Sunday, November 21, 2010

FRAGMEN 48: DETIK DEBAR


Foto: mirakimura.blogspot.com

Seri Perdana, Putrajaya

SELEPAS jamuan makan malam sempena Persidangan WIEC, PM memperlawa John Martinez untuk singgah ke kediamannya. Kini, mereka berdua berada di laman Seri Perdana. Duduk-duduk menikmati suasana malam.

Dalam keadaan yang santai, perkara-perkara rasmi tidak lagi dibicarakan. Sebaliknya, banyak kisah-kisah lama sewaktu mereka menuntut yang dibualkan. Sebenarnya ada sesuatu yang hendak diperkatakan oleh John kepada sahabatnya. Namun, dia tidak tahu bagaimana hendak memulakan.

“Aku nampak engkau susah hati, John. Ada apa-apa yang sedang mengganggu fikiran engkau?” tanya PM perlahan setelah melihat beberapa kali John termenung melayani fikirannya.
John tersenyum tawar setelah meneguk minumannya. Kacang pinyon yang ada semangkuk diambil sebutir dan disuap ke mulutnya.

“Engkau tahu… menjadi Presiden Amerika membuatkan aku jadi robot… masa aku diatur hingga ke setiap minit, langkah aku disusun laju dan lambatnya… sembilan daripada sepuluh patah perkataan yang aku tutur mesti daripada teks. Aku dah mula bosan.

Aku tahu apa yang bagus untuk Amerika. Dan, orang Amerrika pun ramai yang tahu apa yang bagus untuk negaranya. Yang jadi masalahnya ialah cengkaman golongan Yahudi terhadap ekonomi Amerika.

Tindakan aku mengumumkan hasrat negara aku untuk merombak sistem ekonomi mengikut sistem kewangan Islam sudah tentu sekali membuatkan ramai pelobi Yahudi di Dewan Senat marah kepada aku. Tapi aku mahu selamatkan negara aku. Cukuplah kita berlakon kononnya segala-galanya okey sedangkan kita orang Amerika tahu kita semua sedang menuju ke jurang ekonomi yang dalam. Sebab itu, aku bersedia bila tiba harinya…”

PM memandang John Martinez dengan kerutan di dahinya. “Bersedia untuk ketibaan hari apa, John?”
John memandang PM. Bahunya diangkat seiring dengan keningnya. “Hari di mana aku… ditentang oleh mereka di dalam parti aku hingga aku dijatuhkan…”

John menghirup lagi minumannya. Dia bangun dan melangkah ke tebing bukit. Melihat pemandangan Putrajaya yang berbalam-balam. Angin malam berhembus. Mengibarkan jalur gemilang yang berada tidak jauh daripada tempat dia berdiri. Bunyi kibaran bendera itu menarik perhatian Presiden Amerika itu. John mendongak memandang bendera keagungan Malaysia.

“Setiap kali aku terpandang Jalur Gemilang, pasti aku akan teringatkan Star-Sprangled Banner. Jalur merah putihnya serupa. Bendera kita akan berbeza bila ia berkibar. Bendera kamu mempunyai bulan dan bintang, sementara benderaku punyai 50 bintang-bintang kecil.

Oh, tiap kali aku memandang bendera mana-mana negara pun, aku akan berasa bersemangat kerana bendera melambangkan semua nilai-nilai agung sesebuah negara… keberaniannya… kesetiaannya… kemerdekaannya…” John berfalsafah pula.

“John…” PM bangkit daripada bangkunya dan melangkah menghampiri John. “Kebetulannya lusa negara aku akan menyambut Hari Kemerdekaannya. Sekarang, aku nak jemput kau hadiri dan saksikan hari bersejarah negara aku.”

“Oh, kenapa kau tidak beritahu aku lebih awal? Kalau tidak, boleh aku peruntukan masa untuk menghadirinya. Tapi…” John menoleh. Melontarkan pandangannya ke arah anjung sisi Seri Perdana. Kelihatan beberapa kelibat manusia sedang berlegar-legar di situ. Mereka adalah para pegawai Presiden yang menemani beliau. “Doron!”

Seseorang kelihatan bergegas menghampiri John. Apabila menghampiri, barulah kelihatan yang orang itu adalah David Doron, Setiausaha Politik John Martinez.
“Apa rancangan saya esok?” tanya John. “Tuan seharusnya berada di Filipina menghadiri pertemuan dengan Pertubuhan Usahawan Amerika-Filipina pada sebelah pagi. Pada sebelah petang, tuan harus menemui tentera kita di Clark Air Base. Pada sebelah malam pula Jamuan Makan Malam Presiden Filipina,” kata David.

“Tangguhkan kesemuanya lusa,” kata John ringkas tetapi tegas.
“Tapi, tuan…” ujar David. Wajahnya jelas kelihatan terkejut dengan arahan Tuan Presiden.
“Saya ingin meluangkan masa lebih lama sedikit di Malaysia. Saya ingin saksikan Hari Kemerdekaan Malaysia. Kita berangkat ke Manila pada petang esok!”

“Baik, Tuan Presiden. Kalau begitu, saya akan aturkan kesemuanya,” jawab David Doron seraya mencapai fonsel di poketnya. Setelah beberapa langkah meninggalkan PM dan John Martinez, David Doron mula mendail seseorang.

“Halo, Encik Buang Bakar… mahukah awak muncul di kaca televisyen di seluruh dunia kerana menentang Amerika?”
Bersambung, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP