Monday, May 17, 2010

FRAGMEN 32: DETIK DEBAR


FRAGMEN 32:
DETIK DEBAR

MEREKA bertentang mata. Seperti semalam, Fariz terpesona dengan kecantikan Jennifer. Dia juga dapat merasakan yang gadis ini juga terpaku menatapnya. Buat beberapa saat, mereka terhenti kaku sebelum mereka berbalas senyuman.

“Awak kelihatan cantik sekali, Jennifer,” Fariz memuji. Jujur.
“Terima kasih. Kita bersarapan di mana?” tanya Jennifer. Masih dengan senyuman.
“Di mana-mana,” jawab Fariz.
“Saya dah lama tak merasa hidangan masakan Arab sejak pulang dari Palestin.”
“Kalau begitu, kita ke Bangsar.”

Dengan gaya gentleman, Fariz membuka pintu teksi. Mendahulukan Jennifer sebelum dia mengikuti.
“Wow! Bendera!” tegur Jennifer bila terpandang beberapa orang pekerja memasang bendera di tiang-tiang lampu ketika teksi mereka melintasi Dataran Merdeka. Matanya meliar melihat jalur-jalur gemilang yang menyelimuti Bangunan Sultan Abdul Samad, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Agro Bank dan juga Dayabumi.


“Ada perayaan Hari Kebangsaan tiga hari lagi,” jawab Fariz. “Saya harap awak masih ada di Malaysia untuk menikmati hari perayaan yang berwarna-warni ini.”
“Ya, tentu sekali saya akan menyaksikannya. Sebab… saya bercadang untuk berada di Malaysia buat beberapa ketika,” jawab Jennifer tanpa menoleh ke arah Fariz. Masih teruja dengan apa yang dilihatnya.

“Tinggallah seberapa lama awak hendak di Malaysia, Jennifer. Saya akan bantu awak, jika perlu.” Fariz membuang pelawa.
“Oh, really?”
Fariz tergelak-gelak bila melihat Jennifer begitu selesa menerima pelawaannya. Nampak gayanya, tugasnya untuk memperoleh maklumat, mengapa gadis ini ke mari akan menjadi mudah.

SARAPAN khubz Arabi ataupun roti Arab sungguh menyelerakan. Jennifer tidak kelihatan kekok memamah roti yang dicicah dengan kuah berempah.
“Saya menonton berita kiriman Jennifer mengenai insiden di Selat Melaka di saluran WorldLiveLine,” ujar Fariz seraya mengelap mulutnya dengan kertas tisu. “Laporan itu segar dan berani. Awak tangkas sekali memperoleh pelbagai bahan. Skop liputan awak amat luas. Seolah-olah awak sudah lama berada di Malaysia. Seolah-olah ia dilakukan oleh sepasukan wartawan. Padahal, kesemuanya awak lakukan sendirian.”

Jennifer tersenyum mendengar pujian itu. Dia senang sekali. Di sepanjang perkhidmatannya di Palestin, tiada sesiapa pun yang memuji laporannya secara berdepan. Paling tidak, dia hanya menerima pujian berupa teks di dalam SMSnya. Tidak pernah dia menerima pujian secara bersemuka sepertimana sekarang.

“Apa tugasan berikutnya? Kalau boleh saya bantu…”
“Saya hendak berjumpa dengan pihak pemerintah awak, seperti Menteri Pertahanan, ketua demonstrasi jalanan yang saya kerap tonton di TV di sini, dan saya ingin sekali bertemu dengan PM awak. Saya ingin memperolah respons mereka semua terhadap apa yang terjadi. Apakah insiden itu menjejaskan perhubungan diplomatik Malaysia-US atau sekadar ribut di cawan kopi.”

“Bila pula masanya awak hendak membuat liputan mengenai perniagaan Malaysia-US? Bukankah itu tugasan utama awak di sini?”
Kata-kata itu membuatkan Jennifer merenung tajam ke arah Fariz. Wajahnya memerah. Kata-kata itu bagai menyentap kebebasannya sebagai seorang wartawan. Dia kelihatan begitu marah.

“Mana awak tau tugasan saya? Who are you?” soal Jennifer dengan wajah yang berkerut. Menghilangkan langsung seri di wajahnya.
Kata-kata itu membuatkan Fariz terpempan. Tidak menyangka soalan itu bagai menjolok sarang tebuan. Namun dia menyembunyikan reaksi wajahnya dengan menghulurkan sebuah senyuman.

“Saya mendapat maklumat mengenai awak di internet, Jennifer. Khususnya di laman WLL. Awak ditukarkan daripada jawatan sebagai wartawan perang kepada wartawan bisnes. Dan tugasan pertama awak sebagai wartawan bisnes adalah di negara ini. Maaf, kalau saya menceroboh ke persoalan peribadi awak, Jennifer.”

“Kenapa awak nak tahu apa yang saya lakukan? Soal kerja adalah soal peribadi saya,” ujar Jennifer sambil mencebir bibirnya.
“Maafkan saya…” sambil bertutur, Fariz menghela nafasnya dalam-dalam. “Saya juga wartawan. Kerana itu saya amat mengagumi kebolehan awak. Itulah yang membuatkan saya teruja ingin mengetahui latar belakang awak,”

Kata-kata itu membuatkan Jennifer tersenyum-senyum. Keruh di wajahnya berubah kembali. Kini wajahnya yang putih berseri menjelma kembali.
“Really?” tanya Jennifer perlahan.
Dia mencapai gelas minuman. Sambil meneguk, matanya menjeling memandang Fariz. Fariz hanya tersenyum. Dalam diam, dia menghela nafas lega.

Di dalam hatinya, Fariz berasa sedikit kesal kerana tersilap kata hingga menyinggung perasaan gadis ini. Nampaknya Jennifer boleh berubah daripada seekor arnab kepada seekor singa dalam sekelip mata. Justeru, di lain waktu, dia harus berhati-hati menyusun kata.

Satu suara yang amat dikenali menangkap ke pendengarannya. Fariz menoleh. Darahnya berderau di dada. Dia terkejut melihat si empunya suara. Fariz menunduk. Khuatir kalau-kalau di empunya suara itu perasan akan kehadirannya di restoran ini. Dalam jarak 5 meter, pasti gadis itu boleh sedar akan dirinya.

Gadis itu sedang bercakap-cakap dengan dua orang rakannya di kaunter. Mungkin dia telahpun menjamu selera dan ingin membuat pembayaran, sebelum berlalu. Sambil bersembang, sekali-sekala, pandangannya terjeling-jeling ke arah Fariz. Membuatkan Fariz berdoa di dalam hati agar kehadirannya tidak disedari.

Apa yang dibimbangi bakal menjadi kenyataan. Dari ekor matanya, Fariz nampak si gadis melangkah ke arahnya. Fariz menahan nafas. Lalu tertunduk-tunduk menyedut minuman. Bagaimana kalau si gadis menyapanya dengan nama sebenar? Apa reaksinya?

‘Kenapalah kau ada kat sini, Faryna?’ bisik hati Fariz.

Bersambung di minggu mendatang, insya-ALLAH...

6 comments:

akimsensei May 21, 2010 at 10:18 PM  

alamak, terserempak dengan anak tan sri tu la pulak.. hopefully kak mala (illaktn) muncul la selamatkan keadaan.. huhu..

MK May 23, 2010 at 6:28 AM  

kacau daun betullah Faryna tu. tp tak apa kita tunggu macamana Fariz selesaikan masalah ni.

akimsensei May 23, 2010 at 8:03 AM  

tu la.. rasanya kak mala xmuncul..

eyman hykal May 26, 2010 at 12:24 PM  

Akim... Kak Mala tidur sebab semalaman dok intip Jennifer Miles. :)

MK... saya rasa Faryna nampak Fariz, kot? Saja dia buat dono!

illaieylla June 1, 2010 at 3:01 AM  

amboi encik pengantin baru akim.... suka ye menyebut nama akak kat sini. sori lah ye en nordin sbb akim ni suka mengglemerkan saya hehehe

akimsensei June 3, 2010 at 1:09 AM  

kak illa mala memang femes pun.. haah...

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP