Sunday, April 11, 2010

FRAGMEN 29, DETIK DEBAR


Foto: upload.wikipedia

FRAGMEN 29
DETIK DEBAR


Aras 5, Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya

PERDANA MENTERI begitu relaks menerima kunjungan Maria Stable, Duta Besar Amerika ke Malaysia di pejabatnya. Meski pun duta itu tidak mengikut protokol dengan terus menghubungi PM, pemimpin negara ini masih sudi menerima kunjungan beliau. Dua temujanji lain terpaksa PM tangguhkan demi menerima kunjungan wanita itu.

PM faham, Maria Stable terpaksa menemuinya secara tergesa-gesa kerana Presidennya John Martinez menukar keputusan untuk datang lebih awal ke Malaysia. Memang begitulah Presiden Amerika. Di atas sebab-sebab keselamatan, pejabat presiden negara itu biasanya akan mengubah-ubah jadual penerbangan khususnya ke luar negara.

Maria tidak datang bersendirian. Dia membawa bersama Ed Arden, Ketua Secret Service dan David Doron, Setiausaha Akhbar Presiden. PM pula, meskipun mempunyai barisan pegawainya, dia lebih selesa memilih Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ramlee Awang Murshid dan Tuan Aziz Tuan Ghani, Ketua Pengarah BISIK.

Sambil berbual-bual, Tan Sri Ramlee dan Tuan Aziz sempat bertukar jelingan melihat gelagat Ed Arden. Ketika melabuhkan punggung pun, Ketua Secret Service itu terus teraba-raba ke bawah kerusi. Kemudian ke bawah permukaan meja. Seolah-olah ada alat curi dengar yang diletakkan berhampiran untuk memantau perbualannya.

Pandangannya melilau memandang ke sekeliling lantai dan ke siling. Tercari-cari peralatan keselamatan seperti CCTV dan juga alat pengesan kebakaran. Duduknya seperti orang yang tidak selesa. Sekejap menyenget ke kiri, sekejap tersandar ke kanan.

Walaupun dia adalah ketua keselamatan, Ed Arden sengaja mempamerkan ketidakselesaan dan kebongkakannya sebagai mesej kepada para pegawai PM yang dia sebenarnya curiga dengan standard kawalan keselamatan Malaysia. Bimbang akan keselamatan nyawa presidennya.

Pandangannya kini teralih ke luar jendela. Melihat senario Putrajaya dari bangunan Perdana Putera ini. Perlahan-lahan, dia bangun.

“Can I smoke?” tanya Ed selamba.

Maria Stable menoleh ke arahnya. Mulutnya membulat. Dahinya terkerut sedikit menahan amarah kerana pegawai kerajaannya dari Amerika sungguh tidak berdiplomatik. Padahal, Ed Arden sengaja ingin mencari alasan untuk keluar daripada bilik ini untuk membuat pemantauan sendiri. Bukannya hendak merokok pun.

“Tuan Aziz…” ujar PM lalu mendepangkan tangannya meminta ketua BISIK itu membawa Ed keluar bilik. Dia hanya tersenyum melihat ulah Ketua Secret Service itu.

Tuan Aziz terus mengerti. Dengan penuh hormat, dia mempersilakan Ed Arden keluar daripada bilik PM. Lalu kedua-duanya melangkah beriringan ke jendela kaca.

“Ah, cantiknya pemandangan!” Ed melayangkan pandangannya ke sekeliling kawasan yang terjangkau matanya. “Penuh kehijauan.”

Kini pandangannya terus tertancap ke bangunan Putrajaya International Convention Centre yang betul-betul terletak di hujung jalan. Seolah-olah terletak di horizon. Oleh kerana saiznya yang besar, ia kelihatan begitu hampir.

Senibinanya yang cantik menggunakan motif wau dan pending perak kelihatan begitu unik. Dari jauh ia persis sebuah kapal angkasa yang sudah sedia untuk berlepas. Namun, bukan itu yang dilihat oleh Ed Arden. Dia merenung bangunan itu tanpa berkelip-kelip. Tuan Aziz dapat mengagak apa yang sedang berligar di fikiran pegawai Amerika itu tak lain tak bukan hanyalah soal keselamatan.

“Ada apa-apa yang tak kena, Mr. Ed Arden?” tanya Tuan Aziz.
“Apakah itu... PICC?”
“Tentu sekali. Di sanalah tempat persidangan.”

Ed Arden semakin gusar. Dagunya diusap-usap. Gelisah di hatinya sudah terpamer di wajahnya.
“Bangunan itu berbahaya!” bisik Ed tanpa menoleh.
“Kenapa?”
“Apakah pihak yang membangunkan Putrajaya ini tidak mengambilkira soal keselamatan?” tanyanya lagi dengan bibir yang terjuih.

“Mengapa?” soal Tuan Aziz pula.
“Mengapa? Apakah awak tak nampak ruang lapang daripada PICC ke mari? Bagaimana kalau ada musuh negara awak, pihak militan atau orang gila menggunakan bangunan itu sebagai tempat persembunyian? Perdana Menteri awak dan juga Presiden saya boleh ditembak dari jarak jauh! Ataupun, bagaimana jika ada kapalterbang yang… yang…”

“…yang merempuh bangunan ini seperti Tragedi September 11?” sambung Tuan Aziz.
“Yup, I am just about to say that. Awak tidak ambil kira langkah-langkah keselamatan?” tanya Ed Arden. Matanya membulat.

Tuan Aziz mengulum senyuman. Lalu dia melangkah setapak menghampiri dinding. Jejarinya menekan sebuah butang kecil yang tersembunyi di sisi bingkai sebuah lukisan.
Ed Arden terundur selangkah kerana terkejut bila dinding di sisinya terkuak perlahan. Menampakkan sebuah alat berupa batang-batang yang diperbuat daripada besi. Tuan Aziz mencapai alat itu dan mendirikannya. Sebentar sahaja, sebuah teropong siap terpasang di atas tripodnya.

“Saya persilakan tuan melihat ke mana-mana arah yang tuan inginkan.”
Meskipun kehairanan, Ed Arden akur dengan pelawaan itu. Matanya terus memantau ke seluruh kawasan terutamanya bangunan PICC.
“Biar saya demonstrasikan sesuatu,” ujar Tuan Aziz seraya menekan sebuah lagi butang kecil. Tiba-tiba kelihatan seekor burung terbang melintasi kawasan itu. “Itu burung mekanikal, bukannya burung sebenar.”

Pandangan Ed Arden terus tertumpu ke arah burung itu. Daripada sudut kiri bangunan, tiba-tiba burung itu mengalih arahnya lalu terbang mendekati bangunan ini. Ed sedikit kaget. Imej di teropong menampakkan imej burung yang terbang menghampirinya.

Sesuatu yang tidak disangka-sangka terjadi. Burung yang terbang itu tiba-tiba disambar api. Tubuhnya terbakar dan ia terus melayang ke bumi. Ed mengalihkan pandangannya ke arah Tuan Aziz.
“What the…”

“Well, Mr. Ed Arden… burung itu telah mati terbakar. Sebenarnya, apa sahaja yang melintasi ruang udara kawasan bangunan ini akan dipanah gelombang micro-infrasonic. Kami memancarkan gelombang ini di aras 200 meter dalam keluasan perimeter 7 kilometer.
Kerana itu, bangunan PICC yang berada dilingkungan 5 kilometer dari sini turut dilindungi dengan gelombang ini. Gelombang micro-infrasonic ini persis jaringan keselamatan di langit Putrajaya!”

“Wow! Anda sudah dapat mempraktikkan senjata canggih.”
Ketakjubannya mula menghakis rasa bongkak di hatinya. Malah, dia berasa terpukul dengan kecanggihan teknologi keselamatan negara ini.

“Di Amerika, senjata gelombang seperti ini masih di peringkat konsep. Err… dari manakah tuan peroleh teknologi ini?”
“Tuan fikir, daripada negara mana?”
Ed Arden terdiam seketika. “Err… Rusia?”
Tuan Aziz menggeleng.
“Cina?
Tuan Aziz menggeleng lagi.
“Kalau bukan teknologi Rusia atau Cina, saya tak boleh fikir lagi.”
“Tuan mahu tahu?”
“Pasti, Tuan Aziz… pasti. Teknologi daripada mana, ya?”

“Iran!”

Mudah-mudahan dapat disambung pada minggu hadapan.
................................................................................................................
BEHIND THE SCENE:
Sememangnya saya berhasrat menyambung Detik Debar dengan scene di pejabat PM. Terbayang-bayang bagaimanakah suasana di bilik PM yang sebenarnya. Bingung juga memikirkannya. Alhamdulilah, kerana tugas, saya dapat ke pejabat PM, Datuk Seri Najib pada suatu petang Jumaat.
Meskipun temujanji diadakan pada jam 3.00 petang, saya dan bos-bos saya sudah terpacak di pintu masuk pejabat PM pada jam 2.25 petang. Sambil berbincang apa yang akan dibicarakan dengan Datuk Seri Najib di bilik menanti, saya merakam kesemua sudut dan suasana pejabat PM, khususnya aras 5 ke dalam kotak memori.
*Keindahan PICC yang dapat dilihat jelas daripada bangunan Perdana Putra adalah benar. Tetapi gelombang micro-infrasonic itu adalah rekaan semata-mata.

4 comments:

akimsensei April 11, 2010 at 4:20 AM  

Salam En.Norden,

Oyeh, dah ada sambungan..

Perenggan 1 baris 3, En.Norden terlepas pandang perkataan 'masih sudi @ tetap sudi' rasanya.

Abg RAM jadi KSU, wah2..

Menarik tentang gelombang micro-infrasonic tu.. Jauh membatasi apa yang saya fikirkan.. Ingatkan Tn.Aziz tu nak terangkan biasa2 sahaja.. Mesti selepas ni Ed tu mencari benda lain pula untuk dipertikaikan.. Macam2..

Cayalah.. Tak sabar menunggu sambungan..

eyman hykal April 11, 2010 at 9:58 AM  

Akim,
Terima kasih kerana cadangan. Saya sudah tambah 'masih sudi.'

Nama abang RAM tu memang komersial dan tak janggal bila diletak Tan Sri di depan. Sebenarnya, saya membalas budi abang RAM kerana berlakon di dalam novelnya!

Kalau perasan, nama saya sebagai Pengurus Besar ALAF 21, tertera di dalam novel Semangat Hutan(2001), halaman 337. He, he!

Ya, Ed Arden. Berhati-hatilah dengan dia! He, he! (lagi)

Anonymous April 13, 2010 at 8:41 AM  

yahuuu...apsal pendek sgt..hehe..tapi memang best...teruskan lagi..saya akan mengikuti perkembangan seterusnya.

eyman hykal April 13, 2010 at 6:57 PM  

Anonymous,
Alamak. Pendek ke? Klau cam ni kena cuba panjangkan. Insya-ALLAH akan saya teruskan.

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP