Sunday, July 25, 2010

FRAGMEN 36: DETIK DEBAR


FOTO: ESEMPOI.COM
FRAGMEN 36
DETIK DEBAR

FARIZ turut melangkah pantas meninggalkan hotel. Nyata, Jennifer amat kecewa kerana David Doron tidak mahu membuat apa-apa ulasan mahupun membayangkan apa yang akan dinyatakan oleh Tuan Presiden berhubung dengan insiden di Selat Melaka.

Nampak gayanya, Jennifer hanya akan memperoleh jawapan biasa daripada John Martinez bila berpeluang menghadiri sidang akhbar Tuan Presiden pada hari esok. Mungkin sekali setelah John Martinez berucap di persidangan WIEF. Dia tidak akan dapat berita scoop daripada lelaki itu andainya dapat menemui John Martinez secara berasingan daripada para wartawan-wartawan yang lain.

Jennifer berjalan menonong mengekori Fariz. Tidak mahu bertutur apa-apa pun kerana bengang dengan David Doron yang tidak mahu bekerjasama. Fariz hanya diam. Membiarkan Jennifer melayani perasaannya yang membengkak itu. Tiba-tiba fonsel Fariz berbunyi.
“Ya, kak…” jawab Fariz sebaik sahaja nama Normala terpapar di skrin fonselnya.
“Kereta dah ada. Ambil kunci daripada kaunter parkir,” pesan Normala.

“KERETA siapa, ni?” soal Jennifer kehairanan sebaik sahaja melihat Fariz memasuki kereta Proton Rentas Sports dua pintu.
“Sepupu saya,” jawab Fariz, ringkas. “Jom, naiklah.”
“Sepupu awak?”
Fariz dapat mengagak yang Jennifer tertanya-tanya bagaimana dia boleh mendapat kereta daripada sepupunya. Gadis itu kehairanan dengan kebetulan ini.
“Sepupu saya bertugas sebagai chef di hotel ini. Tiap kali bila saya perlukan kenderaan selepas membuat liputan akhbar di sini, saya akan pinjam sahaja keretanya.”

Dari ekor matanya, Fariz nampak kerutan di dahi Jennifer mula mengendur. Sesungguhnya gadis wartawan ini amat sensitif dengan apa yang berlaku di sekelilingnya. Nalurinya sebagai wartawan menjadikan dia peka dengan perkara sekecil ini.
“Maafkan saya kalau bertanya lagi,” seulas senyuman diberikan kepada Fariz. “Macam mana sepupu awak tu nak balik selepas kerja nanti?”

“Oh, dia tak balik ke rumah.”
“Kenapa?”
“Presiden Amerika sedang menginap di hotelnya. Dia tidak boleh balik ke rumah sehingga Presiden awak pulang.”
Dengan kata-kata itu, Fariz menukar ke gear lima dan kereta itu meluncur laju menghala ke Presint 3.

AZAN yang berkumandang membuatkan Jennifer terdiam. Dia terus tertoleh-toleh mencari arah datangnya azan itu. Wajahnya kelihatan terpempan bila terpandang Masjid Sultan Zainal Abidin yang dikenali juga sebagai masjid besi yang tersergam indah di depan matanya.

Fariz tersenyum melihat reaksi wartawan ini. Ada wajah seronok tetapi takjub yang terbayang di wajah gadis ini. Jika sebentar tadi, bibirnya memuncung, kini kelihatan senyuman di bibirnya. Seolah-olah hatinya kini berbunga bila mendengar suara azan yang berkumandang. Menyedari itu, Fariz terus memperlahankan kenderaan. Membiarkan Jennifer mengimbau sesuatu dari denai kenangannya.

“Azan mengingatkan saya tentang Palestin…” ucap Jennifer perlahan. “Azan menjadi satu-satunya lagu yang kerap saya dengar di bumi itu. Selain daripada waktu solat, azan akan dilaungkan apabila bumi Palestin dihujani bom yang muntah daripada jet-jet Israel.

Azan juga berkumandang apabila kebakaran berlaku. Azan menyambut setiap kelahiran. Tetapi bagi saya, azan adalah ucapan semangat. Hayya 'alal falah… Ia menusuk ke hati saya tiap kali ayat ini dilaungkan. Seolah-olah semangat kemenangan yang begitu diingini oleh rakyat Palestin turut meresap ke jiwa saya.”

Fariz merenung wanita yang bertutur dengan penuh perasaan. Mungkin kerana dia begitu lama bertugas di Palestin, jiwa rakyat Palestin turut dapat dihayatinya. Mungkin sekali roh keislaman sudah meresap ke jiwanya.

Tiba-tiba Jennifer menoleh setelah sedar Fariz merenungnya.
“What?” soal Jennifer, lantas tersengih.
“Emm… nothing!” jawab Fariz spontan. Dia turut terkejut kerana termalu bila disergah begitu. Fikirannya hanya membayangkan apa yang dilalui oleh Jennifer. Tidak sedar menungannya itu seolah-olah seperti memerhati gadis ini.
“Go, on! It’s time for your solat. It’s maghrib!” Jennifer mengingatkan.

Fariz segera memarkir kereta. Kemudian dia terlari-lari ke pekarangan masjid. Tidak mahu terlewat solat kerana azan sudahpun selesai.

USAI bersolat, Fariz berdoa panjang sendirian setelah Pak Imam memimpin doa. Setiap kali memohon kepada ALLAH setelah solat, Fariz tidak lupa untuk berdoa agar neneknya di kampung berada dalam keadaan sihat walfiat. Dia juga mendoakan agar roh kedua-dua ibu dan bapanya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.

Setelah memakai kasut, Fariz duduk seketika di tangga. Fikirannya mula melayang memikirkan akan tugasnya ini. Tertanya-tanya sampai bila dia mesti menjadi peneman Jennifer. Tugas Pintas 3, iaitu kod di mana subjek sasaran hanya dikepung dan dikawal hingga meninggalkan negara begitu menjemukan. Ia tidak mencabar langsung berbanding dengan tugasan Pintas 2 di mana subjek diekori dan kemudian ditangkap atau dilarikan. Atau, Pintas 1yang bermakna subjek dihapuskan serta merta.

Seharusnya tugasan ini diberikan sahaja kepada agen wanita seperti Normala atau mana-mana agen yang lain. Tugas menemani tidak langsung mencabar mental, apatah lagi fizikalnya. Fonsel dikeluarkan daripada poketnya. Nombor Normala didail untuk meminta pandangan daripada rakan setugasnya itu.

“Ada arahan terbaru?” tanya Fariz sebaik sahaja mendengar panggilannya diterima.
“Tak ada. Tugas Fariz hanya ikut aje Jennifer,” jawab Normala.
“Sampai bila?”
“Sampai dia balik ke negara asal.”
“Kalau macam ni, saya bosanlah, kak. Tugas macam pengawal peribadi ni sepatutnya dibuat oleh orang lain.” kata Fariz lagi.
“Ewah, ewah… dah pandai eksyen. Tunggulah arahan susulan. Tak mungkin Tuan Aziz suruh kita pantau Jennifer macam tu aje. Kalau tak ada kes, tentu dia dah suruh kita buat tugasan lain. Bersabarlah.”

Fariz mengeluh. Dia benar-benar berasa bosan. Sepatutnya dia diberikan cuti setelah tamat latihan di Thailand. Tetapi, dia diberi tugasan ini. Tugasan apa kalau hanya menjadi pak pacak. Tidak mencabar langsung!
‘Ponnnnnnnnnn…’
Bunyi hon kereta kedengaran menggema. Fariz memanjangkan lehernya. Memantau ke arah parkir kenderaan. Kelihatan sebuah kereta dengan lampu hazardnya dihidupkan. Berkelip-kelipan. Seolah-olah dalam keadaan cemas. Fariz mula pasti yang bunyi hon itu datang daripada kereta yang mana.

‘Eh, itu kereta aku!’
Peluh dingin mula merembes di tengkuknya.
“Jennifer!” Fariz menyeru nama itu sambil berlari pantas ke arah kereta yang sudah mula kelihatan bergerak itu!

Bersambung di lain minggu, insya-ALLAH...

5 comments:

akimsensei July 25, 2010 at 9:54 PM  

Jennifer nak gi mana pulak tu En.Norden?

eyman hykal July 25, 2010 at 9:58 PM  

Pegi soping kat Alamanda! haha....
Tunggu minggu depan, la, Akim. ;)

akimsensei July 27, 2010 at 11:32 AM  

tu lah en.norden... saja je biarkan pembaca tertanya2 kan.. sabarlah hati, seminggu lagi..

eyman hykal August 9, 2010 at 3:59 PM  

Akim,
Jawapannya dah ada di fragmen terkini. ;)

akimsensei August 11, 2010 at 3:36 PM  

fuyyo..

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP