Saturday, April 16, 2011

FRAGMEN 69: DETIK DEBAR



Photo credit: heng-gref.com


NAFAS John kini tercungap-cungap. Bagai nyawa-nyawa ikan. Mulutnya ternganga. Matanya terbuntang. Hhitamnya sudah tidak kelihatan. PM mengampu tubuh John. Kot John Martinez dileraikan dari tubuhnya. Darah merah mula kelihatan meresap membasahi kemeja putihnya. Beberapa orang menteri lain terus berkerumun dan kelihatan terkejut. Masing-masing membantu mengangkat tubuh John. Suasana jadi kelam-kabut.

“Mana ambulan? Mana bantuan?” tanya PM. Masing-masing menoleh ke kiri dan kanan mencari bantuan. Kelihatan dua orang anggota Persatuan Bulan Sabit Merah berlari menaiki pentas. Lalu tubuh John segera diangkat ke atas stretcher. Anggota pasukan keselamatan mula memenuhi kawasan pentas utama.


“John… John…” David Doron yang menerpa terus menepuk-nepuk pipi Tuan Presidennya. Berpura-pura cemas. Padahal, dia juga yang empunya angkara. Ed Arden pun ada sama.

“Kita kena bawa dia ke hospital!” kata Ed pula separuh memerintah.


Orang ramai mula mengalihkan tumpuan daripada pergelutan SAKA dan FRU ke pentas utama pula. Jarak mereka dengan pentas utama menyebabkan mereka tidak nampak dengan jelas apa yang terjadi. Masing-masing terlangut-langut memerhati. Mereka berbisik-bisik sesama sendiri ingin mencari maklumat mengenai apa yang sedang berlaku di atas pentas utama.


Sementara itu, lensa-lensa kamera yang pada mulanya terhala merakam pergelutan di antara pengikut SAKA dan FRU mula teralih ke arah pentas utama. Jennifer pula telah nampak apa yang terjadi. Dia nampak John Martinez tertoleh dan menekur ke lantai. Dia nampak John membongkok. Dan dia nampak kilatan cahaya yang menyusup ke dada John. Beberapa saat Jennifer Miles berdiri kaku. Tidak tahu berbuat apa-apa. Tubuhnya menggigil.


Benar. Meskipun pembunuhan di depan mata pernah dilihatnya berpuluh-puluh kali sebelum ini ketika bertugas sebagai wartawan perang, tetapi ini lain sama sekali. Kejadian ini bukan pembunuhan biasa. Ia melibatkan John Martinez, Tuan Presiden sebuah negara yang paling berkuasa di dunia ini. Jennifer sendiri dipinta John untuk memantau keadaannya kerana John tahu sesuatu bakal terjadi ke atas dirinya. Meskipun Jennifer berasa pelik dengan permintaan John, namun wartawan itu akur dan berjanji untuk memantau keadaan John.


Pada sangkaannya, permintaan John hanya sekadar pemanis kata biasa seorang presiden terhadap seorang wartawan senegaranya. Rupa-rupanya permintaan itu mempunyai maksud besar yang di luar jangka. Pandangan Jennifer kini tertumpu ke arah beberapa petugas mengusung tubuh John Martinez menuruni pentas utama. Mengiringi John ialah PM Malaysia. Para VIP-VIP yang lain turut mengekori.


Di kala inilah Jennifer perasan yang dia hanya tergamam sejak tadi. Lantas dia berkejar ke arah ambulan yang menanti.

“No media!” kedengaran David Doron menjerit ke arah para wartawan yang berkerumun mengelilingi ambulan. “I said, no media! Don’t you all understand?”


Siren mengaum nyaring. Ambulan mula bergerak. Para wartawan TV tidak mempedulikan arahan David. Mereka mengejar kenderaan itu. Masing-masing cuba memfokus ke dalam ambulan. Seboleh mungkin ingin mengambil wajah John Martinez. Namun, apabila van mula bergerak laju, mereka semakin ditinggalkan. Hanya mampu mengambil visual ambulan yang semakijn menjauh. Jelas kehampaan terbayang di wajah-wajah mereka, termasuklah Jennifer.


Bangunan Dewan Usahawan Malaysia


'TRITT… tritt…’ bunyi fonsel kedengaran. Dengan penuh kepayahan, Ali menyeluk sakunya. Terkial-kial dia mencapai fonsel yang terletak di poket kiri dengan tangan kanannya kerana lengan tangan kirinya sudah dibelit tali nylon. Mujurlah Fariz tidak mengikat kedua-dua tangannya.

“Helo…”

“Ali!” Kedengaran suara Moussa terjerit gembira. “Tahniah! Alhamdulilah! Kau telah berjaya menembak John Martinez! Tepat mengenai dadanya!”

Kata-kata itu hanya disambut dengan satu dengusan kecil.

“Ali…” tanya Moussa. Dia hairan mengapa Ali mendiamkan dirinya. “Ali…”


"Itu bukan kerja aku…” jawab Ali perlahan.

“Bukan kamu? Masya-Allah… mana mungkin? Aku lihat John Martinez tersungkur tadi! Dia sudah dibawa ke hospital. Daripada kecederaannya, aku tahu John Martinez di ambang maut!” Beriya-iya Moussan menerangkan.


“Moussa… aku tahu bukan aku yang melakukan. Pasti ada orang lain yang melaksanakan tugas itu.”

“Siapa orang lain itu?” soal Moussa.

“Sudahlah! Polis Malaysia akan menahan aku. Perjuangan aku berhenti di sini. Moussa… kau bersendirian sekarang. Cari Omar. Hanya dia yang boleh membawa kau keluar daripada Malaysia!”

“Tapi… tapi…” Soalan Moussa tidak dijawab. Ali memutuskan talian. Dengan susah payah, Ali membuka fonselnya. Simkadnya diambil. Lalu dia mengunyah dan menelannya! Wajahnya berkerinyut menelan logam yang keras itu. Dengan cara itu, Ali ingin menyembunyikan bukti. Kemudian, fonselnya dibaling jauh melayang melewati bangunan dan gugur ke bumi di celah-celah rumput di pekarangan bangunan.


Ali telah melaksanakan tugas mengikut kemampuannya. Dia tahu dia gagal. Namun dia tidak akan memberitahu walau sedikit rahsia operasinya kepada sesiapa pun. Itulah sumpah janji setianya. Sumpah atas nama Allah untuk menyembunyikan identiti kumpulan yang dia anggotai. Ternoktahlah perjuangan seorang wira yang tidak bernama.

Bersambung minggu hadapan, insya-ALLAH...

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP