Sunday, August 8, 2010

FRAGMEN 37: DETIK DEBAR


Foto: Damara.yourjournal
FRAGMEN 37
DETIK DEBAR
DALAM cahaya yang suram, Fariz nampak seorang lelaki yang membongkok. Cuba menarik Jennifer keluar daripada kereta. Kedengaran suara Jennifer tertahan-tahan, seperti dalam kelemasan.

‘Siapa pulak, tu? Musuh? BISIK tak cakap pun Jennifer ada musuh.’ ujar Fariz di dalam hati. ‘Mana fonsel aku?’
Ketika berlari, memang sukar Fariz menyeluk poket mendapatkan fonselnya untuk menghubungi BISIK atau Normala. Belum sempat Fariz dapat melakukannya, dia sudah menghampiri kereta.

Fariz terus menggagau kolar baju lelaki itu. Sebelah tangannya cuba menariknya daripada belakang. Sebelah tangan lagi cuba merentap tangan lelaki itu daripada terus mencekik leher Jennifer. Semakin dia cuba meleraikan, rangkulan lelaki itu semakin kejap
‘Kuat sangat cengkamannya,’ kata Fariz di dalam hati. ‘Silap-silap pengsan minah salih ni dicekiknya.’

Mindanya segera mencari akal. Dengan pantas, dia menyeluk ke celah kelengkang lelaki itu. Kemaluan musuhnya disentap. Lelaki itu melaung dan terundur. Peluang itu tidak dibiarkan. Fariz merentap pula leher lelaki itu lalu tubuh lelaki itu diputar dan ditolak ke tanah. Lututnya menyendal pinggang lelaki itu. Membuatkan tubuhnya menggeleding. Sekali lagi lelaki itu meraung. Kali ini lebih kuat dan panjang.

Cahaya lampu tiba-tiba menyorot ke arahnya. Fariz menoleh. Pandangannya berpinar memandang lampu yang terang daripada sebuah kenderaan pacuan empat roda.
‘Musuh lain!’ hati Fariz berdetik. Menyedari risiko yang boleh terjadi, Fariz segera melepaskan lelaki yang kini sudah terbaring di tanah.

Seperti ikan yang terlepas dari tangguk, lelaki itu bangun dan mencicit lari menuju ke kenderaan pacuan empat roda itu. Sebentar sahaja kenderaan itu sudah meninggalkan kawasan ini. Menjadikan suasana di sekitar suram kembali.

“What happenned?” tanya Fariz.
Memandang Jennifer yang menutup wajahnya sambil menangis tersedu-sedu. Fariz memasang lampu di dalam kenderaan. Kepala Jennifer ditelengkan ke kiri untuk memeriksa leher gadis itu. Hendak melihat kalau ada kecederaan di situ.

“Don’t touch me! Leave me alone!” pekik Jennifer lalu menolak jejari Fariz yang menyentuh wajahnya. Mukanya berang. Matanya membulat memandang Fariz.
Fariz mengeluh perlahan. Berasa terkilan kerana Jennifer enggan dibantu meskipun dalam keadaan trauma.

“Hantarkan saya balik. Saya nak rehat,” bisik Jennifer kemudiannya.
Fariz hanya mengangguk. Lalu dia menghidupkan enjin kereta. Dia perlu menghantar Jennifer pulang ke hotel penginapannya di Kuala Lumpur. Seketika sahaja, keretanya kini merentas Lebuhraya Putrajaya~Kuala Lumpur.
“Maafkan saya...” ujar Jennifer perlahan.

Fariz tidak menjawab pun. Tetapi dia memasang telinga. Nada suara Jennifer menggambarkan yang kata-kata maaf itu hanya permulaan bicara. Fariz menanti apa lagi yang akan diperkatakan oleh gadis ini.
“Maafkan saya kerana fikiran ini terganggu. Dua tahun lalu, ketika membuat penggambaran latihan pejuang Hamas di kebun zaitun di pekan Habla, kenderaan yang saya naiki ditahan. Saya ditangkap oleh pejuang Hamas.

Saya diseret ke tengah kebun. Kamera saya dirampas dan dipecahkan tanpa soal. Mujurlah, saya boleh berbahasa Arab Levantine, iaitu slanga orang-orang Palestin. Jika tidak, tentu saya akan didera. Insiden ditarik daripada tempat duduk kereta sama seperti yang saya alami sebentar tadi. Oh, sungguh menakutkan.”

Fariz mula faham mengapa Jennifer bertindak sedikit ganas bila dia cuba membantu sebentar tadi. Tetapi dia tidak mahu bertanya apa-apa lagi. Sebaliknya, tumpuan pandangannya hanya ke lebuhraya. Dari ekor matanya, Fariz terperasan Jennifer memandang tepat ke wajahnya. Seolah-olah ingin berbual dengannya. Kalau diikutkan hatinya yang terkedu, dia ingin sahaja berdiam diri. Namun, bila mengenangkan yang kini dia sedang bertugas, Fariz cuba menenangkan hatinya.

“Siapa lelaki itu?” tanya Fariz. “Saya nampak seperti lelaki Arab.”
“Benar. Lelaki Arab. Orang Palestin,” jelas Jennifer.
“Mana awak tahu daripada Palestin? Awak kenal dia?”
“Tak. Saya cam yang lelaki itu dari Palestin.”

“Ya, ke?” Fariz tersenyum. Sedikit hairan. “Saya tak dapat bezakan. Wajah orang Arab semuanya lebih kurang sama. Saya tak dapat kenal sama ada dia daripada Arab Saudi, Iran, Iraq atau Palestin. Macam mana awak boleh bezakan?”
Jennifer tersengih. “Kalau awak dah biasa bertemu dengan orang-orang Arab, awak akan kenal dari negara mana mereka berasal. Saya percaya, awak boleh kenal yang mana satu orang Malaysia atau orang Indonesia... orang India atau Pakistan, orang Cina atau orang Korea kerana awak selalu nampak dan bergaul dengan mereka. Saya pun begitu.”

Kata-kata Jennifer ada logiknya. Dalam diam, Fariz mengakuinya. Lantas dia memberi segaris senyuman tanda setuju dengan andaian Jennifer.
“Tapi, apakah awak kenal, orang Palestin manakah yang menyerang awak?”
“Hell, no!”
“Dan mengapa ada orang Palestin mengekori awak hingga ke mari?”
“Saya tak tahu, Fariz.”

Jennifer memandang tepat ke arah Fariz. Ada sesuatu yang berlegar-legar di fikirannya. Begitu juga Fariz. Dia mula gusar. Sebentar lagi, dia perlu menghubungi Normala untuk bertanyakan daripada manakah datangnya lelaki Palestin ini. Apa yang mereka buat di sini. Dan apa yang mereka hendak lakukan nanti!
Bersambung di minggu hadapan, Insya-ALLAH

3 comments:

akimsensei August 11, 2010 at 3:34 PM  

‘Silap-silap pengsan mat salih ni dicekiknya.’

En.Norden, ni siapa yang cekik siapa ya? Rasanya dari apa yang saya faham, masa ni orang Palestin tu yang cekik Jennifer kan? Mat salih kena tukar jadi minah salih la kot. Ataupun, Fariz yang cekik orang Palestin tu? Tapi, orang Palestin bukannya mat salih.

btw, Ali ke Moussa yang cekik tu? Rasanya, mesti Ali sebab dia pernah cakap sebelum ni nak cekik si Miles tu.

Huhu..

eyman hykal August 18, 2010 at 3:32 AM  

Ya, ya, Akim. Betul tu. Minah salih, bukannya mat salih. Yang cekik Jennifer ialah... sila ikuti Fragmen 38. :)

akimsensei August 19, 2010 at 8:14 PM  

haha.. saspen lagi.. okai en.norden..

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP