Sunday, November 7, 2010

DETIK DEBAR: FRAGMEN 46



Foto: NMnetwork.org

World Islamic Economic Conference, PICC Putrajaya

WORLD
Islamic Economic Conference sudah tiba ke penghujungnya. Seluruh peserta daripada 60 negara-negara Islam sudah sepakat untuk mengadaptasi sistem kewangan Islam secara total menggantikan sistem kewangan konvensional yang dijana melalui sistem riba. Bagi memeterai komitmen negara-negara peserta, sebuah deklarasi yang diberi nama Deklarasi Ekonomi Putrajaya telah diumumkan.

Malaysia sebagai negara penganjur dan dipilih sebagai peneraju sistem kewangan Islam sedunia telah mendapat pujian daripada kesemua negara yang terlibat. Sebaik sahaja PM Malaysia mengakhiri ucapan penangguhannya, beliau telah diberikan tepukan yang bergemuruh oleh para hadirin. PM tersenyum bangga sebelum menamatkan ucapannya…

“... dan, sebelum mengakhiri, ingin saya nyatakan bahawa pada petang ini, kita amat bertuah kerana negara yang memacu sistem kewangan konvensional dunia telah sudi hadir sebagai pemerhati. Amerika Syarikat amat berminat untuk menukar sistem kewangannya kepada sistem kewangan Islam kerana sistem konvensional yang ada telah menimbulkan pelbagai masalah yang tidak berkesudahan.

Jadi apa kata, kalau kita dengar sendiri sepatah dua kata yang berupa komitmen Amerika. Dipersilakan… sahabat lama saya… tidak lain dan tidak bukan, Mr. Presiden, John Martinez!” ucap PM sambil mendepangkan tangannya, mempersilakan John ke rostrum untuk memberikan ucapannya.

Pengumuman PM Malaysia itu telah mendapat tepukan bergemuruh daripada para peserta. Kesemua para hadirin mula bangun memberi standing ovation kerana mengagumi ucapan PM. Pada waktu yang sama mereka ingin memberi perangsang kepada John Martinez menyampaikan fikirannya.

John bangkit dan separuh berlari lalu bersalaman dengan PM. Mereka bertukar senyuman. Tangan PM digoncang beberapa kali tanda gembira dan mereka saling berpelukan.

“Sahabat-sahabat saya sekalian para pemimpin daripada negara-negara Islam...” John memulakan kata. “Saya telah mengikuti persidangan anda ini dengan penuh minat. Dan saya berasa teruja... amat teruja melihat komitmen tuan-tuan sekalian untuk memperluaskan sistem kewangan Islam bukan sahaja di kalangan negara-negara Islam, malah ke seluruh dunia.

Saya sanjung Malaysia sebagai negara yang menerajui usaha ini bersama-sama negara lain termasuk Pakistan, Turki dan Qatar. Tidak lupa juga negara-negara lain seperti Mesir, Emiriyah Arab Bersatu dan err... Iran!”

“Yes!” kedengaran satu suara pekikan persetujuan dari arah belakang dewan bila Presiden Amerika menyebut negara musuh politiknya. Pekikan itu disahut oleh para perwakilan lain. Beberapa perwakilan mula memberi tepukan dan ia berjangkit sehingga seluruh dewan memberi tepukan bergemuruh.

“Mengapa tuan-tuan begitu teruja bila saya menyebut nama Iran?” soal John.

Kata-kata itu membuatkan seluruh para perwakilan mendiamkan diri. Masing-masing menumpukan perhatian ke arah Yousef Masdeh, Presiden Iran yang duduk tenang di penjuru kanan dewan persidangan. Memerhati wajah Presiden Amerika itu di skrin besar yang terpampang di kanan dan kiri dewan. Dewan jadi sunyi sepi. Masing-masing tertanya-tanya mengapa John menampilkan soalan tersebut.
“Iran... ya... semua pihak tahu Iran adalah musuh Amerika! Dan Amerika adalah musuh Iran!” Kata-kata John membeliakkan mata ramai mereka yang berada di dalam dewan itu termasuk David Doron.

Masing-masing terkejut kerana tidak terfikir kata-kata sebegitu akan diucapkan secara terang-terangan. Jurukamera di dewan itu juga cekap menghidu apa yang ingin ditonton oleh para hadirin di skrin. Sekejap sahaja, wajah Yousef Masdeh pula yang terpampang di skrin. Yousef pula mengukir senyuman lalu melambai ke arah jurukamera.

Dan tertayanglah wajah Yousef yang tersengih. Meredakan kegusaran para perwakilan. John pula berhenti berucap kerana sengaja ingin memberi ruang kepada para hadirin menghayati suasana yang separuh suspens itu.

David Doron yang berada di sisi pentas mula kelihatan gusar. Sekejap dia memandang wajah John secara terus, seketika lagi dia memandang wajah John di skrin. Dagunya diurut-urut. Bimbang John Martinez tersilap kata. John yang dikenalinya amat berani bercakap secara terus terang. Malah tidak berlapik mengikut susun kata yang berdiplomatik.

“Tetapi benarkah begitu?” tanya John. Mengalihkan perhatian David Doron kembali ke arahnya. “Pernahkah Iran dan Amerika melancarkan peluru berpandu di antara satu sama lain? Pernahkah kami bertempur?”

Kata-kata John itu disambut dengan anggukan para hadirin. “Pertelingkahan di antara Amerika dan Iran selama ini tidak menyelesakan banyak pihak. Biarkan saya perjelaskan di sini bahawa, negara Iran hanyalah musuh daripada segi politik. Ia bukan negara musuh daripada segi ekonomi, sosial, sains, penyelidikan dan lain-lain lagi.

Sama juga dengan negara-negara lain di bumi ini. Amerika tidak mahu lagi memusuhi mana-mana negara dalam apa jua bidang pun! Amerika mahu bersahabat dengan semua negara di dunia ini. Kita mahu bersama-sama China, Jepun, Korea, India dan Malaysia di Asia… Komuniti Ekonomi Eropah… Negara-negara Arab… Negara-negara Afrika, Amerika Selatan dan Australasia… kita mahu bersahabat dengan semua negara.

Kesemuanya untuk kepentingan dunia dan umat manusia hari ini dan esok. Kita perlu bina dunia yang aman sebagai tempat tinggal anak cucu kita.”
Sambil mengangkat jari telunjuknya ke atas dan mengibar-ngibarnya, John menyambung kata,

“Oleh kerana itu, kita perlu sama-sama memperbetulkan segala kepincangan kerana kesilapan semua pemimpin terdahulu. Kita perlu bina dunia dengan asas yang kukuh… yang mana asas yang kukuh dan padu itu mestilah bermula dengan sistem kewangan yang mantap, yang adil, yang anti riba!”

Kata-kata itu mendapat tepukan yang bergemuruh.

“Pada hari ini… pada petang ini… saya, John Martinez sebagai Presiden Amerika ingin melafazkan komitmen untuk sama-sama memperbetul sistem ekonomi dunia. Amerika akan merombak seluruh sistem kewangan konvensionalnya secara berperingkat mulai tahun hadapan. Dengan bantuan pakar-pakar ekonomi daripada negara-negara Islam yang menyertai WIEC ini, Amerika akan mengganti sistem kewangannya dengan sistem kewangan Islam yang lebih adil dan saksama!”

Apabila John Martinez tunduk sebagai tanda hormat setelah menghabiskan ucapan, sekali lagi seluruh para perwakilan bangkit memberi standing ovation. Kali ini lebih lama daripada yang sebelumnya.

PARA wartawan yang sedia menanti John Martinez terus mengerumuni beliau sebaik sahaja beliau keluar daripada dewan persidangan. Masing-masing mengemukakan soalan. Namun, John hanya tersenyum dan menggeleng penuh hormat.

“Tuan Presiden tidak akan membuat kenyataan akhbar pada petang ini. Tunggu esok pagi, jam 9.00 di Hotel Prominent,” kata David Doron dengan lantang kepada para wartawan.
Para wartawan yang bersesak-sesak di laluan John Martinez jelas kecewa. Masing-masing berhenti melangkah mengejar Tuan Presiden. Pada ketika itulah John terpandang Jennifer yang datang menghampirinya.

“Young lady! Saya tak sangka kita bertemu lagi,” sapa John lantas tersenyum.
“Saya ingin bertanya dengan tuan beberapa soalan…”
“Esok, Jenny… esok,” celah David Doron seraya menghadang Jennifer menghampiri John.
“It’s okey, Doron…” ujar John. Dia pula yang melangkah menghampiri Jennifer.
“Kita tak dapat minum kopi di White House, Jennifer… jadi… apa kata kita minum the tarik Malaysia, malam ini?”

Jennifer terpaku dengan pelawaan John. Benar. Dia menolak pelawaan John untuk minum kopi bersama di White House beberapa minggu lalu. Tetapi kali ini, situasinya sudah berbeza. Sebagai wartawan, kini dia pula yang lebih memerlukan John.

“Why not, Mr. President… why not?” jawab Jennifer seraya mengukir sebuah senyuman paling manis.
Bersambung lagi... insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP