Saturday, November 27, 2010

FRAGMEN 49: DETIK DEBAR


Foto: onekingwest.com

Hotel Prominent, Putrajaya

JENNIFER
mengeluh lega apabila John muncul akhirnya. Sudah lebih sejam dia menanti Tuan Presiden, baru kini dia kembali ke suitenya. Kebosanan yang sudah lama menyelinap di hati Jennifer mula reda. Petang tadi, ketika jamuan minum petang, John mengajaknya untuk bertemu.

Walaupun bersetuju, Jennifer tidak menyangka pertemuan pada jam 11.00 malam seperti yang dijanjikan begitu terlewat. Kalau tidak kerana Ed Arden yang menghubunginya, dia tidak terfikir John benar-benar ingin berjumpa dengannya. Maklumlah orang politik. Ketika di hadapan, macam-macam pelawaan boleh dibuat. Sebaik sahaja berpaling, apa yang diperkata dalam seminit boleh dilupakan.

Sambil menjeling ke arah jam tangannya yang sudahpun menunjukkan jam 12.10 malam, Jennifer melontarkan sebuah senyuman ke arah lelaki itu. Senyuman untuk menyenangkan hatinya dan senyuman perli untuk lelaki yang tidak menepati waktu itu.
“Maafkan saya kerana terlambat, Jennifer,” ujar John seraya duduk di sofa di hadapan wartawan itu. “Mahu minum, Cik Miles?”
Jennifer menggeleng.

“Makan?”
Jennifer menggeleng lagi. Kalau boleh dia mahu segera tahu apa yang ingin disampaikan oleh John. Setelah itu, dia ingin sekali beredar. Fariz telah berjanji untuk membawanya berjalan-jalan di Kuala Lumpur. Melihat Dataran Merdeka di waktu malam.

John mencapai dua buah gelas yang terletak di sisi meja. Kemudian dia mengambil sebotol air mineral. Setelah kedua-dua gelas itu penuh, dia meletakkan satu daripadanya di hadapan Jennifer.
“Terima kasih,” ujar Jennifer.

“Rasalah sedikit,” kata John seraya menghulurkan sebotol kecil kacang pinyon pula.
Jennifer tidak terasa untuk makan apa-apa pada saat ini. Namun dia mengambil dua butir sekadar mengambil hati. Perlahan-lahan dia mengunyah sambil ternanti-nanti apakah tujuan John ingin bertemu dengannya.

“Awak wartawan terkenal, Jennifer,” John memulakan kata. “Kami di kalangan orang politik pun mengenali dan mengikuti perkembangan kamu. Nama kamu meniti di bibir kami lebih-lebih lagi sejak kisah kamu dengan dua kanak-kanak Palestin itu tercetus.”
“Boleh saya tanya, Tuan Presiden?” soal Jennifer. “Apakah benar, kisah saya sengaja dibiarkan mendapat liputan meluas media supaya pandangan dunia teralih daripada isu sokongan Amerika terhadap Israel?

Apakah tuan yang mengatur untuk keluarkan saya dari Palestin... agar saya tak boleh lagi menceritakan penderitaan rakyat Palestin? Dan apakah tuan penyokong negara Israel seperti mana-mana Presiden Amerika sebelum ini?”

Pandangan mereka bertembung. Mata Jennifer jelas tajam menikam. Dadanya pula mula berombak. Segala perasaan membungkam di dadanya telah diluahkan kepada Presidennya.
Dia melihat mata John yang redup menahan resah di hati. Kelihatan dia mengeluh dalam setelah mendengar kritikan Jennifer. Kemudian dia menegur liur sebelum menjawab, “Tidak. Itulah jawapan kepada semua soalan kamu, Miles. Saya tidak ada apa-apa agenda terhadap kamu…”

“Tapi, segala tindakan Tuan…”
Kata-kata Jennifer terhenti apabila John mengangkat tangannya sebagai isyarat agar Jennifer tidak menyambung kata. “Janganlah kita beretorik pada malam ini. Kalau saya nafikan pun, kamu tidak akan mahu percaya. Mari kita ketepikan perkara itu, sekurang-kurangnya buat seketika ini. Sebab… saya ada sesuatu yang penting yang hendak saya sampaikan.”

Rasa ingin tahu, segera menyelinap di sanubari Jennifer. Apakah perkara yang penting sangat yang ingin disampaikan oleh John? Kepentingan peribadi? Kepentingan nasional? Atau, kepentingan dunia?

“Kamu sudah maklum akan pengaruh Yahudi di Amerika. Kamu tentu tahu yang saya tak sukakan pengaruh mereka hingga menjejaskan segala apa yang pentadbiran saya putuskan. Malah, semua Presiden Amerika amat benci dengan pengaruh Yahudi di dalam pentadbiran masing-masing. Mereka hanya berani bersuara selepas meletak jawatan.

Saya tak mahu jadi seperti mereka. Sebab itu saya berani nyatakan pendirian saya. Kemuncaknya ialah pada hari ini bila mana saya menunjukkan sokongan saya terhadap sistem kewangan Islam.”

Jennifer hanya memerhati John bersuara dengan nada perlahan namun tegas. Lelaki itu memandangnya pula seolah-olah untuk memeriksa sama ada dia hanya setakat mendengar ataupun menganalisa sekali apa yang telah dijelaskan John.

“Saya tahu kini saya menjadi ancaman kepada puak Yahudi yang menguasai ekonomi konvensional Amerika, malah ekonomi dunia. Tetapi, saya tiada pilihan. Saya ingin selamatkan Amerika dan juga dunia. Dan saya bersedia untuk menerima padahnya. Jennifer…” kata John semakin perlahan.

Jennifer mengangkat keningnya sebagai isyarat agar John meneruskan kata-katanya. Lelaki itu mengeluh sekali lagi sebelum menyambung kata, “Saya sedang menghitung hari. Saya sedang menunggu mati!”

“Kenapa Tuan bercakap begitu?” Secara spontan sahaja Jennifer bertanya. Rasa ingin tahu mula menguasai fikirannya.
“Saya sudah menerima ancaman maut! Malah, sebelum saya ke Malaysia pun, puak usahawan Yahudi sudah pun tahu akan hasrat saya yang menentang sistem ekonomi konvensional.

Mereka tahu yang saya sudah mewujudkan jawatankuasa pemandu ekonomi Islam di dalam jabatan pentadbiran saya. Sebelum ke terbang ke mari, saya sudah menerima ancaman yang melarang saya menzahirkan hasrat saya ini. Tengah hari tadi, saya mendapat panggilan yang mengugut nyawa saya berikutan dengan ucapan saya di PICC.

Jennifer… seandainya saya dapat hidup sebulan lagi… ia adalah
satu keajaiban. Sebab itu, saya memilih awak untuk berada hampir dengan saya untuk merakam peristiwa bersejarah seandainya apa-apa terjadi kepada saya di negara Malaysia ini.”
“Tapi, kenapa saya? Bukankah tuan punyai pasukan media tuan sendiri?” soal Jennifer.
“Kamu tentu bijak untuk memikirkan mengapa saya tidak memilih mereka, bukan?” jawab John dengan senyuman bermakna.

Kini, Jennifer pula yang mengeluh. Berbagai persoalan bersimpang-siur di fikirannya. Sebagai wartawan, dia tahu yang dia sudah bersedia untuk merakam dan melapor apa jua yang berlaku.

Tetapi, di sepanjang pengalamannya menjadi pemberita, dia tidak pernah diberikan tip apa yang akan terjadi oleh mana-mana pihak yang beliau ingin liputkan. Lebih-lebih lagi tip dari seorang pemimpin besar negaranya, John Martinez.

Bila memikirkan itu, bulu tengkuknya tiba-tiba meremang.
Ada rasa bersemangat. Ada juga terasa gerun.
Bersambung, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP