Thursday, October 21, 2010

FRAGMEN 43: DETIK DEBAR


Foto: desertusa.com

FRAGMEN 43
DETIK DEBAR
BISIK, Putrajaya

WAKTU
baru menunjukkan jam 7.30 pagi. Tetapi Tuan Aziz sudah berada di Bilik Operasi. Berjalan ke hulu ke hilir melihat sekalian petugas yang menghadap skrin komputer masing-masing. Bagi mereka yang menoleh dan memberi hormat kepadanya, Tuan Aziz menyambutnya dengan sedikit senyuman dan anggukan.

Buat mereka yang tidak menyedari kehadirannya di sisi, Tuan Aziz hanya berlalu secara diam-diam. Tidak mahu mengganggu konsentrasi para petugasnya. Bagi Ketua Pengarah BISIK itu, dirinya tidak mustahak dilayani ketika masing-masing sibuk. Sebaliknya, kerja adalah lebih utama daripada segala-galanya.
“Tuan…” Suren menegurnya.

Tuan Aziz menoleh ke arah Ketua Penyelidiknya. Memandang Suren yang ingin menunjukkan sesuatu di sebuah skrin komputer berhampiran. Petugas yang berada di komputer itu segera bangun dan beranjak. Membenarkan Suren menggunakan komputernya buat seketika.
Sebuah fail di skrin disentuh dengan jejarinya. Pautan fail window media player terbuka. Sebuah video tertayang. Paparan itu menarik perhatian Tuan Aziz. Lantas dia melangkah menghampiri. Video menunjukan ruang tamu apartmen yang didiami Moussa, Ali dan Omar.

“Ini ruang tamu tiga orang warga Arab di Apartmen Selesa…” ujar Suren.
Kelihatan seorang ejen BISIK menggeledah ruang tamu. Daripada sudut fokus kamera, Tuan Aziz maklum yang ia diambil dari kamera video yang terpasang di kepala seorang lagi ejennya. Kelihatan ejen itu menghalakan surveillance equipment instrument atau SEINS ke pelbagai arah. Alat itu dapat mengesan sama ada terdapat alat intipan berbentuk kamera, audio mahupun gelombang laser terpasang di apartmen itu.

Meja yang dipenuhi dengan tin-tin minuman berkarbonat yang menindih kertas-kertas di atas meja dialihkan ke samping. Kertas-kertas yang bertaburan di atas meja diperiksa. Mencari petunjuk-petunjuk mengenai siapakah Omar, Ali dan Moussa ini. Kusyen di ruang tamu diangkat untuk melihat kalau ada apa-apa di bawahnya.

Setelah berpuashati tiada apa-apa di situ, ejen-ejen BISIK memasuki bilik utama. Fokus kamera tertumpu ke arah sebuah bola boling yang sudah terbelah di atas meja kecil di sisi katil. Jejari ejen yang bersarung tangan itu kelihatan meraba-raba permukaan dalam bola itu. Paparan visual serta merta bertukar menjadi kelabu.

Menandakan ejen BISIK yang merakam dengan kamera itu menggunakan kacamata infra merah ~ untuk mengenalpasti sama ada apa-apa bukti kimia yang terdapat pada bola itu. Kelihatan debu-debu halus berwarna perak di permukaan dalam bola itu. Terdapat juga debu-debu daripada warna yang sama melekat di jejari ejen BISIK. Ejen itu segera memasukkan sedikit debu itu sebagai specimen ke dalam sebuah plastik kecil.

Penggeledahan kini tertumpu ke almari pakaian. Laci di dalam almari itu dibuka. Seikat pasport dikeluarkan. Ia dibuka satu persatu. Yang pasti, tiga daripada pasport itu dipunyai oleh ketiga-tiga lelaki itu. Sementara pasport yang lain mengandungi nama dan wajah orang lain. Mungkin dokumen orang lain, mungkin juga kepunyaan mereka bertiga tetapi dengan identity penyamaran yang lain.

Sebuah sampul surat besar di dinding almari itu diambil. Isinya dikeluarkan. Beberapa beberapa keping gambar menggelongsor keluar. Ejen itu menjarak-jarakkan foto-foto itu di atas meja. Terdapat gambar-gambar John Martinez ketika dia menuruni Air Force One, para delegasi Presiden termasuk tukang masaknya. Kesemua foto-foto itu dirakam kembali dengan kamera.

Operasi penggeledahan dilakukan dengan penuh hati-hati. Mereka tidak seperti perompak yang mengirai dan menteraburkan kesemua yang ada di depan mata. Ataupun seperti yang dilakukan oleh ejen-ejen perisik di dalam filem fiksyen. Sebaliknya bahan-bahan bukti hanya disalin dalam bentuk fotografi. Ini adalah supaya tuan punya barangan tidak akan tahu langsung premis mereka telah digeledah. Dengan cara itu, mereka tidak berasa diri mereka dipantau. Ini memudahkan BISIK mengekori mereka.

Di antara foto-foto itu terdapat sekeping gambar beberapa butir kacang pinyon. Ejen yang meneliti foto itu jelas berasa pelik. Kepalanya terteleng-teleng memikirkan mengapa foto kekacang itu ada bersama foto-foto yang mengandungi gambar Presiden Amerika. Aksi ejen itu turut membingungkan Tuan Aziz yang menonton rakaman itu. Ejen itu berbisik-bisik dengan rakannya penuh kehairanan. Rakannya juga menggeleng kerana tidak dapat mengagak apakah relevannya foto itu berada di situ. Namun kerana mematuhi standard prosedur operasi, akhirnya dia merakam juga foto kacang pinyon itu dengan kameranya.

“Ini pula imej-imej Pak-pak Arab yang dapat kita ambil,” kata Suren sebaik sahaja tayangan video itu tamat. Jejarinya terus menyentuh fail di skrin. Tertayang imej Omar, Ali dan Moussa.
Tuan Aziz mengangkat kacamatanya. Ingin mengamati wajah lelaki-lelaki Palestin itu secara dekat.

“Tuan… kami tiada rekod siapakah lelaki-lelaki itu. Ia adalah wajah-wajah baru. Tetapi ejen-ejen kita di lokasi tadi dapat mengesan dan mengambil spesimen cap jari di beberapa tempat di premis itu. Makmal kita sedang menganalisa kesan-kesan yang ada. Kita akan hubungi INTERPOL untuk mendapat kerjasama,” ujar Suren.
“Mungkin juga Pihak Keselamatan Presiden,” kata Tuan Aziz.
“Pihak Keselamatan Presiden?” tanya Suren.
“Hmm-hmm,” jelas Tuan Aziz. Di matanya terbayang wajah Ed Arden.

“I KNOW THEM! I know Moussa and Ali!” kata Ed Arden penuh yakin. “Di mana tuan menemui mereka?”
“Dua hari lepas, salah seorang daripada mereka telah menyerang Jennifer Miles, wartawan WorldLiveLine...”
“Saya kenal wartawan itu...” sampuk Ed Arden.

“Kami tidak tahu mengapa Jennifer diserang. Tetapi jangan bimbang… lelaki-lelaki Arab itu sentiasa dipantau 24/7,” Tuan Aziz cuba meredakan hati pegawai keselamatan Amerika itu. Dia tidak mahu Ed Arden berasa bimbang dengan keselamatan Presidennya pula. Maklumlah, pihak Amerika sentiasa menganggap negara mereka adalah negara yang paling penting di dunia. Dan, Presiden mereka pula adalah manusia yang paling agung di dunia. Seolah-olah, dunia akan kiamat seandainya apa-apa berlaku terhadap Presiden mereka.

Ed Arden tersandar dengan kedua-dua tangannya memangku kepala. Pandangannya menekur ke arah tiga keping foto wajah Moussa, Ali dan Omar yang bertebaran di atas meja Tuan Aziz. Kemudian dia merenung wajah Ketua Pengarah BISIK itu tanpa berkelip-kelip. Dia cuba menghantar mesej kegusaran di hatinya melalui anak matanya. Tuan Aziz dapat membaca apa yang bersarang di sanubari pegawai keselamatan tinggi Amerika itu. Tetapi Tuan Aziz itu berbuat selamba sahaja. Dia pula begitu yakin dengan kewibawaan agensi keselamatan Malaysia khususnya BISIK.

“Moussa Abdel Qadir… bekas askar Iraq berpangkat Sarjan. Setelah Saddam Hussein tewas, dia pulang ke Al Muntaseer, Palestin di kampung halaman isterinya. Keluarganya semua mati dalam serangan Israel,” ujar Ed Arden setelah beberapa ketika berdiam diri.

“Mungkin dialah yang menyerang Jennifer, kerana wartawan itu pernah bertugas di Palestin. Pasti ada sebab mengapa dia mengekori Jennifer hingga ke mari,” ujar Ed Arden dengan panjang lebar.

“Laporan daripada pegawai saya menyatakan Jennifer cuba ditarik daripada kenderaan untuk dicederakan Mengapa dia tidak terus membunuh Jennifer setelah mengekorinya begitu jauh hingga ke mari? Mengapa Jennifer hanya ingin dicederakan sahaja?” soal Tuan Aziz.

Kening Ed Arden berkerut seribu. Dia juga tertanya-tanya mengapa Jennifer diserang begitu. Dia memandang ke luar jendela. Memerhati lanskap indah Putrajaya. Seolah-olah jawapan kepada persoalannya ada di pepohon di luar bilik itu. Sejurus dia terangguk-angguk. “Saya akan hubungi Jennifer. Mungkin dia tahu apa yang terjadi,” katanya.

“Bagaimana dengan dua lelaki lagi?” tanya Tuan Aziz.
“Ali Fattah pula pernah muncul sekurang-kurangnya di dua tempat,” Ed Arden menyambung kata. “Pertama, di Pashtun, Afghanistan ketika dia cuba menyusup masuk ke dalam pos kawalan Britain ketika lawatan seorang pembesar negara itu ke sana. Kali kedua, wajahnya muncul ketika cuba memasuki Amerika melalui penerbangan dari Ottawa. Dia hilang bila menyedari yang dia diekori. Kami tidak tahu apakah yang ingin dilakukannya.”

“Mengapa pihak tuan mengekori mereka? Apakah mereka daripada mana-mana kumpulan?” tanya Tuan Aziz.
“Mereka anggota Gerakan Lashkar Jihad. Ia adalah kumpulan militan yang baru! Walaupun tak lama ditubuhkan, ia begitu cepat merekrut ahli-ahli baru. Kami mengesyaki Othman Hussaini, orang kanan Ruwais ben Khalaf menjadi pemimpin kumpulan ini,” jelas Ed Arden.

“Mengapa dia tubuhkan kumpulan yang baru pula? Apakah Othman meninggalkan al-Khaleefa yang dia tubuhkan bersama-sama dengan Ruwais?” tanya Tuan Aziz.
Ed Arden memandang Tuan Aziz. Rasa hormatnya terhadap lelaki itu menyelinap di sanubarinya kerana ketua BISIK itu juga mempunyai pengetahuan yang baik mengenai organisasi militan dunia.

“Dalam mana-mana kumpulan yang semakin besar, akan wujud puak-puak yang didalangi oleh seseorang ketua. Apabila mereka cukup besar dan kuat, maka kumpulan serpihan akan wujud dan terpisah dari kumpulan asal,” ujar Ed Arden. Tidak mahu kalah dengan pengetahuannya dalam bidang ilmu perilaku organisasi.

“Bagaimana pula dengan lelaki yang ketiga... maksud saya lelaki gempal yang berjanggut itu?” soal Tuan Aziz. Mengalih perhatian terhadap Omar pula.
“Kami tidak pernah melihatnya di mana-mana,” jawab Ed Arden seraya mengambil foto Omar dan membeleknya. Kemudian Ed Arden menggeleng dan mencebir bagi mengesahkan kata-katanya. “Mungkin dia hanya petugas biasa. Mungkin kontak Gerakan Lashkar Jihad di Malaysia. Mungkin juga dia orang Malaysia walaupun dia kelihatan seperti orang Arab. Di Malaysia pun terdapat ramai orang-orang Arab yang menjadi warga negara ini.”

Kata-kata itu seolah-olah satu sindiran kepada Tuan Aziz bahawa terdapat anggota militan yang terdiri daripada rakyat Malaysia. Betapa pun, dia perlu rasional dengan andaian itu kerana ada rakyat Malaysia yang pernah menjadi anggota militan dan ditangkap.
Tuan Aziz terangguk-angguk setuju. Pada saat ini, mesej daripada Suren menjelma di skrin komputernya. Walaupun dia tahu Suren akan mengkhabarkan sesuatu yang penting kepadanya, namun Tuan Aziz hanya berlagak santai. Tidak mahu menarik perhatian pegawai itu.
“Jangan bimbang. Pihak keselamatan Malaysia akan segera mengambil tindakan untuk menahan ketiga-tiga lelaki itu. Segala-galanya akan selamat buat Presiden tuan, John Martinez.”
Dengan kata-kata itu, Tuan Aziz bangun dengan senyuman dan berjabat salam dengan Ed Arden sebagai isyarat bahawa perbincangan sudah selesai.
Bersambung nanti, insya-ALLAH...

1 comments:

Anonymous September 23, 2011 at 2:49 AM  

xkira sma ada dalam realiti atau dlam novel..malaysia tetap menjadi barua amerika...manakala pejuan2 yg memperjuangkan Islam di anggap militan...tahniah sebab buat novel yg menunjukkan malaysia ini memang barua amerika

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP