Sunday, April 18, 2010

FRAGMEN 30, DETIK DEBAR


Foto: civilised.spice

FRAGMEN 30

DETIK DEBAR


Disco Glow, Klang Valley Hotel

JAM 1.00 pagi. Mata Jennifer masih belum mengantuk walaupun setelah penat menulis artikel mengenai insiden di Selat Melaka. Kejadian itu amat menarik hatinya kerana ia melibatkan kapal perang Amerika USS Lakota yang menembak sebuah kapal kecil Iran al-Bahr.

Satu nyawa anak Malaysia melayang. Dan, ia membangkitkan kemarahan rakyatnya. Kedatangan Presiden Amerika ke negara ini bakal menghangatkan suasana. Ia akan menjadi bahan berita yang menarik perhatian dunia. Hampir empat jam dia menulis dan menyelidik. Selain daripada merujuk akhbar-akhbar tempatan, Jennifer turut melayari internet.

Derianya sebagai wartawan perang tidak mampu dipendam. Seharusnya dia menghabiskan masanya membuat penyelidikan mengenai hubungan bisnes Malaysia-Amerika. Inilah gesaan ayahnya bila menghantarnya ke dunia sebelah sini. Namun saranan itu diketepikan sahaja. Biarlah. Dia lebih teruja dengan berita mengenai konflik. Jika ayahnya mengamuk nanti, tahulah dia memberi apa sahaja alasan. Biarlah masalah itu difikirkan kemudian.

Untuk melayan mata, Jennifer turun ke disko ini. Dia hanya berkemeja, berjean dan berkasut sneakers kerana tidak ingin menari pun. Sambil meneguk minuman, matanya menyorot ke suasana sekeliling. Bunyi muzik yang bergema hingga memecahkan telinga, keriuhan dan kesewelan manusia diperhatikan sahaja tanpa apa-apa perasaan. Dia hanya ingin bersendirian dalam kebisingan.

Di satu sudut, Fariz duduk bersendirian memerhati gadis itu. Menanti kalau-kalau Jennifer membuat apa-apa kontak dengan sesiapa. Dalam pada itu, dia juga menjadi mata dan telinga Normala yang sedang menyelinap di bilik Jennifer untuk menggodam komputer bagi mengenalpasti laman-laman yang dilayari oleh wartawan itu.

Seorang lelaki muncul. Fariz segera mengenalinya. Palie. Apa yang dibuatnya di sini, malam-malam buta ini? Apakah Palie mencari Jennifer untuk memperoleh berita? Jika itulah sebabnya, bagaimana Palie tahu di manakah Jennifer menginap? Fariz bangkit dan melangkah perlahan-lahan menuju ke pemuda itu.

“Buat apa kat sini, Palie?” sapa Fariz seraya menepuk bahu wartawan Sinar Harian itu.
“Eh, abang Amrizal,” jawab Fazli seraya menoleh.
"Apa khabar? Abang pun, buat apa kat sini?”
Soalan Palie hanya dijawab dengan senyuman.
“Palie cari sesiapa?”
“Nak cari siapa pulak?” soalan Fariz dijawab dengan soalan.

Sambil menjawab, sesekali Palie tertoleh-toleh ke arah pintu masuk.
“Palie tunggu girlfiend, ya?”
“Eh, taklah. Saya ke mari kerana bertugas.”
“Bertugas?” tanya Fariz.

Belum sempat Palie mengangguk, tiba-tiba suasana di disko ini menjadi terang benderang. Muzik serta merta terhenti. Para pengunjung terjerit-jerit marah. Tetapi hanya seketika. Sesaat kemudian, para pengunjung kedengaran terjerit-jerit ketakutan.

“Semua duduk! Jangan ke mana-mana!” kedengaran suatu suara lantang dan parau.
“Spot check!” bisik seseorang berhampiran.

Para pengunjung mula menggelabah. Baru mereka sedari akan serbuan dan pemeriksaan pihak berkuasa. Beberapa orang cuba melarikan diri keluar tetapi langkah mereka mati bila menyedari pintu masuk sudah dihadang oleh pasukan RELA.

Seorang lelaki berbadan tegap cuba bersikap kasar. Dia menengking-nengking anggota polis. Bila dia dijerkah oleh pegawai polis berpangkat Deputi Supritendan yang mengetuai serbuan, baharulah dia menikus.

Melihatkan keadaan itu, para pengunjung yang lain terus terundur-undur dan berhimpit-himpit. Masing-masing cuba menjauhkan diri daripada anggota keselamatan yang memeriksa. Cuba mengelak daripada dipanggil dahulu untuk pemeriksaan.

“Ini ke tugas kamu, Palie?” bisik Fariz.
“Iyalah, bang. Buat liputan serbuan ini. Apa lagi?” jawab Palie sambil tersengih-sengih.
Sambil berbual-bual, Fariz memanjangkan lehernya tercari-cari di manakah Jennifer. Kelihatan gadis itu dalam barisan pemeriksaan. Tampak Jennifer begitu tidak senang dengan suasana yang dialaminya. Dia sibuk bertanya-tanya dengan mereka di sekelilingnya.

“Palie… kau kenal perempuan itu?” tanya Fariz.
“Apa tak kenal pulak? Saya dah tau dia tu siapa, bang. Masa balik kat ofis semalam, bos saya ada tunjuk foto dia pada saya. Itu Jennifer Miles, wartawan hebat dari World Live Line. Eh, macam mana dia ada kat sini?”
“Bagus. Tapi, saya nak mintak tolong kat Palie…”
“Kalau boleh saya tolong, mestilah saya akan tolong. Tapi, tolong apa?”
“Tolong bawak minah saleh tu keluar dari tempat ini…”
“Eh, biar betul. Mana boleh saya buat macam tu? Saya ni bertugas. Tugas saya pun buat liputan serbuan ini. Mana boleh saya ganggu kerja polis ni?”

“Palie nak tak berita yang lebih hebat daripada berita serbuan ini?” pancing Fariz.
“Memanglah saya hendak. Tapi mana boleh saya buat perkara yang melanggar undang-undang? Kalau saya bawak wartawan tu lari, saya akan kena caj menghalang tugas polis. Lagi pun, saya tak betul-betul kenal dengan abang. Macam mana saya boleh percaya?” petah Palie menjawab.

Fariz mengeluh perlahan. Nampaknya, Palie belum hendak membantunya. Apabila dia menoleh ke arah barisan pengunjung yang hendak diperiksa, Fariz jadi suspens apabila melihat Jennifer melangkah keluar daripada barisan.

Seorang anggota polis menahannya. Namun Jennifer menepis bila anggota polis itu cuba memegang lengannya. Fariz tahu perangai gadis wartawan itu. Kalau dia tidak menjaga tingkahlakunya, pasti gadis itu akan ditangkap dan dibawa ke balai.

“Awak tiada hak untuk menangkap saya!”
Pekikan Jennifer menarik perhatian orang lain. Masing-masing menumpukan perhatian terhadapnya. Anggota polis itu cuba menenangkan Jennifer. Namun gadis itu bersikap kasar. Dia membentak-bentak.

Fariz mula gelisah. Dia mencari akal bagaimana hendak menyelamatkan gadis itu daripada ditangkap kerana cuba menghalang pihak polis menjalankan tugas mereka. Kemarahan Jennifer sudah tidak boleh ditahan-tahan.

Pegawai polis yang berpangkat Deputi Superitenden dipanggil anggotanya. Lelaki tegap dan bermisai melintang itu segera tampil. Dia bercakap perlahan kerana ingin menenangkan suasana. Tetapi Jennifer masih berkeras. Membuatkan pegawai itu tergeleng-geleng bosan.

Akhirnya, pegawai polis itu menggamit pegawainya. Tanpa berlengah-lengah lagi seorang anggota polis tampil membawa sepasang gari. Jennifer semakin menyinga. Suaranya kuat kembali mengisi ruang disko itu.
"Hey! What do you think you’re doing? Do you know who I am? Do you? I have the right to make one phone call… I have the right to remain silent. And I have the right to…”

Tiba-tiba lampu terpadam!
Suasana di disko ini semakin hingar.

6 comments:

akimsensei April 20, 2010 at 1:21 AM  

tertanya2..

eyman hykal April 20, 2010 at 9:38 AM  

Apa yang berlaku? :)

akimsensei April 20, 2010 at 11:09 PM  

Gak ketahuan En.Norden.. Saya agak, mesti selepas ni dia hilang.. Harapnya, agakan saya salah la, baru lagi thriller.. hehe..

eyman hykal April 21, 2010 at 7:09 AM  

Jennifer, Fariz atau Palie yang hilang?

MK April 21, 2010 at 9:20 AM  

tekaan saya, Fariz pdm lmpu dan Jennifer hilang.

eyman hykal April 22, 2010 at 3:46 PM  

MK... hampir tepat mengikut apa yang saya fikirkan. Tungguuu... :)

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP