eh, abang tak baca paper ke?” Sambil tersenyum, Pali menempelak.
“Err... tak. Tak sempat sebab baru balik dari oversea. Dalam Sinar Harian, ada ke ceritanya?” kata Fariz lalu membuka akhbar Sinar Harian yang dibawanya.

“Ada. Ceritanya, saya yang tulis,” jawab wartawan itu sambil tersenyum bangga melihat Fariz membuka akhbar tempatnya bertugas. Dia segera menghampiri dan membantu Fariz membuka halamannya.

Fariz segera membaca berita yang diunjukkan Pali. Tanpa disedarinya, Jennifer sudah pun keluar daripada rumah itu. Sambil berjalan, Jennifer segera menyimpan kamera kecil ke dalam tas tangannya. Bunyi pintu kereta ditutup menyedarkan Fariz.

‘Alamak...’ kata Fariz sebaik sahaja terpandang teksi yang dinaiki Jennifer berlalu. Baharu dia tersedar yang Jennifer meminta pemandunya menunggu, sedangkan dia telah pun membayar tambang teksinya. Bagaimana dia mahu mengekori Jennifer?
“Awat kelam kabut, bang. Nak pi mana?” tegur Pali bila nampak Fariz tidak tentu arah.
“Err, nak ke KL.”

“Abang ni pelik sungguh. Saya perhati tadi abang turun dari teksi. Saya ingatkan abang saudara si mati. Bila abang nampaknya tak tau apa yang berlaku, mungkin abang ke taman ini untuk ke rumah saudara.
Sekarang ni, abang nak balik pulak bila nampak mat salih tu naik teksi. Saya mula tertanya, apa kaitan abang dengan mat salih tu?”

Fariz berasa bengang kerana ditanya dengan pelbagai soalan. Mahu sahaja dia menengking wartawan yang baru dikenalinya itu. Namun, dia tidak mati akal.
“Ha, kenapa Pali tak tanya siapakah mat salih perempuan tu? Mungkinkah dia wakil dari majikannya? Mungkinkah dia daripada kedutaan Amerika? Atau yang paling menarik, mungkinkah dia kekasih gelap si mati?”

Fariz merenung Pali. Menanti reaksi. Seketika sahaja mata Pali mencerlang. Nampaknya wartawan itu sudah menghidu berita susulan menarik yang boleh ditulisnya. Fariz tersenyum di dalam hati kerana berjaya mengalih perhatian wartawan muda itu.
“Eh, menarik jugak story tu bang. Err... macam mana saya nak contact mat salih tu?”

“Abang tau caranya. Jom! Kita naik kereta kau.”


Bersambung di minggu hadapan, insya-ALLAH...

8 comments:

CikLie December 26, 2009 at 3:04 AM  

wah.. semakin menarik.. nampaknya Jennifer Miles hendak mendapatkan berita mengenai kejadian kapal tu.. dan Fariz pula pandai bermain kata dengan Pali.. haha.. menarik gaya penceritaan..

MK December 26, 2009 at 6:16 AM  

betul tu CikLie, nampaknya Fariz dibantu oleh Pali. itu pun sebab Fariz nak guna kereta. jadi ada kemungkinan Pali turut terlibat dalam misi ni.

eyman hykal December 26, 2009 at 8:59 AM  

CikLie... Jennifer tetap dengan kedegilannya. :)
MK... Pali terlibat? Satu cadangan yang baik! ;)

eyman hykal December 26, 2009 at 8:59 AM  
This comment has been removed by the author.
CikLie December 26, 2009 at 9:55 AM  

mmg Jennifer tetap dengan kedegilannya.. n jika Pali terlibat mmg akan menambahkan lagi unsur2 suspens dlm MM2.. Ganbatte Eyman!!..

eyman hykal December 27, 2009 at 5:26 PM  

CikLie... terima kasih. Pali watak baru.

Anonymous January 2, 2010 at 6:06 AM  

Salam..
Pali watak terbaru sempena tahun baru ke???
Erm..kita tunggu seterusnya...
All the Best En.Eyman!

eyman hykal January 3, 2010 at 10:52 AM  

Anonymous...
Ya, dia watak baru. Terima kasih di atas doa itu. I need it! :)

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP