Saturday, October 30, 2010

DETIK DEBAR: FRAGMEN 45


Foto: mad4food.com

HOTEL PROMINENT, PUTRAJAYA

MR. COOK
berasa gembira kerana dapat menikmati sarapan pagi yang berbeza daripada biasanya. Pada pagi ini, dia berpeluang merasa masakan Malaysia yang disediakan oleh Mr Chef. Sebagai tuan rumah, Mr. Chef seronok bila melihat Mr. Cook makan dengan begitu berselera.

Dua keping roti bom yang dicicah dengan kuah dal cukup menyelerakan. Kuahnya dihirup hingga habis. Pencuci mulut berupa kuih koleh kacang, seri muka dan beranika buah-buahan seperti ciku, tembikai dan betik dirasanya satu persatu. Air belimbing tanpa gula yang ditelan begitu menyegarkan.

“Inilah sarapan yang paling enak pernah saya rasa sejak begitu lama,” ujar Mr. Cook seraya tersenyum puas.
“Terima kasih, Mr. Cook. Jika sudi, tuan dipelawa untuk makan tengah hari. Pilihlah sama ada tuan inginkan masakan Melayu, Cina atau India. Saya yang akan sediakan sendiri buat tuan,” jawab Mr. Chef sambil tersenyum bangga.

“Saya ingin sekali andainya ada kesempatan. Malangnya, masa tidak mengizinkan. Tetapi saya ingin sekali kembali ke Malaysia untuk bercuti pula. Dan, tentu saya akan menginap di hotel yang indah ini,” jawab Mr. Cook penuh hormat.

Pada ketika itu, fonselnya bergetar. Sebuah mesej daripada David Doron muncul di skrin. Mesej yang meminta Mr. Cook untuk segera pergi ke PICC kerana John Martinez inginkan sebotol lagi kacang pinyon.
‘Oh… kenapa dia tidak tunggu waktu lain? Bukankah dia di majlis rasmi sekarang?’ kata Mr. Cook di dalam hati.

Walaupun berasa sedikit terganggu, Mr Cook segera mengelap mulutnya dengan napkin. Kehendak Tuan Presiden mesti mengatasi kepentingan diri sendiri. Lantas dia bangun dan dengan penuh hormat meminta diri.

KAWALAN keselamatan yang ketat di hotel ini membataskan pergerakan Fariz. Meskipun hatinya menggesa agar dia berlari, namun dia perlu memperlahankan langkahnya agar tidak kelihatan tergesa-gesa supaya tidak menarik perhatian.

Di pintu lif, Fariz menanti dengan fikiran yang bersimpang-siur. Mencongak-congak segala kemungkinan yang harus dilakukan untuk memusnahkan botol kacang yang mengandungi racun itu. Yang pasti, dia tidak boleh masuk ke dalam bilik penginapan Mr. Cook melalui pintu hadapan. Pasukan keselamatan Amerika pasti menjaga laluan itu. Untuk itu, dia perlu masuk melalui tingkap.

'Ya, ALLAH... apa peralatan yang aku ada kalau nak masuk melalui tingkap?' cetus hatinya. 'Lagipun, tindakan aku memanjat tingkap di siang hari akan menarik perhatian orang! Bagaimana kalau aku masuk melalui lubang penghawa dingin?
Macam mana aku nak masuk ke situ? Ah, aku perlukan bantuan BISIK untuk mencadangkan jalan terbaik!'

Sedang Fariz memegang fonsel untuk menghubungi ibupejabatnya, pintu lif terbuka. Di dalamnya, seorang lelaki berdiri kaku menanti pintu lif terkuak. Fariz terpempan melihat lelaki itu.
'Mr.Cook!' kata hatinya.

Pandangannya menekur ke tangan lelaki itu. Dia sedang memegang sebuah beg kertas cantik. Fariz membetulkan kaca matanya. Memfokus kepada isi beg itu.
'Hmm... dalam beg itu ada imej botol.... imej bulat-bulat seperti kacang... dan warna perak... polonium!”
Sah! Apa yang dicarinya itu kini sedang dibawa oleh Mr. Cook. Dia tidak perlu naik ke bilik lelaki itu. Sebaliknya dia perlu mencari jalan bagaimana untuk merampas beg itu dari tangan Mr. Cook dan memusnahkannya.
'Dia hendak ke mana?' soal Fariz apabila melihat lelaki itu melangkah ke kereta.

Mr. Cook menyerahkan beg kertasnya kepada si pemandu kereta itu sebelum masuk ke perutnya. Fariz dapat mengecam plet kenderaan yang menggunakan nombor daftar Malaysia ~ menandakan ia adalah kenderaan rasmi yang disediakan oleh pihak kerajaan kepada delegasi Presiden.

Tanpa membuang masa, Fariz bergegas ke kenderaannya. Dia mesti mengejar kereta yang dinaiki Mr. cook. Di kawasan parkir, Jennifer sedang menanti.
“Kenapa tergesa-gesa, ni?” tanya Jennifer bila melihat Fariz terlari-lari.
“Kita dah lambat, kan?”

“Persidangan sedang berjalan. Temubual akan diadakan selepas persidangan. Kita ada masa,” kata Jennifer.
“Err... sebenarnya saya ingin menemui seseorang,” jawab Fariz tanpa menyatakan orang yang ingin ditemuinya ialah Mr. Cook!

Kenderaan yang dipandunya membelok keras hingga mendecitkan bunyi tayarnya. Seketika sahaja kenderaan itu sudah meninggalkan kawasan parkir hotel. Meninggalkan juga Moussa yang terhendap-hendap cuba menghampiri Jennifer. Moussa mendengus kerana niatnya untuk mengapa-apakan Jennifer gagal lagi.

PICC, Putrajaya

SAMBIL membelok ke kawasan parkir, matanya tidak lepas menjeling ke arah kereta yang dinaiki oleh Mr. Cook. Kereta itu kini bergerak menuju ke pintu utama.
“Saya hendak buat satu panggilan, Jenny. Awak pergilah dulu. Bila selesai tugas, hubungilah saya, ya?” Fariz memberi alasan sambil berpura-pura mendail seseorang.

Sebaik sahaja Jennifer berlalu, Fariz segera bergerak ke lain hala, menuju ke arah kereta rasmi yang dinaiki oleh Mr. Cook. Sambil melangkah, dia nampak pemandu kenderaan itu menghulurkan beg kertas yang mengandungi kacang pinyon kepada Mr. Cook. Kemudian si pemandu masuk kembali ke dalam keretanya.

'Walau apa pun yang terjadi, aku mesti musnahkan botol kacang itu. Biar aku ditangkap. Yang penting, botol itu mesti berkecai!'
Fariz memasang niat. Dia nekad untuk bertindak. Yang penting, tugasnya harus diselesaikan walaupun dirinya terancam. Dengan pantas, dia bergegas mengejar Mr. Cook yang kini mula melangkah memasuki foyer bangunan.

Namun, apabila dia menghampiri kereta rasmi kerjaan yang dinaiki oleh Mr. Cook, pintunya terbuka secara tiba-tiba, langsung menghalang laluan Fariz. Namun, sebaik sahaja Fariz mengelak dan terus menapak, satu suara menyapanya,

“Kau nak pergi mana?”
Fariz menghentikan langkah. Suara itu memang dikenalinya. Tak mungkin dia!
“Dah settle. Kacang yang beracun tu ada dalam kereta ni! Aku dah tukarkan dengan botol lain. Engkau pergilah kejar makwe minah saleh engkau tu!”

Fariz ingin sekali ketawa berdekah-dekah kerana lega masalah yang mengancam fikirannya sudah selesai. Memang. BISIK mesti ada pelan B, atau pelan C atau pelan apa-apa lagi bagi mempastikan rancangannya berjaya!

Fariz menoleh untuk menghulurkan senyuman kepada si pemandu. Namun, kereta yang bercermin gelap itu mula bergerak. Ia membunyikan hon sekali sebelum mengaum meninggalkan Fariz.

'Terima kasih, Kak Mala! Akak memang bengong!'
Itu sahaja yang mampu diucapkan Fariz sambil memerhati kenderaan yang semakin menjauh.

Bersambung lagi, insya-ALLAH.

6 comments:

akimsensei October 30, 2010 at 6:01 AM  

hahah.. kak mala jugak penyelamatnya.. fariz o fariz..

eyman hykal October 30, 2010 at 7:47 PM  

Ya, lah Akim. Saya pun tak terfikir yang Kak MAla akan datang menyelamat. Memang tak plan pun! Huhu!

akimsensei October 30, 2010 at 11:10 PM  

jap en.norden, kak mala ke pemandu tu ek? agak konfius ayat2 kat 3rd & 4th last paragraph tu.

eyman hykal October 31, 2010 at 7:17 PM  

Ya, Kak Mala la tu, Akim. :)

Zonan October 31, 2010 at 9:12 PM  

Assalamualaikum En. Nordin

Sekadar pandangan sahaja, kenapa tidak nama En. Cook & En Chef digantikan nama biasa atau nama Chef terkenal di saluran 703 astro.

eyman hykal October 31, 2010 at 10:59 PM  

Salam, Zonan... Sebetulnya nama Mr. Cook dan Mr. Chef adalah nama sementara. Insya-ALLAH saya akan cari nama yang sesuai buat mereka kelak. :)

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP