Sunday, April 10, 2011

FRAGMEN 68: DETIK DEBAR



Photo credit: greenbog.blogspot


Dataran Merdeka

PADA saat ini, satu platun anggota FRU telah tiba untuk mengawal keadaan daripada sebarang kemungkinan yang ditimbulkan SAKA. Mereka berlari, menyusup dan kini berada di antara kereta-kereta perisai dan pendemonstrasi itu. Bersiap sedia dengan perisai yang tersusun rapat-rapat, membentuk seperti tembok.

“Kamu baliklah dulu Bakar…” nasihat Datuk Farush Khan dengan suaranya yang merendah. Menampilkan perwatakan yang tenang tetapi tegas. Dalam keadaan yang genting itu, dia masih ingin mengawal keadaan. Umpama menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berkecai.


“Anak Melayu pantang berundur, Datuk…” bantah Buang Bakar. “Janganlah berdegil. Malu orang tengok…”

“Apa nak dimalukan? Itu…” kata Bakar seraya menuding ke arah John Martinez. “Apakah membawa ketua syaitan dunia itu ke mari… dalam sambutan Hari Merdeka kita yang berdaulat ini pulak tidak memalukan?” ujar Bakar lagi.

“Kalau kamu berdegil… saya terpaksa bertindak. Jangan paksa saya bertindak…” Datuk Farush memberi amaran. “Cubalah! Jangan cakap aje,” jawab Bakar seraya menapak ke hadapan.

Tindakannya itu diikuti oleh mereka di belakangnya. Apabila dia cuba melintasi Datuk Farush, pegawai polis itu terpaksa menahannya. Berlakulah pergelutan di antara keduanya. Beberapa pengikut SAKA yang nampak kejadian itu mula menyerbu ke arah Datuk Farush untuk melepaskan Bakar dari kekangan pegawai polis itu. Ini diikuti dengan yang lain. Anggota FRU yang siap siaga terus menghampiri dan cuba melerai mereka.

Pergelutan di antara pengikut SAKA dan anggota FRU disaksikan oleh orang ramai, para VIP di pentas utama dan lensa-lensa TV yang tentunya terpancar ke seluruh dunia. Ramai yang panik melihat keadaan itu. Namun, tidak kurang juga mereka yang bertepuk tangan kerana menganggap ia adalah salah satu persembahan di Hari Merdeka.

“Apakah itu juga sebahagian daripada demonstrasi?” tanya John Martinez kepada PM. “Ya. Realistik…” jawab PM perlahan.

Namun, hatinya bercampur baur di antara berasa bangga dengan persembahan berani yang dipertontonkan dan rasa tidak sedap melihat keadaan itu. Terasa ada sesuatu yang tidak kena dengan apa yang ditontonnya. Para VIP yang lain turut bergerak dan berasak-asak ke bahagaian hadapan pentas untuk mendapat sudut pandangan yang lebih jelas.

DI BAWAH pentas, Alvaro membidik senjatanya ke arah John Martinez. Bibir kanannya terangkat sedikit apabila muncung pistolnya sudah tersasar ke arah dada John. Dalam kedudukan dari bawah, sudut yang dicarinya amat sukar. Sedikit pergerakan John akan menyasarkan peluru melepasi kepala. Dia hanya mempunyai satu peluang. Dan peluang itu tidak boleh terlepas begitu sahaja. Apabila picu ditarik, dia mesti pergi dari situ, tidak kira sama ada sasaran menepati atau sebaliknya.

Jari telunjuk Alvaro kini berada di picu. Menanti saat untuk memetik pistol automatiknya. Pandangannya sekali lagi menjalar daripada muncung pistol, terus ke dada John. Lelaki itu berdiri tegak dan memandang ke hadapan. Alvaro mengeluh kerana dari sudutnya, kebarangkalian tembakannya tersasar adalah besar. Alvaro mula geram.

Tiba-tiba dia mendapat satu idea. Perlahan-lahan, dia mengetuk-ngetuk lantai berhampiran dengan kaki John dengan tapak tangannya. Ketukannya memberi sedikit gegaran. Namun, John jelas tidak menyedarinya. Alvaro mengetuk lagi lantai dengan penumbuknya pula. Kali ini lebih kuat. Alvaro nampak John tertunduk. Dia memandang ke lantai kerana perasan lantai di kakinya bergegar.

Pada kesempatan itu, Alvaro mengetuk lebih kuat. Kali ini John membongkok kerana perasan ada sesuatu yang terjulur berhampiran dengan tempatnya berdiri. Tidak sedar benda yang terjulur itu sebenarnya muncung pistol! Sebaik sahaja John semakin menghampirkan tubuhnya dengan membongkok, Alvaro mula tersenyum sumbing. Kini, dada John berada bertepatan dengan muncung pistolnya. Sasarannya kini lebih hampir dari apa yang dirancang. Point blank! Dengan tenang, Alvaro melaksanakan tugasnya!

“ARGHHHH!” John terjerit sambil memegang dada kirinya.

“John! Apa dah jadi?” PM segera tertoleh dan menerpa. “Ya, ALLAH. Apa dah jadi ni?”

Bersambung di minggu hadapan, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP